Jump to content

Elektrisk septikpumpe, motor går, men tømmer ikke tanken

monte carlo

Recommended Posts

Hei monte carlo!

Jeg har samme problem som deg. Først var impelleren ødelagt, men med ny impeller montert, "suger" pumpa fortsatt ikke. Har sjekket at alle slanger er åpne. Skrudde du bare pumpa opp og monterte den sammen igjen og så virket den, uten at du helt skjønte hva som var årsaken? Har du noen tips til hva jeg kan gjøre?

Roar

Jeg drev å stramma og fin tuna den pumpa litt i ei bøtte før jeg skrudde sammen :nonod: , en annen ting som kan våre lurt å sjekke er om den plata som ligger forann impellerhuset ligger i riktig posisjon. ( Det skal ligge et splittskjema for pumpa et sted her på forumet.) jeg satte sammen slik som jeg tok det istykker, men det har hvert en repratør før meg som har slurva.. Nå pumper den som bare det, men vil ha litt tid på seg før den drar gørra ut.. lykke til :thumbsup:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Takk for mange gode råd :-) Jeg fikk det til slutt til... Måtte bytte impellerhus og ny impeller. Prøvekjørte i ei bøtte og endelig så virket det. Impellerhuset var avflasset og knudrete inni, vet ikke hva grunnen kan være, men kanskje for mye tørrkjøring (vanskelig å vite når tanken er tom)

Jeg vil vel også tro at det er en ide å sette inn impelleren med litt fett før man setter inn og skrur sammen? Vil vel hjelpe litt på sugeevnen de første sekundene og hindre varmgang....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Første gang da jeg kun skiftet impeller, sette jeg den inn med fett som fulgte med i pakken. Hvorfor jeg ikke fikk pumpa til å ta den gang vet jeg ikke. Forsøk nr 2 så byttet jeg ut impellerhuset og impeller. Jeg satte ikke inn impelleren med noe da, men kjørte pumpa i ei bøtte med vann først. Når det gjelder å finne ut om tanken er tom så bruker også jeg å høre det på pumpa når den øker turtallet, samtidig med at det bobler under båten. Pumpa og tømmeslangen er plassert bak stikkøyen og ikke spesielt lett å komme til...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...