anton Startet 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2005 Hvis man følger med i media, får man et inntrykk av at været også i Norge blir mer og mer ekstremt. Siden nyttår har det blitt skader på kysten av Nord Troms hvor flere samfunn ble uten strøm i ei uke og uten telefon i flere dager etter mange knekte stolper. Det siste var stormen Gudrun som rammet store deler av Sør Norge. Men jeg stiller spørsmål om mediene lurer oss? Siden 1991 har jeg hatt seilbåt her i Tromsø, av har av den grunn fulgt veldig godt med på vindforholdene lokalt hvert eneste år, både sommer og vinter. Min påstand er at den første halvparten av disse 14 årene var vesentlig mer vindfull enn de siste 7 årene, både sommer og vinter. I 1997 og 2000 hadde vi ekstremt mye snø, men siden har vintrene vært veldig snille. Været vareierer voldsomt, men jeg synes at tendensen her i området er stikk motsatt av vildere og våtere som media forteller oss. Hvilket inntrykk har man ellers rundt i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Har ikke noe statistikker å støtte meg på, men været på vestlandet har i alle fall vært temmelig ekstremt i høst og vinter. Siden August kan man trolig telle antall godværsdager på en hånd. Resten av tiden har det vært regn, sludd eller snø, og vind i størrelse kuling eller sterkere. Nå står veier under vann, og andre steder er det jord- og steinras som isolerer hele bygdesamfunn. Kan ikke huske vintre som, værmessig sett, har vært like triste. JEG ER LEI!!! Værvaslingen har ikke annet enn nye lavtrykk å by på. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Det er vel lite tvil om at gjennomsnitts temperaturen er høyere på årsbasis enn for bare noen få ti år tilbake. Ekstrem svingninger i været blir en antagelig ikke kvitt. Selv håper jeg på flere lavtrykk men ikke så sterke som Gudrun. Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Sjekk denne linken for året 2004 - som bla var mildere en "normalt": http://met.no/observasjoner/maned/2004/2004-12.html#hittil Ved å klikke på kartet på denne linken får du statistikk for de siste hundre år for landets forskjellige deler. http://met.no/met/ver_100/index.html Statistikk eller ikke - jeg satser uansett på at vi får en varm og tørr sommer på østlandet og sørlandet i 2005 Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Skipper Worse Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Værvaslingen har ikke annet enn nye lavtrykk å by på. Vent til sent torsdag og fredag -- da får vi inn et høytrykk fra sør; som dog naturligvis etter kort tid beveger seg mot øst, slik de alltid gjør, for å gjøre plass til neste lavtrykk fra vest ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
kes Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Personlig føler jeg at "ekstrem" i forbindelse med været på sørvestlandet i 2004 og så langt inn i 2005 har vært misbruk av ordet. Det været vi har hatt så langt i vinter er faktisk ikke mer enn vi kan forvente på våre kanter av landet på denne tiden av året, og når signifikante bølger på 6-7 m langs kysten til dels beskrives som "monsterbølger" som nærmest betinger evakuering til Galdhøpiggen (eller i vårt tilfelle Dalsnuten) er betegnelsene etter mitt skjønn kommet helt ut av proporsjon. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 betegnelsene etter mitt skjønn kommet helt ut av proporsjon. Enig. Men noe må jo media ha å slå opp, slik at de får oppmerksomhet?? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Skipper Worse Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Ser ut som om det kan bli litt heftig midt på dagen onsdag. Prognosen sier 9-12 m. signifikant bølgehøyde på kysten av Vestlandet. Ikke akkurat småbåtvær, nei! Får håpe det bedrer seg til helgen igjen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Arnstein Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Har levd de siste 19 årene av mitt liv her på Randaberg. For de som er lokalkjent vet at dette er en forblåst plass på Nord-Jæren. Jeg husker spesielt vinteren 1989-90, den vinteren mener jeg å huske var vel så vindfull og regnfull som denne. Det vi har hatt så langt er vel mer eller mindre normalt. Kanksje litt mildere og litt mer regn. Vil heller si at de to foregående vintrene har vært litt unormale. Kan huske desember 2003 med kulde tidlig måneden. I januar 2000 hadde vi -16 C i tre fire dager i strekk, det kaller jeg unormalt for å være her, men ikke dette vi har hatt nå. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Jan-Erik Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Kjøpte den båten jeg har nå i 1987. Husker at det var veldig mye vind i årene rundt 88 - 91 på nordvestlandet. Et år var det storm med målt orkan i kastene i 3 ganger i løpet av en uke. Det har ofte vært "tidsplassert" rundt vintersolverv. For vår del "toppet" det seg jo under den såkalte Orkanen - 1 januar i 1992. I den forbindelse fikk jo meterologene kritikk for at de ikke hadde varslet om ekstremværet på en tydelig nok måte. Den gang var vindretningen rett fra vest, slik at vinden kom også innover i fjordene og inn i landet. Jeg har i det siste observert at meterologene ofte har meldt om ekstemvær uten at jeg har opplevd at det ble så "eksremt". På våre kanter førte en slik melding like før jul, til at båter (inkl. suply skip) søkte havn for å være på den sikre siden. Ekstremværet kom heldigvis ikke. Vindretningen kan kanskje ha vært slik at den gikk forbi lenger ute i havet.... Jeg skjønner at en i værmeldingen må melde om det en forventer, men for meg, virker det som om media slenger seg på og det blir lett et "tabloid" preg av det. Vi nordmenn er opptatt av været og elementene - det er "godt stoff". Det vil være dumt hvis det skulle bli en gjengs oppfatning at det ropes ulv og ingen ser den.... På mange måter blir meterologene stilt overfor et "dilemma". Om å være på den "sikre" siden (føre var) eller bli kritisert for ikke å ha varslet godt nok. Når media kaster seg på og utbroderer dette, så er det ekstra "vanskelig". Min subjektive opplevelse er at høsten og vinteren sålangt, har i Midt Norge vært veldig våt og tildels vindfull, men det har ikke blåst kraftigere nå en i perioder tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Ser rett ut i havet her at vindstyrken ligger konstant på 50 knop med kast opp i 70 knop. Følg med her: http://www.haholmen.no/index.php?page_id=141 Hjemplassen til Ragnar Thorseth. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Vindstyrke nå - 38-40 m/s ( helt opp til 80 knop). Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Lars H. Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Vindstyrke nå - 38-40 m/s ( helt opp til 80 knop). Tror deg så gjerne når jeg ser på prognosekartet for vinden for nå i kveld. Men prognosene videre utover natten og dagen viser at det skal løye. Maks bølgehøyde i ditt område er ventet i natt, se det andre prognosekartet fra Meterologiske. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjell E Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Noen observasjoner klokken 2150: Kvernberget: 24026G59KT Ørland: 23045G59KT Rørvik/Ryum: 24034G52KT Og så Heidrun: 24068G79KT Lenger nord på Helgelandskysten: Brønnøy: 22030G45KT Stokka: 21031G48KT Joda, det blåser tollekniver... Kjell. Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Lars H. Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Hei igjen. Ferske målinger fra: Håholmen og fra Trondhjem, vestsiden av pirsenteret (hvor nå det måtte være, har ikke vært i Tr.hjem siden 1960!): Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 I lørdags gikk været sør om oss, i dag nord om, men det ser ut til at vi skal få det på onsdag. Så i morgen kommer båten på land. Kjekt å disponere kranbil selv Lykke til, til alle med båt og eiendom. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
880 Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Billerdserie i BT... http://www.bt.no/foto/bildeserier/article....48&imageIndex=0 Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
John_Kr Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Ja Ja slik kan det gå. Hele familien i arbeid, far, mor, sønn og datter - med vannet til midjen - knust naustporter og forskjøvet båt. Slik sto vi med vann til midjen til kl.0100 i natt - huttetu. I dag har jeg vært snekker - tok fri fra jobben for å fikse skadene til neste storm kommer. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Sabeltann Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Ja Ja slik kan det gå. Hele familien i arbeid, far, mor, sønn og datter - med vannet til midjen - knust naustporter og forskjøvet båt. Slik sto vi med vann til midjen til kl.0100 i natt - huttetu. I dag har jeg vært snekker - tok fri fra jobben for å fikse skadene til neste storm kommer. Ny storm i morgen onsdag, ønsker Dere lykke til. Husk vester /overlevnings drakter. Sikkerheten først. Det går bra! Mvh Sabeltann av Stavanger Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Ja Ja slik kan det gå. Hele familien i arbeid, far, mor, sønn og datter - med vannet til midjen - knust naustporter og forskjøvet båt. Slik sto vi med vann til midjen til kl.0100 i natt - huttetu. I dag har jeg vært snekker - tok fri fra jobben for å fikse skadene til neste storm kommer. Stå på, John_Kr, på ett eller annet tidspunkt blir det så gale at det kan ikke annet enn bli bedre! Lykke til! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Intruder Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Ja Ja slik kan det gå. Hele familien i arbeid, far, mor, sønn og datter - med vannet til midjen - knust naustporter og forskjøvet båt. Slik sto vi med vann til midjen til kl.0100 i natt - huttetu. I dag har jeg vært snekker - tok fri fra jobben for å fikse skadene til neste storm kommer. Ja ny runde allerede på Onsdag fytti katta for en høst/vinter dette har vært. Heldigvis er det sjelden den tar så rått her litt inne i sognefjorden!!!! Lykke til John K. sikkerhet først som Sabeltann også sa!!!! Intuder Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Får håpe det blir mindre ekstremt enn det som er beskrevet på denne siden om Andøya lengst nord i Vesterålen. De fleste tenker VIND når de hører Andøya, og i januar 1976 blåste faktisk 100 m asfalt av Riksvei 82 5 km sør for Andenes, .... Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
John_Kr Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Det er høyere vannstand i dag i Trøndelag en det var på mandag under stormen. Vær OPS.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Careka Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Nå begynner eg og bli lei , av detta været. har vært opp og ner i båten mange ganger, men alt er bra. sitter vakt på kaia, og ser på at vannet stiger. Men faren er over for denne gang, her syd. Nei nå vil eg ha vår og sommer. : Basta: Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Divemaster Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Nå begynner eg og bli lei , av detta været......... Men faren er over for denne gang, her syd.......... Nei nå vil eg ha vår og sommer...... Rolig sent i uken og kanskje helgen, men .....Nok et Lavtrykk på vei... Som vil være rundt Island til helgen og som sikkert vil fortsette til Norge.... kanskje ikke så dypt som det vi hadde her borte i går ... men som sikkert vil bringe noe vind ... men mer kjølig luft.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.