Jump to content

Hvordan programeres VDO Veiwline instrumentene?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Heisann. Jeg har tenkt til å bestille VDO veiwline til båten og jeg snakket litt med en på båtsjappa i går. Han mente at dette ikke var billig å få gjort og det måtte ta hos forhandler(i mitt tilfelle, Sleipner). Jeg leste litt på sidene til VDO men der sto det dårlig om programmeringen. :confused:

Er det noen som har erfaring med at Sleipner tar denne jobben? Hva skal Sleipner ha for denne jobben? Kan man kjøpe kabel og heller gjøre jobben selv? :flag_bp:

På forhånd takk

Mvh

Kaptein Fredrik

tok en kjapp telefon og han visste ikke spessielt mye om dette, men det står på nettsiden at de kan programeres via en pc? Hvilke instrumenter er det du har og hvilke følere? og hvordan skal du få inn signalene fra motor/fart/dybde?

Edit: her er link til manualer om innstalasjon http://www.vdo-marine.com/index.php?id=60&L=1

Redigert av Kristian_H (see edit history)

Dette er et tema jeg er høyst interessert i, da jeg skal handle inn rubbet av instrumenter til en dobbelinnstallasjon. Jeg har søkt nettet opp og ned etter svar, men har kun funnet et firma som selger et interface som kobles mellom instrument og pc (trolig et USB til com converter) samt sw for å endre verdier.

Det synes noe rart at VDO ikke har noe matnyttig info rundt dette på egne sider.

Det hadde vært genialt å kunne endre varsel lampene til verdier som passer eget behov.

Noen hos Sleipner burde vel kunne spørre VDO om dette...?

Guest Kaptein Fredrik

Jeg har ikke fått svar fra Sleipner enda men jeg har fått ifra VDO. De skrev: You need only for the tachometer without LCD the programming tool. All other instruments are pre-programmed or can be programmed over the LCD.

Jeg fikk ikke helt svar på det jeg lurte på, men de svarte ihvertfall. :flag_bp:

Guest Kaptein Fredrik

Sleipner hadde vist noen problemer med epostserveren så derfor har jeg enda ikke fått svar. Mulig det er noe feil med min også, men nok om det, ett medlem her inne som jobber hos Sleipner sendte meg en epost angående dette. Jeg har også skrevet til sleipner om de instrumentene jeg skal bestille og de er oljetrykk, rorvinkel, dieselnivå i tanken, volt og vanntemp på motoren. Alle i 52mm størrelse. Gjennom flere eposter så har jeg dette å meddele om programering av instrumentene.

Flere av de nye Viewline instrumentene til VDO kan programmeres. Sleipner kan levere dataprogram med spesialkabel for å utføre denne jobben. Dette programmeringsettet koster selvfølgelig penger og er beregnet for forhandlere så de kan programmere instrumentene ved salg. Informasjon blir sendt ut til forhandlere om ikke lenge. Grunn til at det ikke er sendt ut er at vi venter inn spesialkabler fra VDO.

Når det gjelder de instrumentene du listet opp du vil bytte så trengs ingen programmering av disse. Det som er viktig er å lese av informasjon som står på giver for oljetrykk, vanntemp og så må vi vite hvilken type tankgiver du har. Informasjon på giverene står som tall på flatene der du setter fastnøkkel.

Vedrørende bytte av turteller så kan det nok være at du må programmere denne. Det som er fint med den nye Viewline serien er at instrumentet kan brukes på forskjellige input fra forskjellige givere.

Pris på et slikt programmeringsett koster ca. 600 – 650,-

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...