Jump to content

Foma 747 høytrykksspyler, hvordan løsne munnstykket?


is_620

Recommended Posts

Utfra regelen at det finnes ikke dumme spørsmål .....

prøver jeg :

Kjøpte en Foma 747 i høst som bare ble brukt et par ganger.

Hadde et lite uhell sist søndag og rygga bilen over munnstykke

 

Husker ikke hvordan det skal frigjøres fra håndtaket.

Mener det skal dyttes og vris, men det sitter fast og da bør man helst

være forsiktig .

er det noen som kan hjelpe. dytte eller dra , vri med eller mot klokka ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Har samme vasker, med samme erfaring som deg ved at munnstykket kan være svært vanskelig å få løs, uten egnetlig noen logisk forklaring. Har løst problemet ved at jeg først helte nedi litt 6-66. Etter dette så har jeg valgt å spraye både han og hunn med litt sikonspray noen ganger i løpet av brukssesongen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har reparert noen hundre fomaer oppigjennom årene, hvis lanse er treg så er det oringen på lansen som må smøres med f.eks syrefri vaselin, IKKE 5-56, aldri bruk petroleumsbaserte midler på gummi. Om du ikke får trykk på maskinen er det haugevis av årsaker på det, alt fra tett dyse til smuss i ventiler, treg omløpsventil. En hobbyvasker har forventet levetid på mellom 4-6 år eller 30-50 driftstimer, noen så lite som 10 timer.

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har reparert noen hundre fomaer oppigjennom årene, ............

 

Beklager at jeg avsporer tråden :blush: , men siden du reparerer høytrykksspylere...Jeg har to stykk, en Stihl og en Kärscher. Begge har samme problemet med den roterende dysa, den roterer bare ett minutt eller to om gangen :headbang: . Har du noen gode tips til å få gang på dysa? Det er jo en kule inne i "dysekroppen", jeg har funnet ut at hvis jeg drypper noen dråper Zalo inn i dysa så fungerer den helt fint noen minutter, men dette er dessverre en kortvarig glede :rolleyes:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er sannsynligvis slitasje i polselenet som rotoren er laget av, finnes forskjellige kvaliteter på disse dysene. Om trykket er normalt ellers er det nok bare å skaffe ny dyse som hjelper, de koster ca 600+-

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Det er sannsynligvis slitasje i polselenet som rotoren er laget av, ............

 

Mulig det på Kärscher, men på Stihl-vaskeren har den vert slik helt fra den var ny. Var og reklamerte ( hos Felleskjøpet ) første dagen og en gang senere. De påstod iallefall at de hadde testet dysa og kunne ikke finne noen feil, så jeg gav opp. Den vanlige dysa fungerer helt fint, så jeg tror selve vaskeren er ok.

Link to post
Share on other sites

Nå er det snart tid for båtvask, og da er det jo greit med høytrykkspyler. Men så tidlig er ikke vannet satt på i havnen. Jeg har derfor tidligere tatt med et par 25 liters dunker med vann hjemmefra, satt de oppe på dekk av båten og slange ned til spyleren. Det fungerte med den gamle spyleren, husker ikke merke, men ikke med den Kärcher K2.01 hobbyspyleren jeg har nå. Med kobling rett på en kran her hjemme funker det. Sendte en mail til Kärcher om den skulle være selvsugende, og det skulle den være. Så det må vel være en feil på spyleren? Er det noe jeg kan fikse selv?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du skal prøve å kjøre maskinen uten lanse, om den gir trykk da er problemet at uten hjelp fra vanninntakstrykket blir den ikke kvitt vannet raskt nok til at omløpsventilen åpner, om du har lanse du kan vri for lavtrykk/ kjemi kan du sette den på lavtrykk og deretter vri når den gir trykk

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Det fikk den ikke heller til å suge, så nå ligger alt skrudd fra hverandre i deler uten at jeg fant noe galt.

Og selvfølgelig rant oljen ut av huset.

 

karcher1.jpg

 

Men så kom jeg til å skru av hurtigkobling for vann inn, og da så jeg noe hvitt inni stussen.

 

karcher2.jpg

 

Og ganske riktig, der var det selvfølgelig en sil, - som var nesten helt tett av smuss og alger!

Den ble rengjort og ser nå slik ut.

 

karcher3.jpg

 

Så håper jeg den skal klare å suge vann. Pumpen har jo samme prinsipp som en pentrypumpe.

 

Men er det noen som vet hva slags olje jeg skal ha i huset? Er en skvett motorolje greit?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bruk vanlig 10-40 eller det du har, du sliter aldri ut olja, de er egentlig vedlikeholdsfrie, ikkke del pumpa om du ikke trenger, de er litt vrange å få til å gå igjen da..

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Fant noe Biltema 0W-40 Longlife olje og hadde på og skrudde så alt sammen igjen. Og nå sugde faktisk pumpen, men det var ikke rare trykk ut lansen. Skal forsøke å sette vannkannen et par meter opp over høytrykkspyleren uten silen i inntaket og se om det hjelper. Dersom det ikke blir noe mer fres da, får jeg innrømme at det nok var en av de billigste pumpene fra Kärcher jeg har valgt, og kun bruke den der jeg kan koble meg til vann fra vannverket.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

.............

 

Men så kom jeg til å skru av hurtigkobling for vann inn, og da så jeg noe hvitt inni stussen.

 

karcher2.jpg

 

Og ganske riktig, der var det selvfølgelig en sil, - som var nesten helt tett av smuss og alger!

Den ble rengjort og ser nå slik ut.

 

karcher3.jpg

 

............

Lars H.

 

Da har høytrykksspyleren vert i aktivitet hele ettermiddagen. Etter tips fra LarsH. så plukket også jeg ut filteret/silen i hurtigkoblingen og ja... filteret var nesten tettet av ett ubestemmelig belegg. Etter en omgang med Q-tips og zalo ble filteret som nytt, og jaggu fungerte den roterende dysa helt fint etterpå. En kan jo lure på om filteret/silen har vert tett helt siden spyleren var ny :headbang:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte med vannkannen 3 meter over høytrykksspyleren, men det hjalp ikke, kun en tynn pistrete stråle som roterte ut av munnstykket. Så den spyleren er gitt opp brukt som selvsugende.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...