Kal-El Startet 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2012 Euroen er jo veldig lav nå, tror dere dette kan få positive følger for nybåtprisene? Det er vel ikke sikkert listeprisene blir justert, men prutningsmonnet bør vel øke? Marginene til importør/forhandler blir større... Vurderer sterkt en Jeanneau Merry Fisher 855, og den bør jo bli billigere? Hvilke erfaringer har dere? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Forhandlerne oppgir regelmessig en pris som er basert på en spesifikk kurs euro/kroner så svekket euro/styrket krone vil gi lavere priser, i allefall på båter som ikke er kjøpt inn enda vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 (redigert) Kommer an på om båten er kjøpt allerede eller ikke. Mange båter som dette kjøpes av importøren på vinteren - da er nok ikke prutningsmonnet så stort. Men om båten ikke er solgt fra fabrikk ennå burde det være en mulighet Mange større båter selges fra verft i utelandsk valuta. Princess selger i GBP, NordWest selger i SEK. HR selger i SEK eller Euro (man velger selv). Da er det viktig å ha et godt øye med valutakursen, og kanskje også sikre seg på et nivå man er fornøyd med. Vi fikk tilbud om å kjøpe en Fairline Phantom 40 for 5,4 millioner en gang. Prisliste i GBP og aktuell valutakurs tilsa at prisen burde være 4,5 mill. Importøren hadde selv bestilt og betalt båten på en høyere kurs - da jeg sa at da venter vi heller til neste år ble han sur, og vi fikk ikke kontakt med han igjen. Kan tillegge at de ikke er importør av Fairline lenger nå..Den aktuelle båten ble tilslutt solgt for rundt 3,5 millioner som overligger. Redigert 6.Mars.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Nei det må jo være båter som ikke er produsert/importert ennå. Men da tolker jeg dere dithen at, ja det bør kunne gagne kjøperen:) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Ja, det mener jeg må være et gyldig argument i en forhandling. Få tak i feks en prisliste på samme båt i Tyskland - så kan du se Euro prisene. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Enhver er seg selv nærmest når det kommer til penger selvfølgelig. Men realiteten er at dette er katastrofe for norske båtprodusenter i eksportmarkedene. Selv om prisene har falt på det de importerer av materialer og utstyr, så har de lønnskostnadene sine i norske kroner. Mot euro har kronen styrket seg med over 4% siden nyttår. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Takk for hjelpen! Møkkalasset: Det er nok ikke bare norske båtprodusenter dette går utover. Jeg har i lengre tid vurdert 855'en, hvis jeg kan spare noen kroner pga. gunstig valuta så ja takk! Det får være opptil sentralbanksjef og få kronen ned på et mer normalt nivå igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 (redigert) Dufour - Prisene er båt levert verft i La Rochelle i Frankrike inkl. alle avgifter. Grunnprisen er basert på 1 Euro = NOK 8 (lunde Båt) Najad - Angivet pris är i NOK baserat på växelkursen 1.1 Grand Soleil - Prise er båt levert verft i Italia. Grunnprisen er basert på 1 Euro = NOK 8 (Lunde Båt) Bavaria - Båt levert verft i Tyskland. Priser er basert på 1 Euro = NOK 8 Listen kan sikkert gjøres lenger og dette er sitater hentet fra forhandlers annonser på Finn.no. Redigert 6.Mars.2012 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 (redigert) Politikk skal vi jo ikke diskutere - men det er nå slik at i fremtidens velferdsnorge har vi for få hender i offentlig sektor, særlig helse og omsorg. Da må det til en nedbygging av industri for å frigjøre ressurser. En sterk krone er en effektiv måte å kvitte seg med norsk eksportindustri. Jeg har prislisten til Najad på nattbordet - og den er angitt i SEK inkl. 25% mva. Prislisten til HR jeg har på nattbordet er i Euro ex mava. Redigert 6.Mars.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Det er nok ikke bare norske båtprodusenter dette går utover. Jeg har i lengre tid vurdert 855'en, hvis jeg kan spare noen kroner pga. gunstig valuta så ja takk! Jeg kritiserer ingen. Har selv bilen min på service i Tyskland, har bruktimportert bil og kjøper billig øl i Tyskland og Danmark så ofte jeg kan. Det er riktig at situasjonen ikke bare går utover norsk båtindustri, men eksportindustrien generelt og det bør vi kanskje bekymre oss over noen og enhver. Men det er en større diskusjon som sklir over i OT i et forum som dette. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Enhver er seg selv nærmest når det kommer til penger selvfølgelig. Men realiteten er at dette er katastrofe for norske båtprodusenter i eksportmarkedene. Selv om prisene har falt på det de importerer av materialer og utstyr, så har de lønnskostnadene sine i norske kroner. Mot euro har kronen styrket seg med over 4% siden nyttår. Du har ett godt poeng Møkkalasset. For de norske båtprodusentene som er avhengig av eksport for at butikken skal gå rundt, blir dette nok en tung spiker i kisten. Dessuten, vil dette bli en test på hvor lojale norske båtkjøpere er mot norske merker, versus utenlandske som kommer rimeligere inn. Sagt med rene ord, muligheten er nok stor for at du får mye mer båt i fra USA og Euro-kurs land til f. eks 500.000,- enn hva du får fra en norsk båtprodusent. Hvor trofaste vil da norske båtkjøpere være mot norske merker? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 (redigert) De færreste kjøper båter for å støtte norsk industri. De fleste kjøper den båten de liker best for de pengene de vil bruke på båt. Om norske produsenter ikke er gode nok til å ha rett produkt til rett pris til rett tid i markedet har de ikke livets rett. De som har agert har enten rasjonalisert egen produksjon eller flyttet den til et lavkostland. det vanskelige med det siste er kvalitetskontrollen, men med rett ledelse løses det greit også. Redigert 6.Mars.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 AMEN Bitteliten! Når det er sagt gleder jeg meg til å se nærmere på Askeladden P80 på messen i Lillestrøm... hvem vet... Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Husk at det er leveringstid på blant annet MF 855. Jeg har bestilt og forhandleren garanterer prisen. Forhandler bestiller ikke båt før kontrakt er skrevet og deretter er det fem måneders leveringstid. Mye kan skje på fem måneder også når det gjelder eurokursen. Tviler på at forhandlere ønsker å ta risiko med å selge båter til lavere pris grunnet gunstige valutakurser. Når det gjelder båter som er klar til levering og som ligger på verft og venter tror jeg det stiller seg anderledes. Der kan man nok få gode prisreduksjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 (redigert) Den nye styrhusserien til Askeladden er vel lagd i Polen, og selges under andre merker i andre land. Mener å huske den minste heter Viking P66 i UK. Om man ikke vil spekulere i valutakurs er det helt uproblematisk å kjøre valutanen når man vil - og sette det inn på en valutakonto, eller man kjøper en valutaterminkontrakt - dvs en kontrakt om å kjøpe en sum i feks euro på et bestemt tidspunkt. Prat med banken. Redigert 6.Mars.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Forrige båt vi kjøpte spekulerte vi på euro. Lot oss ikke fritste til å binde da, markedet mente bestemt at euro skulle ned. Avtalen ble skrevet på 8,15 og vi betalte på 7,75. Med andre ord fikk vi en pen kreditnota. Og nå er det ikke mange tegn som tyder på en hurtig styrking av euro. Men er man usikker, så binder man. Men ser f eks at Lunde båt bruker euro 8.00. Regner man på nypriser ser man en pen gevinst på dette kontra dagens kurs. Og det tyder på enda rimeligere bruktbåter. Slik er det. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mouche Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Om man ikke vil spekulere i valutakurs er det helt uproblematisk å kjøre valutanen når man vil - og sette det inn på en valutakonto, eller man kjøper en valutaterminkontrakt - dvs en kontrakt om å kjøpe en sum i feks euro på et bestemt tidspunkt. Prat med banken. Kan bare bekrefte det som Bitteliten her sier. Siden vi har bygget hus i utlandet (euroland) så åpnet vi eurokonto i vår norske bank og håndterer denne kontoen via nettbank enkelt og greit og helt uproblematisk med overføringer til utlandet. Vi har kjøpt euro (og solgt kroner) når vi mente at prisen var riktig og hensyntatt når euroregninger skulle betales. Kursen var nede i 7,40, i skrivende stund 7,45 og i følge valutaeksperter regner de med at 7,20 er en nedre grense, ikke vet jeg. Norges bank ønsker jo å heve renten på kroner, men kan ikke for det vil bety ytterligere styrking av kronen med de konsekvenser det vil få for eksporten av norskproduserte varer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
olpi Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Ikke lette dette med rentesettingen. Blir vel liksom ikke helt riktig uansett hva de gjør. Blir mye en spørsmål om hvem som skal beskyttes og hvem skal ofres... satt på spissen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.