Jump to content

Hvit røyk i eksos ved oppstart av kald motor.

Arvecla

Recommended Posts

Forsvinner det kjølevæske må det jo bety at den forsvinner et sted. Lukter eksosen kjølevann?

Med fare for å virke nyfrelst her; har god erfaring med et produkt som heter Bar's Leaks som man hiver oppi kjølevæska. For min del har dette "reddet" et par bilmotorer for meg der toppakningen sannsynligvis var gåen. Den ene bilen hadde jeg i fem år etter behandling. Blir brukt av blant annet Rieber Thorsen på lastebilmotorer og har gode referanser hvis du søker litt. Ifølge Rieber Thorsen bruker de Bar's prevantivt ved skifte av kjølevæske. I motsetning til de fleste andre vidunderstoffer for lekkasjeretting legger visstnok ikke Bar's seg utpå lekkasjen, men fyller opp selve lekkasjen og sirkulerer i systemet slik at eventuelle nye lekkasjer stoppes. Dermed er Bar's mer permanent "reparasjon" enn andre lekkasjetettere. Føres av blant annet BilXtra.

Min erfaring er så god at jeg bruker produktet prevantivt på alle motorer, om det er bil eller båt. Verdt et forsøk!

Sjekk olja nøye for vann. Er toppakningen gåen burde motoren ryke under gange også.

Et uortodoks triks er rett og slett og etterstramme toppen. Mange hevder at det er fånyttes, men det kan virke hvis ikke pakningen er blåst ut. Mister man kun kjølevann på høyere belastning kan ettertrekking ha noe for seg.

Elles kan det måles for CO i kjølevannet.

Sprekk i eksosmainfoil kan også være en (av flere) muligheter

Om det er den runde varmevekslere (Mercruiser utgaven) kan det lekke

ut i sjøvanns delen om en elle flere av stavene (rørene) er korrodert.

Du vil se det om du etterfyller og lar motoren stå litt uten å kjøre, er det hull i varmeveksler

synker nivået av kjølevæsken og renner ut i returslangen på sjøvannsdelen.

Kan la seg reparere, men er det for mye feil må den byttes.

Prøvde på en annen motor (Volvo) å helle på radiator tetting, her ble kjølevannet ut farget hvit av

tettingsmiddelet. Vet ikke sikkert om det var topp pakning eller varmeveksler her, båten ble solgt som den var.

Etterstramming av topp skal gjøres regelmessig på topper med strekkbolter, så om det er slakke bolter så vil det kanskje hjelpe å

stramme de til riktig moment.

En kald diesel motor vil ryke hvitt pga uforbrent diesel noen minutter, det er vanlig.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Den hvite røyken indikerer damp. Det, samtidig som du mister kjølevann vil normalt bety at den hvite røyken du ser er fordampet kjølevann.

Vanligvis vil det bety at du har en defekt toppakning eller en skadet topp.

Hvis det bare er i forbindelse med oppstart du observerer hvit røyk kan det være at du ikke mister kjølevann ved drifts-temperatur.

Hvis du trykksetter kjølevannet når motoren er kald, tørner den på starteren med demonterte dyser så kan du muligens få identifisert hvilken topp det gjelder.

Videre er det å demontere toppene, er vel separate topper?

Kontrollere nøye om det er skade på toppakningen, hvis du klart kan identifisere feilen er jo det fint.

I motsatt fall er det fornuftig og trykkteste toppene.

Redigert av Johannes (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...