Kristian_H Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 Første båt feiger ut allerede? blir mindre konkuranse for resten av BP-seilerne :rolleyes: :rolleyes: Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 Du kan få bli med hos meg JGH, så kanskje jeg kan sette korken i rødvinsflasken og heller seile litt fort :) Høres spinnvilt ut med så mange forskjellige klasser for de ivrigste, LYS R, IRC og ORC. Mistenker flere av båtene i vanlig LYS for å være nokså ivrige også ( hvor mange ganger har ikke Løtveit vunnet nå?) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Adriana Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 Stiller i TUR m/rødvin og mannskap fra Hardangervidda seilforening ! Kjempegøy med guttetur ! Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 (redigert) Høres spinnvilt ut med så mange forskjellige klasser for de ivrigste, LYS R, IRC og ORC. Mistenker flere av båtene i vanlig LYS for å være nokså ivrige også ( hvor mange ganger har ikke Løtveit vunnet nå?) ORC og IRC er vel ikke klasser i færderen iår? Tidligere har vi kommet rundt 7-10 iORC klassen og omregnet til lys ville vi vunnet lys 1,36-1,40. Så nivået er ganske mye høyere her. Mange som spekulerer i dette med klasser for å ha høyere sjans til å vinne. Sjekket klassene nå,ORC og IRC er visst klasser ja, hehe. Da blir vi å se i ORC klassen og på X-Yachts bryggen etter regattaen. Redigert 7.Mars.2012 av Kristian_H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 Hadde vært bra om de slo ihvertfall LYS R og IRC sammen, men i påmeldingen ligger alle valgene der som før - også ORC. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 I fjor var det etter hva jeg kan se ingen ORC-klasse. I IRC var 6 båter påmeldt Lys R40 var det 31 Lys 1,31-36 var det 38 Lys 1,37-41 var det 23 Lys R36 var det 50 Håper på tidlig starttidspunkt i år også slik at en kommer litt avgårde før kvelden siger på. Blir morsomt å se om vi klarer matche Luffe'en din Kjappfot. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kristian_H Svart 8.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Det var det jeg også trodde framtia, vi seilte R40 ifjor Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 8.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Jeg har aldri seilt i Oslofjorden unntatt med Kielferga. Så for å være sikker på å finne frem og holde oss unna grunner og jeteen kan det nok være vi beskjedent holder oss bak deg Framtida og lar deg vise vei.... Men, det frister også å kunne ønske Kristian velkommen i Horten når de legger til :) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kristian_H Svart 8.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Alltid hyggelig med noen som tar imot tauene, ellers har vi vært båt nr 2 til horten 2 ganger Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 10.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 Da er jeg påmeldt og båten snart klar til sjøsetting og påsketur :) Da jeg bor langt ute i provinsen så seiler jeg nok båten inn til Oslo helgen før regattaen. Noen som har tips til greie havner den kan ligge søndag til fredag? Hva pleier andre tilreisende å gjøre (Vollen, Dronningen?). Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 10.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 Reiser du til og fra med fly eller tog?. Det mest praktiske (men neppe rimeligste) er vel å finne en plass på Aker Brygge (Herbern) evt Frognerkilen. Nær Skøyen kan også være et alternativ. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjappfot Svart 10.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 Regner med vi tar tog eller fly fra Oslo søndag ettermiddag/kveld og så tog opp igjen torsdag kveld. Har en bror som bor i Oslo så setter min lit til at han ordner med registrering på regattakontoret om det trengs før regattaen starter. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 10.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 Du trenger ikke innom regattakontoret før start. Merker osv tilsendes i posten. Selv pleier jeg å flytte båten innover torsdag kveld, og overnatter for anker i Frognerkilen (tar på mannskap på Kongen). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 10.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 Foreløplig skal jeg jobbe under færderen. Men jeg jobber intenst til å få fri i år også. Mannskapet er spent klar. Når det gjelder å sammenligne seiltid mellom klassene er det nesten umulig. Men generelt er det mye å tjene på å starte så tidelig som mulig. En halv time fra eller til betyr mye når vinden legger seg. Samtidig er jevnet i lystall i klassen viktig så alle seiler i likest mulig vind. Jeg er i en av de siste klassene som starter som går rundt Tristeingrunnen. Vi driver fortiden med å sette sammen regattaprogrammet i år. Sesongen er nær og i dag har jeg fordrivet dagen med å holdt arrangør/dommer 1 kurs. Så seil forsesongen har begynt for fullt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Kristian_H Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Seilte mot en Arcona 400 i Bergen i helga, ikke spessielt imponert over seilinga Vi får jo håpe det er mannskapet og ikke åten det er noe feil med, ellers er det ikke mye håp for deg Framtia :rolleyes: :rolleyes: Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Seilte du på Flyfisk?. "Astrid Sofie" lå for salg her i Oslo sist høst, så dette var åpenbart første tur den nye eieren hadde med båten. Så om dere ikke slo dem med 20 minutter eller mer så har dere all grunn til bekymring :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kristian_H Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 (redigert) seilte på Firstmandela, fokketrimmer. båtene bak kom fort på slutten, ble litt mer vind etter at vi kom i mål. Flyfisk og resten av 40,7ene har jo fått lystallet satt opp fra 1,34 til 1,36. Vi hadde ikke akuratt noe mer erfaring, båten ble hentet i son i sommer. Redigert 19.Mars.2012 av Kristian_H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Har nå fått polardiagram for båten (testsertifikat for ORC club), og ser jeg ikke har noen god Færderbåt, spesielt om det blir lang kryss i lite vind. Båten vil seile fra IMX40 om det blir medvind i 8knop vind eller mer, men vi vil ikke klare å holde følge på kryss før det friskner på til 14 knop. Mot Arcona og mange andre 36-40-fotere ser det også ut som vi vil slite på kryssen i lite vind (under 8knop). LYS-tallet er jo deretter, men håper på sol og en god bris Redigert 9.April.2012 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 dette sier du bare for å trøste meg :-) Men båten min sliter også under slike forhold mot andre med langt lavere lystall. Så vi får satse på jevn motvind og ca 8 m/s, da skulle det en morsom seilas. Så forresten i siste nummer av Segling at i følge de nye SRS-reglene har din båt lavere lystall enn min, mens i LYS er det motsatt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kristian_H Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 vi satser på bankekryss i 9 M/S begge veier, da er vi i vårt rette element. Eller slør så vi kan seile code-0. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 At dette er årets "happening" for mange er vel ingen tvil. Men har ett lite spørsmål til dere som har vært med i mange år, og som også deltar i andre seilaser. Leser under regelverket til seilasen at det ikke er påbudt med VHF? - ja vet jeg er litt påvirket her, pga jobb, men kan dette virkelig stemme? Dette er hva som står under seilasen: 3.29 Kommunikasjonsutsyr 3.29.1 Følgende kreves: e) Minimum 1 vanntett GSM mobiltelefon eller med et vanntett futteral. Den skal ha batterikapsitet på minimum 24 timer. Det anbefales også en håndholdt marin VHF, vanntett eller med et vanntett futteral. f) Uavhengig av hovedradioen, en radio som kan ta imot værmeldinger. Regner vel alikevel med at de aller fleste ser fordelen av en VHF og at de har det ombord, eller hvordan er det stillt. Ønsker alle en god seilas. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Kjappfot Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Ja, ser ut som de har fjernet kravet til VHF. La også merke til at det var fjernet fra påmeldingsskjemaet. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kristian_H Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 vi har faktisk både fast og håndholdt vhf ombord, men at man ikke trenger det er vel ganske greit. Er som regel ganske mange båter i nærheten til en hver tid, spessielt for de mindre båtene som seiler på de mindre banene. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Jeg har to fastmonterte og en håndholdt VHF ombord, så her leder jeg :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Lys er for rødvinsseilerne, sist var det 2 racing klasser 36 og 40 fot, disse er for de litt raskere båtene, og litt høyere nivå. Det der er jo bare sprøyt. Lys racing er en klasse som skal samle båter av samme kategori der både lengde og lystall er rimelig lik. Dette for å få jevnere konkuranse. Ser også at man sammenlikner lystider mellom klassene. De raskeste båtene har en kjempefordel i færderseilasen, de starter først og er raskest ute av fjorden. De seiler rett å slett minst tid når vinden har lagt seg. Jeg stiller i LYS klassen rett å slett forde at båten min har helt andre kryssvinkler en nyere båter. Vi er rett å slett for forskjellige. Men vi har diskutert om vi skal stille i R33 klassen da det er flere båter i den. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.