Jump to content

Restaurantdrift i Gjestehavn


moosewine

Recommended Posts

Heisann Båtfolk!

 

Etter å ha lest tråden om "Gjestehavner egnet for barnefam...." tenkte jeg det kunne være lurt å ta en liten runde med dere her inne om hva som er lurt og ikke lurt ved drift av restaurant i umiddelbar nærhet til Gjestehavn.

 

Vi er 3 stykker som skal drifte restaurant og uteservering i Arendal Gjestehavn, og vil gjerne ha innspill på hva båtfolkets behov/ønsker er!

 

Kort om planene våre så langt: Drikke: Bar med alle rettigheter. Mat, primært sjømat, men med et lite utvalg kjøttretter. Underholdning, Live musikk 1 - 2 dager i uka, ettermiddag/tidlig kveld samt at vi kommer til å sette opp et sommershow som forhåpentligvis kan gå 2 - 3 dager i uka gjennom sesongen.

 

Ser frem til innspill!

.

Link to post
Share on other sites

Mat; hold dere til veldig få, men meget gode retter som tydelig er nylaget av ferske råvarer og til en fornuftig pris. Få retter gir mindre svinn og høyere kvalitet på produktet, bør i allefall det!

 

Uansett, lykke til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Lykkes dere med en god fiskesuppe med tilhørende hvitløkstoast på menyen er basisen på plass.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

enig med mouche, høy klasse er viktigere enn bredde. Dere vil heller ha kunder som kommer tilbake ofte enn at alle er innom en gang og ikke kommer tilbake. Det er veldig viktig at noe av maten er tilpasset barn, ellers mister dere alle barnefamilier.

Link to post
Share on other sites

Og barneretter ikke være pølse med mos og hamburger! Prøv f.eks. mindre posjoner av voksenmenyen som justeres litt for barneganer.

 

Eller vil jeg sterkt støtte opp om få, men gode retter.

 

Lykke til! :thumbsup:

 

Helt riktig! Utrolig at så mange restauranter ikke har skjønt dette... må jo ha pølse og mos også siden mange foreldre har latt ungene bli diktatorer, men det er mange unger som liker mat også...

Link to post
Share on other sites

Har dere tilgang til å bake, så kansje mange vil ha ferske brød levert ombord på morgenen. Bestiller og betaler om kvelden, og dere leverer til frokost dagen etter.

 

Ville sikkert være et populært tiltak, men det er alt for mye jobb til alt for lite penger så jeg ville ha konsentrert meg om å servere det nybakte brødet kun til egne kunder på egen restaurant, eller kanskje heller overlatt jobben til et lokalt bakeri og kjøpt brødet fra dem mens jeg konsentrerte meg om de "hjemmelagde" burgerne, salaten som er knusprig, fiskesuppen med fersk sjømat/reker/blåskjell, barnerettene som er voksenretter tilpasset barn osv

 

Skulle jeg noengang åpne en restaurant så ville menyen bestått av maks to/tre forretter, to/tre hovedretter og to/tre desserter og disse skulle være så gode at de var verdt å vente på - slowfood! Fastfood er McDonalds og den kulinariske nytelsen deretter, men greit en sjelden gang iblant!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

La det bli en avdeling med voksne som kan sitter relativt uforstyrret og nyte et kjærlig måltid, og en fysisk adskilt avdeling for barnefamilier som har enkel tilgang til uteområdet hvor en kan sende utolmodige unger, mens foreldrene kan ha oversikt over ungene mens de nyter resten av maten.

Ungene kan få hva de elsker mest - deiLig sjømat.....eller pølse og stappe, pizza eller spagetti.

Har ungene det greit, har foreldrene det greit, og da har alle det forsåvidt ok.

Link to post
Share on other sites

Det meste er allerede nevnt.

 

2-3 foretter + forrett variant av skaldyrsuppen som dere også har til hovedrett

 

Av supper er det stort sett fiske/skalldyr supper som går.

Ett par salater. (En reke og En kylling salat f.eks.

En eller to pasta retter, i stedet for Pizza.

Ett par kjøttretter + hjemmelagd burger tallerken.

2-3 fiskeretter

Dampede blåskjell går det endel av, vil foreslå fløtedampet variant og ikke hvitvins dampet.

Glem ferske reker, går nesten ikke.

Pizza trekker barnefamilier. Problemet er at Pizza er billig mat som kan fås på hvert gate hjørne og gir lite med kroner i kassa. Derfor anbefaler jeg ett par pasta retter i stedet.

Glem Gourmet konseptet. Folk på ferie vil ha forholdsvis enkel og god mat til en fornuftig pris.

 

Ett tips når det gjelder Alkohol serveringen. IKKE legg dere på den laveste prisen i byen for å trekke folk. Resultatet er ofte at dere ender opp med ett klientell dere helst ikke ville ha.

 

Hjemmelagde rundstykker for salg i båtene? Godt det, men mye arbeid, du må ha personell i arbeid 3-4 timer tidligere enn om Restauranten åpner ved 11 tiden.

Passer bedere for en baker eller ett supermarked med bakeriavdeling til å dekke det markedet.

 

En lite historie fra en restaurant i en sommerhavn jeg drev for en del år siden.

Hadde som andre over har nevnt over ikke barne meny, men barne posjoner av hovedrettene.

Ett eldere ektepar kom og lurte på om de siden de ikke var så veldig sultene, få kjøpt vær sin barne meny.

For å være hyggelig, sa jeg at det var greit.

Når servitøren kom med maten, spurte de om det ikke var mulig å få ekstra med poteter :giggle: . Da var svaret nei. :tongue:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

vet ikke om noen av dere har vært på Seilerkroa på Hankø, vi spiser der sikkert 10 ganger i løpet av sesongen og "Seilerburgeren" er en klassiker. Denne minner meg ikke om noe jeg kan kjøpe på et gatehjørne, ser ut som at disse også selger meget godt.

Link to post
Share on other sites

Pettersand, om innlegget var en komentar til mitt.

 

Hamburger tallerken med 180 - 220 grams hjemmelaget burger,(valgfritt,råløk, ost, bacon,b.b.q saus) men med salat og (desverre)pommes frites, selger veldig bra. Men det holder ikke med noe industriprodusert blandingsprodukt.

 

Pizza? som jeg skrev, ett par pasta retter i stedet for Pizza.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Wow, for en respons!

 

Vi har nok temmelig lik tankegang når det gjelder meny. Vi vil prøve oss på en liten variert meny med et par retter som blir vår signatur. Burgeren kommer vi nok ikke utenom, selv om jeg personlig synes det blir kjedelig, heldigvis er det ikke frityrkoker på kjøkkenet så vi slipper unna pommes friten : ) Vi har et håp om at vi kan klare å servere hele menyen som barneversjon. Jeg ser også for meg at lunsj/småretter hele dagen vil gi mer success enn å gå over på en ren middagsmeny etter kl 16.

 

Hadde vært interessant å fått litt innspill på dette med Live musikk/"støy" siden vi alle 3 er musikere som liker å lage litt balluba :cheers_wine:

.

Link to post
Share on other sites

Hjemmelaget hamburger med hjemmelaget hamburgerbrød er IKKE tingen. Svært få barn spiser grove hamburgere m/ grovt hjemmelaget hamburgerbrød.

Bruk vanlige hamburgere og brød m/ pommes.

Pølser, gjerne stekt som blekkspruter, kylling og eller minibiff er også bra alt. for barn.

Voksene: sjømat (sjømattallerken), biff, hjemmelaget lasagne,fiskesuppe,speketallerken,fiskerett.

Lykke til ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...