Jump to content

Mercruiser 325 hk bensin, hvor ofte skifte manifolder og risere?

Oceancraft 28

Recommended Posts

Hei

Jeg bare lurte på hvor ofte dere skiftet racere og manifoilere på deres saltvannskjølte motorer? Lurer på å kjøpe en Sea Ray nå med ny motor i 09, så lurer på når jeg evnt må belage meg på den jobben? Båten har vært stasjonert i Skien, så er vel mindre salt i vannet der oppe enn nedi Bamble, men mener å ha hørt hvert 3. år tidligere?

Kan dette stemme, eller er det hvert 5.år?

Forøvrig vil jeg takke for et nyttig forum. Masse hyggelige og hjelpsomme folk her inne.

MHV Terje

Det sies at motor med sjøvannskjøling er ferdig etter 8-10 år.

Manifolder og risere ruster og blir tette etter noen år, men levetid kan forlenges

etter rensing.

Hadde to sjøvannskjølte motorer i båten før jeg byttet til diesel.

Motorene hadde gått lite og i ferskvann de første årene, men etter 8 år i sjø

var de ferdige.

Jeg byttet til to diesel motorer med ferskvannskjøling.

Om du tar i betraktning at du bytte motor og om noen år, ville jeg

heller satset på en båt med ferskvannskjølt motor eller en med diesel.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Om du tar i betraktning at du bytte motor og om noen år, ville jeg

heller satset på en båt med ferskvannskjølt motor eller en med diesel.

Motoren holder da fint i over 20 år hvis man gir den vanlig vedlikehold og er nøye på anodene. Min 98 mod mercruiser med nye manifolder er i topp teknisk stand selv om den har gått i saltvann på sørlandskysten i alle år

Det stemmer. Selv omda har det gått vel langt.

Min ble ødelagt i fjor og merket at det kom inn 2-4 liter vann i uken. Men den var jo kun en rift i belgen. Men er ikke sunt for gimbal lager og slikt at det er vann der.

Aldri hørt om noen båter som har fylt hele motorrommet grunnet ødelagt belg. Hvertfall ikke med vanlig tilsyn

Lurer på å kjøpe en Sea Ray nå med ny motor i 09, så lurer på når jeg evnt må belage meg på den jobben? Båten har vært stasjonert i Skien, så er vel mindre salt i vannet der oppe enn nedi Bamble, men mener å ha hørt hvert 3. år tidligere?

MHV Terje

Du kan jo høre hvorfor det ble satt i ny motor i 09.

Om det fortsatt er sjøvannskjølt, dvs uten varmeveksler, er det ikke bra å sette på ferskvannskjøling.

Det er kommet mye rust i blokken og det kan ødelegge varmeveksler, termostaten kan sette seg fast osv.

Styr unna sjøvannskjølt motor.

De kan riktig nok holde i 10-15 år om man er heldig og tar ordentlig vinterkonservering.

Men om du sjekker termostaten på motoren vil du se litt om hvilken stand motoren er.

Før eller senere er de ferdige og helst før.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...