Jump to content

bankgaranti

Avsluttet2

Recommended Posts

Hei!

Det er tydleligvis tid for båtkjøp og i den forbindelse ville jeg bare dele noen erfaringer vedrørende fenomenet bankgarati.

De jeg kjøpte båt av krevde 15% av kjøpesummen i forskudd. Dette var for meg en uaktuell måte å gjøre handel på - særlig siden jeg kjøpte en standard båt uten personlige tilpasninger.

Jeg rådførte meg litt rundt om kring og noen av rådene gikk ut på at jeg skulle forlange en bankgaranti for det innbetalte beløpet.

Bankgarati er et begrep jeg ofte har hørt om - men som jeg selv aldri har brukt og som jeg egentlig ikke visste så mye om.

Jeg sjekket opp med banken min, ble satt over til avdelingen for småbedrift og forklarte situasjonen. De anbefalte da at det var jeg som skulle stille bankgarantien ovenfor dem. Logisk når en får tenkt seg om.

Trasket videre i den lokale banken min for å få en bankgaranti med sikkerhet i en konto som hadde det beløpet innestående som kjøper forlangte.

Men der var det stopp - bankgaranti??? Nei.. det hadde de aldri utstedt til en privatperson.. noen telefoner seinere viste det seg at banken bare tilbød dette til bedriftskunder - og det kostet flesk. En liten undersøkelse viste at det langt fra bare var min bank som hadde denne praksisen.

Etter videre undersøkelser viste det seg at begrepet bankgaranti ikke var så entydig som jeg trodde - det var tydeligvis mange som hadde det som meg... hadde hørt om begrepet, kjente begrepet, kjente fordelene med å bruke bankgaranti, men visste egentlig ikke helt hva det var... og hadde aldri brukt det.

Den lokale banken var veldig interessert i å hjelpe. De foreslo å sette kjøpesummen inn på sperret konto - og pengene kunne bare brukes til å betale firmaet jeg kjøpte båten av - sperringen var selvfølgelig tidsbegrenset.

Jeg var spent på om selger godtok denne løsningen - for de hadde jo forlangt bankgaranti. Jeg fakset over garantien fra banken og det var helt ok. Skulle vel egentlig bare mangle, men det som igjen slo meg var at firmaet uten videre godtok dette som bankgaranti. Det viser igjen at begrepet bankgaranti er noe ullent i den daglige forståelsen.

Det er i alle fall to forståelser av bankgaranti:

1) En spesifikk tjeneste som banken tilbyr, ofte bare til bedriftskunder, som koster penger. Garantien er gjerne knyttet til avtaler og utbetales ikke før avtalen er innfridd. Ofte blir slike garantier tinglyste.

2) Den folkelige forståelsen: Enhver garanti du har fra banken på at du har finansieringen i orden og at pengene er satt av til et spesifikt formål. Dette koster ikke penger.

En siste ting som er selvsagt, men lett å glemmer i den stemningen man er når man bare må ha drømmebåten - Ikke betal forskudd - og skal en ha spesialtilpasninger på båten sin - ikke betal for mer enn det arbeidet som er gjort.

Lykke til alle båtkjøpere - håper vi alle kommer ut av det på en fin måte uten å føle oss lurt i ettertid.

tj

Det går ikke klart frem om du har kjøpt en båt som står ferdig på lager og klar til bruk bare våren kommer eller om du har bestilt et nybygg med std. utrustning

de ulike båt byggerne har vel ikke helt lik praksis når det gjelder bank garanti.

jeg har meget god erfaring med SKILSØ hvor det ble opprettet en sperret konto i mitt navn

for første del av kontraktsummen.

fabrikken kunne ikke slå kloa i de pengene uten mitt samtykke

De sto inne helt til jeg godkjente utbetalingen ved levering og alt var i orden.

En bankgaranti er det normalt selger som avgir, som sikkerhet for pengene du har stilt til disposisjon (forskudd)for den, f.eks om selger ikke skulle oppfylle kontrakten (konkurs). Banken påtar seg dermed en risiko som er direkte avhengig av kredittverdigheten til selger, og det koster penger!

Sagt på en annen måte, om selger ikke har et godt forhold til banken, får han problemer med å stille garanti, og det er akkurat i de tilfellene du behøver en slik garanti....

Sperret konto er nok en mer praktisk løsning om beløpene ikke er for store, men husk at selger er like "nervøs" for om kjøper oppfyller sin del av kontrakten, som du er for at han oppfyller

En bankgaranti er det normalt selger som avgir, som sikkerhet for pengene du har stilt til disposisjon (forskudd)for den, f.eks om selger ikke skulle oppfylle kontrakten (konkurs).  Banken påtar seg dermed en risiko som er direkte avhengig av kredittverdigheten til selger, og det koster penger!

Riktig, og det koster penger. Penger du som kjøper må betale til forhandleren dersom du forlanger bankgaranti. Har ikke hørt om forhandlere som stiller bankgaranti gratis ennå. :cryin:

Det går ikke klart frem om du har kjøpt en båt som står ferdig på lager og klar til bruk bare våren kommer eller om du har bestilt et nybygg med std. utrustning

Beklager at jeg var upresis.

Jeg har bestilt et nybygg med standard utrustning. Firmaet jeg har kjøpt båten av lagerfører ikke båter, men bestiller fra fabrikk etterhvert som de får inn bestillinger fra kunder.

Sperret konto er nok en mer praktisk løsning om beløpene ikke er for store, men husk at selger er like "nervøs" for om kjøper oppfyller sin del av kontrakten, som du er for at han oppfyller

Jepp, det tror jeg også. For et lite firma som ikke har råd til å sitte inne med et lager av båter skal det ikke så mye til før de er ute å kjøre. Derfor enda viktigere for oss som kunder å sikre oss.

Banken kunne også gi en lignende garanti for lån - garantien gikk da ut på at XX hadde tatt opp et lån som ble utløst en avtalt dato og som kun kunne utbetales til selger. Med denne garantien vil vel ikke beløpets størrelse ha noe å si skulle jeg tro.

En bankgaranti er det normalt selger som avgir, som sikkerhet for pengene du har stilt til disposisjon (forskudd)for den, f.eks om selger ikke skulle oppfylle kontrakten (konkurs).

Jepp - når du ser at bankene ofte ikke tilbyr bankgaranti til privatpersoner så er det nok slik. Men det er vel like naturlig at det er vi som kunder som gir en garanti til selger?

Jeg var i kontakt med tre firma som selger den samme båten og da de forstod at forskuddsbetaling var uaktuelt så foreslo samtlige at jeg kunne stille bankgaranti.. det var det flere kunder som hadde gjort tideligere....

Riktig, og det koster penger. Penger du som kjøper må betale til forhandleren dersom du forlanger bankgaranti. Har ikke hørt om forhandlere som stiller bankgaranti gratis ennå.

Dette er nok en garanti som vi kunder på betale for ja.... En kan jo se på det som en forsikring - men den gir vel ikke noe bedre garanti enn selv å ha pengene på en sperret konto??

tj

En litt annen variant som kan være effektiv mot sk. konkursryttere, altså personer som kan mistenkes for å være av den typen som stadig oppretter firmaer for så å slå de konkurs, er en såkalt inneståelseserklæring. Ved at mottageren eller eieren av firmaet personlig på denne måten innestår for beløpet intill båten er levert eller funnet i orden, åpner for at denne personen personlig kan rettsforfølges etter at firmaet eventuellt er slått konkurs

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

... denne personen personlig kan rettsforfølges etter at firmaet eventuellt er slått konkurs

Mnja. men da er du avhengig av at du får dom mot konkursrytteren, og at han har noe det kan tas pant i når namsmannen omsider kommer på døren til ham. De fleste konkursryttere har ridd mer enn en gang og har plassert alle verdier på kona eller andre slik at de ikke er mulige å få beslag i (uten enda en rettssak, med uvist utfall ...). Den gode gamle "ytelse mot ytelse" dvs. kontante penger mot båt, burde gjeninnføres i stedet for forskudd etc.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Den gode gamle "ytelse mot ytelse" dvs. kontante penger mot båt, burde gjeninnføres i stedet for forskudd etc.

Dette tror jeg er utopi hvis du skal handle en dyrere populær båt f. eks til 1-2 mill. Da har gjerne produsent leveringstid på opptil et år eller mer. Og produserer ofte kun på bestilling. Ikke mange som lagerfører dyrere båter.

Sammelign gjerne med husbygging. Byggelån koster også peng ... :cryin:

De fleste konkursryttere har ridd mer enn en gang og har plassert alle verdier på kona eller andre slik at de ikke er mulige å få beslag i (uten enda en rettssak, med uvist utfall ...).  Den gode gamle "ytelse mot ytelse" dvs. kontante penger mot båt, burde gjeninnføres i stedet for forskudd etc.

For all del, jeg er ikke uenig i at "ytelse mot ytelse" er å foretrekke. Dette er imidlertrid ikke alltid relevant. Når selger sitter med et atraktivt objekt og det feks. er flere tilbydere på banen er det gjerne den som først stiller med kontanterne som får båten. Begynner du da å mase om omstendelige benkgarantier og tinglysning går båten til nestemann på lista. Jeg har selv gjennomført en slik handel hvor jeg betalte kontant til en megler med avtale om å levere båten på et senere tidspunkt.

Etter samtale med selgers bank hvor banken bekreftet at personen var likvid var det banken selv som foreslo at jeg tegnet en sk. Inneståelsesavtale med selger. Skulle jeg den gang holdt på prinsippet om ytelse mot ytelse ville jeg idag sittet uten båt på sjøen. (Men med penger i banken.) :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det som i alle fall må sikres er at dersom båten ikke kommer eller ikke stemmer med det som er avtalt, så får du dine penger igjen hvis du allerede har betalt. Hvordan man rent praktisk ordner seg er en underordnet problemstilling. Å bestille en båt f. eks. fra USA via mellommann eller hva det nå er, og betale på forskudd, uten sikkerhet, det er ren galskap uansett hvilken vinkel det betraktes fra.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...