Jump to content

lage inspeksjonsluke i aluminium dieseltank ?


Christina 3

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal lage inspeksjonsluke i dieseltanken min. Den er av aluminium. Tenkte å lage dette på samme måte som målere for diesel, vann og septik. Altså en ring med åpning som tres ned i tanken og et lokk med pakning som skrus fast i denne ringen.

Det jeg er litt usikker på er hvilket materiale jeg skal velge til dette ? Tenkte lokket skulle være i alu mens skruene må vel være syrefaste. Bør ringen være i syrefast eller litt tykk alu ? Litt redd for å mikse alu og syrefast pga tæring og at det skal bli lekasje i tanken. . . .

Så hva gjør jeg ?

Link to post
Share on other sites

Tror det går bra med A4 og sjøvannsbestandig alu. Hvordan tenker du å få inn en rund ring som jeg antar har større diameter enn hullet den skal stå på innsiden av? (Den må jo ikke være på innsiden)

Greit å lage det til slik at du ikke får gjennomgående skruer i ringen.

Lages ringen av alu er det en fordel å bruke pinnskruer. Du river ikke gjengene så snart ut da.

 

Det er sikkert tidligere tråder med dette som tema.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte manlokk i ferskvannstanken, den er syrefast, jeg satt inn blindmuttere av alu og brukte bolter i syrefast. Hittil har det ikke skjedd noe, men det har bare vært montert i ett snaut år.

 

Har du vurdert manlokk i plast?

 

Wema inspeksjonsluke

 

Jeg har en slik i dieseltanken, tanken er riktingnok av plast, men den går nok finat an og bruke på tanker av metall også. Jeg har ikke hatt noen lekasjer med den varianten

Link to post
Share on other sites

Går det bra og bruke syrefaste skruer og blande dette med Alu ? Vil det tære ?

Hos meg har det gått uten problem i 20 år. Tankene er innsveiset i båten slik at mannhull er på dekk. Skruene står til tider under sjø. Har hatt Norus på gjengene. Båten ligger ute hele året.

 

Pinnskruer er som du skriver. Du kan også bruke lange nok helgjengede skruer med mutter innskrudd til underkant av hode. Skru inn til bunns, hold på skruen når mutteren skruer lokket tett.

 

Hadde laget rektangulært hull slik at "ringen" kunne trees inn i tanken.

Link to post
Share on other sites

Det enklaste er nok å lage ei oval mannluke. Bruk ein ring av alu. med litt tykkelse og fest på innsida og jeng opp. Om du brukar ein pakning og har litt tronge hol for skruane vert det tett, sjølv om skruane går gjennom. Rustfrie skruar går fint å bruke.

Link to post
Share on other sites

Ja da har jeg fått lagd ny inspeksjonsluke i dieseltanken min.

Lagde meg en ring med åpning som jeg borret og gjenget opp for 6mm bolter.

 

img_0585.jpg

 

Så satte jeg på plass ringen og gummipakningen slik at ringen holdt seg oppe.

 

img_0590.jpg

 

Så var det bare å skru fast lokket og montere røret til dieselvarmeren som kommer etterhvert. Er også satt av plass

vis jeg skulle ville ha en nivåmåler senere :-)

 

img_0593_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...