Jump to content

Førstegangs kjøper av Seilbåt "Anbefalinger"


Guz

Recommended Posts

Meg og brodern er på iherdig leting etter seilbåt. Sett endel på maxi 77 på finn.no og det virker som en bra båt.

 

Vi ser etter en som skal tåle litt sjø og havkryss som Kristiansand/Skagen. Drømmen er senere å prøve oss over til Shetland.

 

Vi har satt ett ca "studenttak" på max 60.000. Så vi ser etter ett oppussingprosjekt, men ikke for stort prosjekt. Tenkte mest på noen tips iforhold til de værste fellen man kan dette oppi ved ett førstegangskjøp.

 

Var med å seilte en Junker 22 Norge/Sverige/danmark i sommer uten problem, en fantastisk men dog trang tur. Så ser etter noe over 25fot? og oppover.

 

Båtplass og opplag er forøvrig på plass.

 

yeaah

 

 

piz

Redigert av Guz (see edit history)

Pirates of the north

http://northfacepirates.blogspot.com/

Life begins at 12 m/s

Link to post
Share on other sites

 

Båten er mye oppgradert, men storseilet begynner å bli klart for utskiftning. Det finnes en del med innenbords motor som sikkert hadde passet deg bedre.

 

Takke meg til en utenbordsmotor istedenfor en gammel saltvannkjørt innenbordsmotor. I denne størrelsen kan en utenbords være like bra. En rep på innenbords, så kan du kjøpe deg en ny utenbords!

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det var grunne til at jeg kjøpte meg med utenbords, en 40 år gammel innenbords KAN synge på siste verset. Da sitter man i bestefall igjen med en moring og regning på 10 000 for en utenbords motor.

 

Min har en 10 HK mercury fra 2003 og båten gjør ærlige 7 knop på flatt vann. I mye vind seiler jeg uansett.

Link to post
Share on other sites

båten står i opplag nå, og har ikke spessielt mange bilder, dette er layouten med bord på den ene siden som kan gjøren om til seng. Båten fikk trekt om putene og nye gardiner ifjor og er i et hvitt og rød stripet stoff for å få det lysere inne.

2371382f.jpg

 

http://www.harloff.dk/TUR80/Index/index.htm

dette er da "tur 80 sidan" og det ligger mange bilder av like båter der.

 

Prisen vil ligge godt under deres budsjett.

Mange dårlige orginale løsninger er byttet, spessielt roret var helt ubrukelig orginalt :rolleyes:

 

250112_1783363311254_1454622190_3397595_5796653_n.jpg

bilde tatt i kostersundet på tur ifjor sommer.

Redigert av Kristian_H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan bare støtte "Kristian_H" i at "Tur 80" er en kjempegod båt. Har hatt en selv gjennom 4 sesonger. Den har Dinetteløsning. Her kan bordet legges ned og man har en stor soveplass også. Denne Brohåll konstruksjonen er meget lik Albin Vega (som også er Brohåll konstruksjon). En virkelig god og sikker seilbåt med høy kjølprosent. Han som jeg kjøpte den av i sin tid, ville kjøpe den tilbake fordi han ville seile til Island. Den duger til dine planer. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Flott at noen har litt mer erfaring med denne enn meg, kan jo legge til at jeg har vært mest i storbåt og manglet ingenting i denne, større toalett og litt mer høyde under taket hadde ikke skadet. men fra 26 fot kan man ikke kreve akiratt de samme tingene som fra en 40 foter.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Albin 79

 

anbefaler deg å gå inn på Udkik.dk. Der er det en båtdatabase, erfaringsdatabase/brukerkontakt og en del båter til salgs.

 

Søk opp båtene du lurer på og du får opp stort sett god info om alle båter. På kjøp og salg vil du finne tilsvarende båter for å sammenligne objekter, få ideer om hvordan båtene kan se ut når de er i god stand mm.

 

Synes det er interessant å se på danske sider. Det ser ut som at danske, eldre båter er i betydelig bedre stand/ orginal stand men velholdt, i forhold til norske båter.

 

Jeg ser selv etter seilbåt fra -70tallet på 29-30 fot.

 

edit: det ble noe feil med linken, men søk der.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vurderte Maxi Racer en gang for lenge siden, men endte opp med Albin Express isteden (pga. stor klasse = lett å selge). Maxi Racer er utvilsomt morsom å seile, men har en enkel innredning. En litt mer turvennlig variant heter Maxi Magic. Ville nok foretrukket en av disse fremfor Maxi 77, Magic har f.eks. selvslående fokk og litt mer moderne rigg enn 77.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale Albin Cirrus (78). I sin tid kjøpte jeg ny båt av denne typen. Valget sto den gang mellom Maxi 77 og Cirrus. Jeg var på utstilling hvor begge båtene var utstilt, slik jeg kunne gå i mellom og sammenligne detaljer mm. Etter dette var valget lett, det ble Albin Cirrus (78).

 

Du kan lese en bruktbåttest av båtypen ved å følge linken som ligger på Albin 78 klubbens side. Meget nyttig lesing.

 

Vi var fire voksne menn som seilte over til Shetland, Orknyøyene og Skottland i 1982. Senere har min sønn seilt båttypen over til Shetland en gang, og en venn av meg har seilt til Shetland to ganger. Alle gangene stakk vi til havs fra Ålesund.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har gått for Albin 79. Endel som må fikses og ordnes, men båten var veldig fin. Likte veldig godt formen på selve båten.

 

Motoren må fikses eventuelt byttes. (Volvo Penta MD5A) Det er visstnok kommet vann i olja. Har lite peiling på motorer, så må få den ned og få en kompis til å se på det.

 

Storseilet var litt slitt, ellers var 2 fokk nesten ubrukt. GPS, Knopmåler, Vindmåler følger med. Riggen var veldig bra.

 

Ny dass må moteres og litt puss og fiks i interiøret.

 

Jeg er nødt til å hive på en påhengsmotor på den for å få den til Kristiansand, kan kansje bli en utfordring, men burde gå fint. Har sett på motorbrakett, som virker som en fin løsning på problemet.

 

Noen som vet Hvordan Albin 79 er iforhold til (78)?

 

Båten ligger på sjøen, så må nesten få en type kontrakt på at skroget og kjøl er iorden. Har ikke orket sesongens første bad enda. ;)

Redigert av Guz (see edit history)

Pirates of the north

http://northfacepirates.blogspot.com/

Life begins at 12 m/s

Link to post
Share on other sites

 

 

Båten ligger på sjøen, så må nesten få en type kontrakt på at skroget og kjøl er iorden. Har ikke orket sesongens første bad enda. ;)

 

Den kontrakten blir ikke lett å skrive. Båten går lekk pga tidligere skade. Du sier at dette skyldes tidligere skade, og selger sier at det er ny skade. Påstand mot påstand. Som selvfølgelig kan bli en kostbar affære.

 

Det lureste er å ta båten opp for en visuell sjekk. Da får du sjekket ror, gjennomføringer og eventuelle skrogskader.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ja, du sier noe der. Jeg får høre om det er mulighet for å få båten opp. Er det vanlig å legge dette på selgern sitt avsvar, sånn at jeg får sett skroget, eller må jeg gjøre dette selv?

 

Det vil jo koste å få den opp.

 

Vil jo ikke ta en avgjørelse hvis jeg ikke vet at skrog,ror er iorden. :confused:

Pirates of the north

http://northfacepirates.blogspot.com/

Life begins at 12 m/s

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...