Jump to content

Færderseilasen 2012


Framtia

Recommended Posts

Du kan få bli med hos meg JGH, så kanskje jeg kan sette korken i rødvinsflasken og heller seile litt fort :)

 

Høres spinnvilt ut med så mange forskjellige klasser for de ivrigste, LYS R, IRC og ORC. Mistenker flere av båtene i vanlig LYS for å være nokså ivrige også ( hvor mange ganger har ikke Løtveit vunnet nå?)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Høres spinnvilt ut med så mange forskjellige klasser for de ivrigste, LYS R, IRC og ORC. Mistenker flere av båtene i vanlig LYS for å være nokså ivrige også ( hvor mange ganger har ikke Løtveit vunnet nå?)

 

ORC og IRC er vel ikke klasser i færderen iår? Tidligere har vi kommet rundt 7-10 iORC klassen og omregnet til lys ville vi vunnet lys 1,36-1,40. Så nivået er ganske mye høyere her. Mange som spekulerer i dette med klasser for å ha høyere sjans til å vinne.

 

Sjekket klassene nå,ORC og IRC er visst klasser ja, hehe. Da blir vi å se i ORC klassen og på X-Yachts bryggen etter regattaen.

Redigert av Kristian_H (see edit history)
Link to post

I fjor var det etter hva jeg kan se ingen ORC-klasse.

I IRC var 6 båter påmeldt

Lys R40 var det 31

Lys 1,31-36 var det 38

Lys 1,37-41 var det 23 Lys R36 var det 50

 

Håper på tidlig starttidspunkt i år også slik at en kommer litt avgårde før kvelden siger på. Blir morsomt å se om vi klarer matche Luffe'en din Kjappfot.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg har aldri seilt i Oslofjorden unntatt med Kielferga. Så for å være sikker på å finne frem og holde oss unna grunner og jeteen kan det nok være vi beskjedent holder oss bak deg Framtida og lar deg vise vei....

 

Men, det frister også å kunne ønske Kristian velkommen i Horten når de legger til :)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Da er jeg påmeldt og båten snart klar til sjøsetting og påsketur :)

 

Da jeg bor langt ute i provinsen så seiler jeg nok båten inn til Oslo helgen før regattaen. Noen som har tips til greie havner den kan ligge søndag til fredag? Hva pleier andre tilreisende å gjøre (Vollen, Dronningen?).

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Foreløplig skal jeg jobbe under færderen. Men jeg jobber intenst til å få fri i år også. Mannskapet er spent klar.

 

Når det gjelder å sammenligne seiltid mellom klassene er det nesten umulig. Men generelt er det mye å tjene på å starte så tidelig som mulig. En halv time fra eller til betyr mye når vinden legger seg. Samtidig er jevnet i lystall i klassen viktig så alle seiler i likest mulig vind. Jeg er i en av de siste klassene som starter som går rundt Tristeingrunnen.

 

Vi driver fortiden med å sette sammen regattaprogrammet i år. Sesongen er nær og i dag har jeg fordrivet dagen med å holdt arrangør/dommer 1 kurs. Så seil forsesongen har begynt for fullt.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Har nå fått polardiagram for båten (testsertifikat for ORC club), og ser jeg ikke har noen god Færderbåt, spesielt om det blir lang kryss i lite vind. Båten vil seile fra IMX40 om det blir medvind i 8knop vind eller mer, men vi vil ikke klare å holde følge på kryss før det friskner på til 14 knop. Mot Arcona og mange andre 36-40-fotere ser det også ut som vi vil slite på kryssen i lite vind (under 8knop). LYS-tallet er jo deretter, men håper på sol og en god bris :pray:

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

dette sier du bare for å trøste meg :-) Men båten min sliter også under slike forhold mot andre med langt lavere lystall. Så vi får satse på jevn motvind og ca 8 m/s, da skulle det en morsom seilas. Så forresten i siste nummer av Segling at i følge de nye SRS-reglene har din båt lavere lystall enn min, mens i LYS er det motsatt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

At dette er årets "happening" for mange er vel ingen tvil.

Men har ett lite spørsmål til dere som har vært med i mange år, og som også deltar i andre seilaser.

 

Leser under regelverket til seilasen at det ikke er påbudt med VHF? - ja vet jeg er litt påvirket her, pga jobb, men kan dette virkelig stemme?

 

Dette er hva som står under seilasen:

3.29 Kommunikasjonsutsyr

3.29.1 Følgende kreves:

e) Minimum 1 vanntett GSM mobiltelefon eller med et vanntett futteral. Den skal ha batterikapsitet på minimum 24

timer.

Det anbefales også en håndholdt marin VHF, vanntett eller med et vanntett futteral.

f) Uavhengig av hovedradioen, en radio som kan ta imot værmeldinger.

 

Regner vel alikevel med at de aller fleste ser fordelen av en VHF og at de har det ombord, eller hvordan er det stillt.

 

Ønsker alle en god seilas.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Lys er for rødvinsseilerne, sist var det 2 racing klasser 36 og 40 fot, disse er for de litt raskere båtene, og litt høyere nivå.

 

Det der er jo bare sprøyt. Lys racing er en klasse som skal samle båter av samme kategori der både lengde og lystall er rimelig lik. Dette for å få jevnere konkuranse.

Ser også at man sammenlikner lystider mellom klassene. De raskeste båtene har en kjempefordel i færderseilasen, de starter først og er raskest ute av fjorden. De seiler rett å slett minst tid når vinden har lagt seg.

 

Jeg stiller i LYS klassen rett å slett forde at båten min har helt andre kryssvinkler en nyere båter. Vi er rett å slett for forskjellige. Men vi har diskutert om vi skal stille i R33 klassen da det er flere båter i den.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...