Jump to content

Mercury 9.9 firtakt går kun på tomgang

Bearded Beast

Recommended Posts

Begyn med det mest åpenbare, motoren får ikke nok bensin. Er slanger hele, og koblinger tette? Er slangen av god kvalitet? Eller kjøpte du en på Biltema i fjor høst som du forventer er like bra?. Er filter/vannavskiller tømt og rengjort? Har du tappet av forgasseren så du ser at det kommer ren bensin i bunnen av den når du tapper?

Slike feil er av erfaring veldig enkle å fikse, rydd bort alle billige enkle løsninger før du begynner å skru. Jeg kjenner opptil flere som har trodd at det er feil med hjernen/tenning/injektorer og har drevet med feilsøking/ reklamasjon på denne/disse når det til slutt viser seg at det er bensinslangen som ikke klarte å levere bensin som gjorde at motoren ikke ville gå skikkelig.

Jeg hadde det samme problemet med min 8 hk tohatsu. Det viste seg at jeg måtte rense forgasseren. Det var et lite korn av noe drit som lå i innsuget. Så når jeg gav gass stengte den for bensin, og når jeg slapp opp igjen ble kornet borte fra innsuget.

Etter jeg fikk fjernet dette lille kornet var det ikke noe problem lenger.

Jeg måtte plukk skru litt i forgasseren , men det var ikke så vanskelig.

Ravns garage er vel bra på pris i norsk sammenheng hvis du må kjøpe noen deler. Flinke er de også. Holder til i Båstad i Østfold.

Morsomt med mekketråder, skriv gjerne litt mer beskrivende om målinga med den induktive sensoren. Å måle tenningsimpulsen er kompliserte saker. Har du en måler som gir et fast tall? Eller er det en blink indikator?

Brukte bare en tenningslampe, en enkel metode som fungere til å fastslå om der er liv eller ei samt en ser lett om det ikkje er stabilt. Lyset gikk når turtallet økte og kom igjen når det datt ned igjen og slik humpet det avgårde opp og ned i turtall- blink -mørkt. Vi snakker her fra tomgang til rett over. Fant en manual på nett og skal måle verdiene på stator, coil og sensor imorgen. Der er bare en spole for tenning og to for ladespole ser eg.

Der er også en oljetrykksbryter som skal hindre motor å gå over 2000 ved manglende trykk. Kjørte denne kabel i jord uten forskjell.

Joda har hørt om denne Ravns. Dette er en motor eg nettopp har fått i hus. Var på service i høst og har siden stått ubrukt. Selger ville ta motor tilbake på dagen uten noe om og men samt eg sku få pengene tilbake evt la de som tok service på den se på saken om eg ville det så det er kjempeflott. Er bare det at det er 300 meter motbakke over ei mark og gjennom en skau for å få den opp igjen fra naustet. Den er såpass tung (borti 60 kg) og uhåndterlig at eg vil sjekke så langt vettet strekker til før eg begynner på den tunge turen opp igjen..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...