roarfe Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Hei monte carlo! Jeg har samme problem som deg. Først var impelleren ødelagt, men med ny impeller montert, "suger" pumpa fortsatt ikke. Har sjekket at alle slanger er åpne. Skrudde du bare pumpa opp og monterte den sammen igjen og så virket den, uten at du helt skjønte hva som var årsaken? Har du noen tips til hva jeg kan gjøre? Roar Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Løsne skruene til impellerhuset. Impelleren kan sitte fast. Prøv i en bøtte med vann, stamme skruene sakte, og observer hva som skjer. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
roarfe Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Impelleren går rundt, men det kan hende den ikke går fort nok rundt? Jeg klarte uansett å tørrkjøre pumpa så mye at jeg må ha ny impeller igjen...:-( Sitér dette innlegget Link to post
monte carlo Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Jeg drev å stramma og fin tuna den pumpa litt i ei bøtte før jeg skrudde sammen , en annen ting som kan våre lurt å sjekke er om den plata som ligger forann impellerhuset ligger i riktig posisjon. ( Det skal ligge et splittskjema for pumpa et sted her på forumet.) jeg satte sammen slik som jeg tok det istykker, men det har hvert en repratør før meg som har slurva.. Nå pumper den som bare det, men vil ha litt tid på seg før den drar gørra ut.. lykke til Sitér dette innlegget Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti Link to post
roarfe Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Takk for mange gode råd :-) Jeg fikk det til slutt til... Måtte bytte impellerhus og ny impeller. Prøvekjørte i ei bøtte og endelig så virket det. Impellerhuset var avflasset og knudrete inni, vet ikke hva grunnen kan være, men kanskje for mye tørrkjøring (vanskelig å vite når tanken er tom) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Roarfe, du vet at tanken er tom når turtallet øker på pumpa. Dersom du tar en titt på tømmeslangene mens pumpa tømmer tanken, så vil du se at de beveger seg en del. Når tanken er tom, beveger de seg mindre. Dessuten, når tanken er tom blåses det mye luft ut i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Jeg vil vel også tro at det er en ide å sette inn impelleren med litt fett før man setter inn og skrur sammen? Vil vel hjelpe litt på sugeevnen de første sekundene og hindre varmgang.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
roarfe Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Første gang da jeg kun skiftet impeller, sette jeg den inn med fett som fulgte med i pakken. Hvorfor jeg ikke fikk pumpa til å ta den gang vet jeg ikke. Forsøk nr 2 så byttet jeg ut impellerhuset og impeller. Jeg satte ikke inn impelleren med noe da, men kjørte pumpa i ei bøtte med vann først. Når det gjelder å finne ut om tanken er tom så bruker også jeg å høre det på pumpa når den øker turtallet, samtidig med at det bobler under båten. Pumpa og tømmeslangen er plassert bak stikkøyen og ikke spesielt lett å komme til... Sitér dette innlegget Link to post
monte carlo Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Bra det ble ordnings.. Sitér dette innlegget Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti Link to post
Fairline-38Targa Svart 2.Juli.2012 Del på Facebook Svart 2.Juli.2012 Kjøpte ny pumpe og opplevde det samme. Åpnet mannlokket og spilte vann inn i pumpa samtidig med at jeg kjørte den. Ikke problemer siden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.