Oceancraft 28 Startet 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2012 Hei Jeg bare lurte på hvor ofte dere skiftet racere og manifoilere på deres saltvannskjølte motorer? Lurer på å kjøpe en Sea Ray nå med ny motor i 09, så lurer på når jeg evnt må belage meg på den jobben? Båten har vært stasjonert i Skien, så er vel mindre salt i vannet der oppe enn nedi Bamble, men mener å ha hørt hvert 3. år tidligere? Kan dette stemme, eller er det hvert 5.år? Forøvrig vil jeg takke for et nyttig forum. Masse hyggelige og hjelpsomme folk her inne. MHV Terje Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Når jeg kikket rundt på Hydrolift for et par år siden la jeg merke til at stort sett alle hadde byttet når motor var ca 10 år gammel. Regner med det er mercruiser i båten du lurer på? Isåfall behøver du ikke bekymre deg for det på en stund Sitér dette innlegget Link to post
Oceancraft 28 Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Hei Ja det er en mercruiser 325 hk bensin motor. Så den tåler såpass mange år i saltvann ja? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Det sies at motor med sjøvannskjøling er ferdig etter 8-10 år. Manifolder og risere ruster og blir tette etter noen år, men levetid kan forlenges etter rensing. Hadde to sjøvannskjølte motorer i båten før jeg byttet til diesel. Motorene hadde gått lite og i ferskvann de første årene, men etter 8 år i sjø var de ferdige. Jeg byttet til to diesel motorer med ferskvannskjøling. Om du tar i betraktning at du må bytte motor og om noen år, ville jeg heller satset på en båt med ferskvannskjølt motor eller en med diesel. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Oceancraft 28 Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 (redigert) Takker for svar. Ja det hadde vel vært det beste, men det er lite av dem tilsalgs.. Er det diesel, har dem som regel gått mye. Hvor mye koster en sånn utskiftning av manifoilere og raicere da? Sånn ca? Eller eventuelt sette på ferskvannskjøling? Redigert 5.Mars.2012 av Sea Ray 290 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Om du tar i betraktning at du må bytte motor og om noen år, ville jeg heller satset på en båt med ferskvannskjølt motor eller en med diesel. Motoren holder da fint i over 20 år hvis man gir den vanlig vedlikehold og er nøye på anodene. Min 98 mod mercruiser med nye manifolder er i topp teknisk stand selv om den har gått i saltvann på sørlandskysten i alle år Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Ny manifolder til min kostet litt over 8000 i 2008. Ferskvannskjøling ligger vel på rundt det samme. MEN de motorene jeg har vært borti med ettermontert ferskvannskjøling er ikke så bra som man skulle tro. Fortsatt rustne manifolder og desverre endel dårlige deler på varmeveksler etc Sitér dette innlegget Link to post
Oceancraft 28 Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Ja ok. Så man må regne ca 8000-10.000 ca hvert 10.år da? Og en ting til; Han skifter ut til ny transom nå...når må jeg bytte belgene mellom drev og motor da? Kanskje det var det som var hvert 3. år hehe Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Eksosbelg byttes hvert 2. år og drivknutebelg hvert 5. Men bytter han transom så bør han bytte belgene også mens det er i deler Sitér dette innlegget Link to post
Oceancraft 28 Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Ja jeg regner med han bytter hele sullamitten der ;) Drevet er nytt i 2010. Så det er så ofte som hvert 2. år ja? Stor slitasje på denne da, siden den må byttes så ofte? Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Er vel mest som prevantivt vedlikehold. Slites jo ikke så mye om man ikke tilter drevet opp hver gang man kommer til kai. Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Kan også bruke en eksostube i stedet for en eksosbelg. Har kjørt med samme eksostube i 6 år - like fin. Uansett er det ingen fare om eksosbelgen skulle bli defekt på et bravodrev. Ingen ting blir ødelagt. Blir bare litt mer "fri eksos" når drevet er tiltet litt ut. Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Stemmer det. Kjørte i hele fjor med defekt eksosbelg på alpha drev. Merket veldig lite til det, egentlig. Drivknutebelgen er derimot mye viktigere Sitér dette innlegget Link to post
Oceancraft 28 Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Det er da motorrommet kan bli fyllt med vann, etter hva jeg har forstått? Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Det stemmer. Selv omda har det gått vel langt. Min ble ødelagt i fjor og merket at det kom inn 2-4 liter vann i uken. Men den var jo kun en rift i belgen. Men er ikke sunt for gimbal lager og slikt at det er vann der. Aldri hørt om noen båter som har fylt hele motorrommet grunnet ødelagt belg. Hvertfall ikke med vanlig tilsyn Sitér dette innlegget Link to post
Oceancraft 28 Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Ok. Godt å høre. Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Lurer på å kjøpe en Sea Ray nå med ny motor i 09, så lurer på når jeg evnt må belage meg på den jobben? Båten har vært stasjonert i Skien, så er vel mindre salt i vannet der oppe enn nedi Bamble, men mener å ha hørt hvert 3. år tidligere? MHV Terje Du kan jo høre hvorfor det ble satt i ny motor i 09. Om det fortsatt er sjøvannskjølt, dvs uten varmeveksler, er det ikke bra å sette på ferskvannskjøling. Det er kommet mye rust i blokken og det kan ødelegge varmeveksler, termostaten kan sette seg fast osv. Styr unna sjøvannskjølt motor. De kan riktig nok holde i 10-15 år om man er heldig og tar ordentlig vinterkonservering. Men om du sjekker termostaten på motoren vil du se litt om hvilken stand motoren er. Før eller senere er de ferdige og helst før. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.