Jump to content

Ekstremvær i Norge

anton

Recommended Posts

Rolig sent i uken og kanskje helgen, men .....Nok et Lavtrykk på vei... Som vil være rundt Island til helgen og som sikkert vil fortsette til Norge.... kanskje ikke så dypt som det vi hadde her borte i går ... men som sikkert vil bringe noe vind ... men mer kjølig luft....

Hehe, den lille høytrykksryggen som kommer opp og sier "her er jeg" før den forsvinner igjen, den har JEG bestilt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Diise bildene fikk jeg frysninger på ryggen av. Men, dette er vel naturens måte å si ifra at dette er ikke rette plassen å legge flytebrygger på?

mvh

Trond M.

Kristiansand Kommune synes dette var en flott plass i 1985 ( ?? ) når dette brygge anlegget ble laget. Regner med at de nå får ganske store vedlikeholdsutgifter når dette skal rettes opp i. 2 ledd av flytebryggene er borte, mange uteliggere ligger å driver i fjæra, og plankene på bryggene er slått løs. Minst 2 små båter henger i fortøyningene under vann :diving:

GeV

Mvh

`MINA`

Idag har det blåst kraftig i Stavanger, var nede i havna manga ganger i dag, iført vadebukse og fiskejakken!!

Var skikkelig høy vannstand. Dukket plutselig opp en kobbe(sel) innfor båten min,,,han var vist litt desorientert. Dere må se bildene ifra SA

Var en snekke som ble løftet av slippen og hevet inn på Sandestranden i dag..

Så selv bølger på over 10meter som brøt der hvor bunnen er ca 15-20meter. Dette var utenfor Sandebukta. Stod og så fra land på ene siden, den ene grønnsjøen som for inn mot stranda gjorde at hytter langs land på andre siden forsvant bak bølga!! Kvitsøy kommune har bølgemåler ca 100meter fra lang på vest siden av kvitsøy, der ble det målt en bølge på nesten 17meter....

Så flere små båter som var ødelagte, samt en Scand 26 som var slitt og lå og ble ødelagt mot kai, var ikke trygt og gå ut på moloen,... :cryin:

Har litt bilder skal se om jeg får lagt de ut i kveld.

Redigert av Sabeltann (see edit history)

Bra bilder fra stormen på www.bt.no (link litt ned på høyre side)

Kjempefin link. Takk for den :yesnod:

Beste bilde IMO er dette.

Her ville man ikke hatt en sjanse, selv i en voksen lystbåt..... :sailing:

''Dette bildet er tatt i dag kl 1200, 20 nautiske mil vest av Florø. Bildene er tatt fra broen på MT LATANA.''

Bilde

Mvh. Ståle

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Det var en gang et båthus.  :cryin:

Ikke ett --- det gikk med intetn mindre enn fire naust ute på Viksøy. Det er der losskøyten ligger, de har forhalt lenger inn til Steinsland i påvente av opprydding etter de vrakete naustene. Sjøen går bra høyt der ute i dag, men det var nok litt lavere bølger enn på Kvitsøy.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Her i sogn har det tatt seg opp igjen med vind og sjø utover kvelden!!! !

Blir vel ned i havna inatt for å sjekke igjen på full flo. Er mere bekymret for andre enn mine egne fortøyninger, selv om jeg skal legge opp noen ekstra spring når det roer seg mellom stormene. Neste er jo allerede på vei før denne omtrent har slutta................... :eek:

Intruder

:nono: Det er klart at været for tiden er ekstremt men på den annen side er det mange byggeprosjekter, det være seg bryggeanlegg eller sjøboder som er plassert på så utsatte steder at man forstår at det er trangt om saligheta i sjøkanten. I fjellet skal man lytte til erfarne fjellfolk og denne læresetning omgjort til sjøfolk, bør man også ta med seg før man setter i gang med prosjekter i sjøkanten. Endel anlegg simpelthen BER om å bli knust, når sommerdagene er over.

:diving:

Hei.

Jeg er glad jeg ikke skal ut på nattseilas på vestlandet nå, selv om vinden har løyet. Dette skriver nrk.no:

Uværet mørkla 18 fyr

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei igjen.

Og det er ikke bare mørke fyr som er en fare. Tenk om en kolliderte med et flytende naust?

Overskrift i NRK Trøndelag: Naust slept til kai

Bilde

Lars H.

Og så var det helg igjen, :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Surt i Kristiansand også i dag. I min båthavn ( Korsvik ) forsvant deler av flytebryggene i dag.

Fikk endelig kjøpt fast båtplass i dag også, men plassen min ligger nå å driver på fjorden litt til venstre på øverste bildet  :sad:

Vannvittige bilder! Har jo plass like ved deg, men hadde ikke fått med meg at bryggeanlegget er i "fri flyt". Dette må jeg ut å se på!

Gratulerer med plass forresten. Samme plassen som tidligere år? Må også sjekke opp hvor jeg ligger på lista over fast plass.

Redigert av Swande (see edit history)

Gratulerer med plass forresten. Samme plassen som tidligere år? Må også sjekke opp hvor jeg ligger på lista over fast plass.

<{POST_SNAPBACK}>

Fikk plass på ytterste brygge. 3.75 m bredde. Ikke den mest ideelle, men ligger med baugen mot været der. Greiere for meg som har jolle liggende bak. Som vi har diskutert i en tidligere tråd en plass er det mye som overlates til tilfeldighetene når båtplasser skal fordeles mener mange. Jeg har stått på venteliste i 8 år nå før jeg fikk fast plass. Men ser det er noen som knapt har stått på liste som har fått "på sparket". Lykke til med båtplass "lotteriet" :wink:

GeV

Mvh

`MINA`

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...