Jump to content

Elektrisk septikpumpe, motor går, men tømmer ikke tanken

monte carlo

Recommended Posts

Heisann o store båtplass orakel. Jeg kjøpte båt i desember og bruker vinteren til å gå igjenom båten fra a til å(ligger på vannet). Har nå kommet til septikktanken ombord. Båten er utstyrt med manuelt pumpetoalett som pumpes over i en alutank. den har en elektrisk pumpe for tømming. Jeg tenkte å pumpe full tanken med vann for å skylle gjennom og pumpet villig vekk på dette toalettet(tankmåleren viste at tanken var tom da jeg kjøpte den, og viser nå litt over halv. Åpnet så bunnventil og fyrer igang pumpen..Ingen ting skjer på tankmåleren. Pumpa går som et uvær nedi der. Hva kan være årsaken til dette? Tett kloakk? eller er det andre åpenbare feil jeg ikke har tenkt på? Hvor lenge er det normalt å kjøre pumpa før det begynner å ta tak i gørra. Kontakta forige eier og han sa at man måtte kjøre pumpa lenge..

Ser det har hvert diskutert opp og ned om septikktanker her på båtplassen men har ikke helt blitt hjulpen med tipsene jeg har funnet så langt.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Dersom du har muligheter for tømming med landsugepumpe, altså en Waste-tømming på dollbord eller lignende, se til at waste-lokket er skikkelig skrudd igjen og at pakningen er hel og tetter skikkelig. Dersom den er utett blir det ikke vakuum i slangene og septik lar seg ikke tømme med septikkpumpen. Den suger altså falsk luft. Kjører du septikkpumpen og det er luftsusing fra waste-lokket, så har du funnet problemet. Skru til eller ny pakning. Dette er en klassiker og selvopplevd. Trodde jeg hadde vært flink med tømming etter hver dagstur i løpet av sesongens første måned. Så kom helgeturen, lå fint plassert longside i ei havn, og hva oppdaget jeg da, jo tanken var full...

Dersom du ikke har waste-tømming over land, eller at dette er i orden, så kan det være luftinga som er tett.

-men jeg holder en knapp på det første. Ligger båten på sjøen, ta en titt i vannet på siden av båten, dersom den suger falsk luft, bør det komme masse luftbobler i vannet under skroget. Når det tømmes septik blir det ikke luftbobler, når tanken er tom, blir det luftbobler igjen. Tipper det tar 4-8 sekunder fra du starter pumpen til at det kommer septik ut, dersom alt er som det skal. Du vil også se på slangene om de tømmer tanken. Da beveger de seg ganske mye. Du hører også at pumpen jobber tungt når den faktisk tømmer og jobber lettere når tanken er tom.

Lykke til :)

Ser jo at du har en ganske ny båt, så du har garantert Waste-tømming på dollbordet en eller annen plass.

Redigert av Eureka (see edit history)

Frykter det ja :cryin: Hvilken pumpe skal man da erstatte den med? med kvern?

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Jeg har ikke noen mulighet for landtømming, men oppdaget igår at luftinga på tanken gikk gjennom et kullfiter( en patronlignende sak slangen var koblet til i hver ende). Kan det være at denne er tett, og er den strengt tatt nødvendig. Den så ut til å være i en dårlig forfatning med noe hvitt gørr som tøyt ut.

Da har jeg sørget for at jeg har lufting, tok av kullfiltere og brukte ei pumpe jeg fikk montert på langen og hørte at det kom luft i tanken. Så koblet jeg av utløpet på pump og sjekket om det bar tett fra pumpa og over bord med samme teknikk(luftpumpe).

Brukte så ei suge pumpe til å hjelpe pumpa igang og da kom skura fra tanken :puke:

Med andre ord pumpa klarer ikke å dra gørra ut av tanken..ingen ting er tett. Konklusjon Ny pumpe må vel anskaffes. Ser det er mange her som anbefaler pumper som koster like mye som et middels afrikansk statbudsjett. Er det virkelig nødvendig å legge så mye i det så lenge jeg kjøper ei pumpe som tåler å bli kjørt tørr? Fant ei i en katalog her som selges på industri og marine diesel her i byen som koster en drøy båtpenge. Den finnes det repsett til og gode greier.Tror jeg går for den..

Ble noen skrivefeil.ordbok og klønete tastatur på tlf..sorry :blush:

Måtte bytte min pumpe i sommer (selv om den bare var brukt i noen uker. Noe italiensk dritt), og jeg kjøpte to fra Jabsco. Ville ha en i reserve, da det sikkert er umulig å få tak i maken når man f.eks. er på ferie.Jabscoen tømmer som bare det, og kostet ikke et halvt statsbudsjett.

Lykke til med drittjobben :thumbsup:

Heisann Skorgenes 340

Pumpa sitter under benken i stikklugar, der ligger og skrog gjennomføringen. Tanken ligger under køia ved siden av vanntanken. Tror det blir pumpehandel imorgen.

Måtte bytte min pumpe i sommer (selv om den bare var brukt i noen uker. Noe italiensk dritt), og jeg kjøpte to fra Jabsco. Ville ha en i reserve, da det sikkert er umulig å få tak i maken når man f.eks. er på ferie.Jabscoen tømmer som bare det, og kostet ikke et halvt statsbudsjett.Lykke til med drittjobben :thumbsup:

Jeg kjøpte også Jabsco sin pumpe i fjor. Koster ca 1400,-, tåler mange minutter med tørrkjøring, men det skjer ikke uansett, da jeg ser utover skutesiden samtidig som tømming pågår. Pumpen fungerer som ett uvær, og impeller og slikt er utbyttbart.

De vanligste pumpene er impellerpumper med kvern foran impeller. Disse tåler ikke tørrkjøring og impeller slites da fort. Tipper du bare trenger å bytte impeller. PS de klarer kun en sugehøyde på ca 0,5 meter. Pumpa bør sitte så nærme tanken som mulig. Når jeg kjøpte min båt så hadde jeg eksakt samme symptomer som deg. Impelleren var helt morknet bort, ingen blader igjen på impelleren i det hele tatt. Byttet impelleren og vips alt virket som det skulle igjen.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Stemmer nok som Xlnt skriver.pumpen har en kvern foran en ganske standard impeller.skrudde den fra hverandre idag og fant ut at det bare var noen rester igjen av impeller. skrudde sammen igjen, men kom det noe ut av tanken? neida :headbang:

Utløpet på tanken min er på toppen med et sugerør ned i tanken..Teorien min nå er at pumpa ikke er helt sterk nok når det ikke er noe trykk i tanken..Pumpa sitter vel ikke spes langt fra tanken kanskje 60 cm i vannrett linje fra tanken. Så jo at Skorgenes 340 hadde flyttet pumpen nærmere tanken..Kan jo være en ide, men dette har jo fungert før..Kan det være at båten må være i fart for at dette skal fungere?(tanken er full av vann og ikke dritt, siden jeg nå driver å pumper til kai mener jeg)..

Nå blir det en liten runde i tenkeboksen før jeg gjør mer drastiske ingrep.

He he ja..Til og med jeg skjønte at den måtte erstattes :giggle:

Min sitter omlag like langt fra tanken som du nevner her, i vannrette linje fra overkant på tanken. Jeg har 1-1/2" slange, har du større slange blir vel sugehøyden den takler mindre tipper jeg. Dybden på min tank/stigerøret er 50cm. Du har selvfølgelig blåst gjennom slangene og sjekket at det ikke er tett noe sted?

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Ja har sjekket at det er åpent alle veier..både ned i tank og ut over skutesida. Skal prøve å hjelpe pumpen med å få fyllt slangen frem til pumpa(ligger i en bue ned til pumpa med et lite fall. fikk et tips om dette av en kar som skal ta service på motorene mine. Gjennom sesongen blir det visst stående litt vann der som er nok til at pumpa begynner å suge, da er ikke dette noe problem, men når det tørker ut renner ut sliter pumpa med å få løftet septikken opp over kneet..testes idag når sola står opp.Blir det fint vær kanskje en liten tur for bunkring og.

Startet dagen med å ta ut igjen pumpen og holdt den i en pøs, greit å se om den suger skikkelig...sugde gjorde den men langt fra nok. skrudde de fra hverandre en gang til og gjorde det samme...Da ble det liv i stikkcabinen :diving::headbang: vann overalt...trodde jo ikke den funka likevel så jeg tok meg ikke bryet med å gå på dekk..Ja ja pumpa går som fy og jeg er happy :yesnod:

Hva som var feil vet jeg sannelig ikke..Mulig den bare trengte å bli påmint hva som er jobben dens :giggle: :giggle: :drink:

Meeget mulig..Nu er det vasket og iorden igjen, man lærer så lenge man lever. kjenner iallefall septik systemet godt no. Neste prosjekt dieselvarmer med tilhørende duppeditter...bli sikkert noe spennende der og. Upsiden i dette er at jeg kan snart alt om denne båten etter en vinter med god tid til gjennomgang. NO E DET VÅR!! :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...