Jump to content

Restaurantdrift i Gjestehavn


moosewine

Recommended Posts

Om restauranten kun skal være åpen i sommersesongen, så sats på enkel og god mat (moderne husmannskost). lunsj/småretter som blåskjell, fiskekakeretter (ala dansk stjerneskudd), etc. Få retter med god kvalitet til fornuftig pris og gjerne en signaturrett og folk kommer tilbake. Høres ut som Moosewine er mer interessert i musikk og underholdning på kveldstid.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Bensinstasjoner og fettbuer er noe helt annet og diskuteres ikke. Og det er massene som påvirker resturantene, ikke omvendt. Så "ansvaret" ligger hos folket :smiley: De bruker ofte tilbudet til utskeielser, og spiser sunn mat hjemme.

Det er ikke noe i veien med norske kokker, og tro ikke at de sydligere restaurantene er noe sunnere :smiley:

Har uansett liten tro på at å gjøre norske folk arbeidsløse, og ta inn ekstern hjelp fra utlandet vil være en god løsning uansett hvordan vi vrir og vender på dette... :smiley:

Som sagt før her prøver den ene etter den andre å følge tankegangen dere skisserer, for det er ikke en ny tankegang, men den virker ikke... De taper, og da blir det feil å legge skylden på "restaurantfolket"... :wflag:

Link to post
Share on other sites

Julie, vi er nok ikke enige. Der er slett bare sunn mat i de tusen hjem. Da hadde ikke så mange foreldre og barn vært så overvektige som de er i dag. Dagen generasjon kan lite om matlaging. De er vant til foring med "handmat"som brødpizza og karbonade o.l.. Dere som fagfolk må vise at det er mulig å lage noe annet, eller så er dere bare ute for å tjene penger på mange menneskers dårlige matvaner.

Link to post
Share on other sites

Få retter med god kvalitet til fornuftig pris og gjerne en signaturrett og folk kommer tilbake. Høres ut som Moosewine er mer interessert i musikk og underholdning på kveldstid.

 

Som sagt tidligere i tråden jobber vi med en relativt liten meny med fokus på småretter hele dagen. Uteserveringen det her er snakk om er en stor "terrasse" helt i vannkanten som ofte kan være litt utsatt for sydvesten fra tidlig kveld. Tror derfor ikke at vår største marked blir "fine dining", mere folk som vil drikke øl og vin i sola samt spise en velsmakende smårett.

 

Grunnen til at jeg tenker musikk/show er rett og slett at vi ligger helt alene, 400 meter fra Pollen hvor alle andre uterestauranter er. Min erfaring er at dette trekker folk, som mest sannsynlig vil sitte litt lenger etter at sola går ned! Vi er avhengig av å klare å få lokalbefolkningen ut til oss.

 

Det vanskelige med dette første året er at vi har ikke noe erfaringsgrunnlag, så vi må prøve og feile litt og lære av dette før neste sesong.

.

Link to post
Share on other sites

Som sagt tidligere i tråden jobber vi med en relativt liten meny med fokus på småretter hele dagen. Uteserveringen det her er snakk om er en stor "terrasse" helt i vannkanten som ofte kan være litt utsatt for sydvesten fra tidlig kveld. Tror derfor ikke at vår største marked blir "fine dining", mere folk som vil drikke øl og vin i sola samt spise en velsmakende smårett.

 

Grunnen til at jeg tenker musikk/show er rett og slett at vi ligger helt alene, 400 meter fra Pollen hvor alle andre uterestauranter er. Min erfaring er at dette trekker folk, som mest sannsynlig vil sitte litt lenger etter at sola går ned! Vi er avhengig av å klare å få lokalbefolkningen ut til oss.

 

Det vanskelige med dette første året er at vi har ikke noe erfaringsgrunnlag, så vi må prøve og feile litt og lære av dette før neste sesong.

 

Tror diskusjonen nå omfatter mer enn bare dere :wink:

Prøv å alliere dere med noen som har erfaring fra bransjen og kan gi dere litt råd og veiledning underveis. Det er mange før dere uten erfaring som har blitt overrasket over bransjen og gått i "baret" fordi de mangler kunnskap.

Har også tro på musikk og show slik du beskriver utestedet ditt... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja tydelig at det er flere her som har erfaringer fra restaurant- og cafebransjen. Men spørsmålet fra Moose var hva båtfolket ønsket seg, og da er vel alle svar relevante, også vi som ønsker god, men kanskje smalere, mat.

Tror ikke man må servere mange billigretter for å få et sted langs kysten til å gå, det finnes da flere gode eksempler på plasser langs vannet som serverer bra mat: Seilerkroa på Hankø, Sonia Lees plass på Filtvedt fyr, brødrene Skogen i Engelsviken, Øko-bondegården på Koster. Men at det ikke er lett, det tror jeg så gjerne... Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Julie, vi er nok ikke enige. Der er slett bare sunn mat i de tusen hjem. Da hadde ikke så mange foreldre og barn vært så overvektige som de er i dag. Dagen generasjon kan lite om matlaging. De er vant til foring med "handmat"som brødpizza og karbonade o.l.. Dere som fagfolk må vise at det er mulig å lage noe annet, eller så er dere bare ute for å tjene penger på mange menneskers dårlige matvaner.

 

Joda, det kan det nok være vi er. :smiley:

Jeg sier ikke at alle spiser sunn mat, jeg sier at de som er opptatt av det spiser det hjemme og skeier ut og koser seg når de er ute... De som ikke spiser sunt hjemme, gjør det heller ikke ute.

Jeg vil igjen nevne at de fleste restauranter ønsker et konsept ala det du beskriver, men klarer ikke å overleve på det... og selvfølgelig er bransjen ute etter å tjene penger! Noe annet ville jo vært tullete... Restaurantene er til for å gi deg noe ekstra og etterkommer forespørsel. Du bidrar nok som alle oss andre til værre ting enn dårlige matvaner...

Når det er sagt er heller ikke maten vi snakker om her det mest usunne vi får i oss... :smiley:

 

Husk at lønsprosenten som regel ligger på mellom 30 og 50 %, husleie som ofte er skyhøy i attraktive områder, leasingavtaler på utstyr, høye strømutgifter, høyt forbruk av vann, kostpris, svinn, avfallshåndtering, reklame, tono ved musikk osv osv...

Link to post
Share on other sites

Ja tydelig at det er flere her som har erfaringer fra restaurant- og cafebransjen. Men spørsmålet fra Moose var hva båtfolket ønsket seg, og da er vel alle svar relevante, også vi som ønsker god, men kanskje smalere, mat.

Tror ikke man må servere mange billigretter for å få et sted langs kysten til å gå, det finnes da flere gode eksempler på plasser langs vannet som serverer bra mat: Seilerkroa på Hankø, Sonia Lees plass på Filtvedt fyr, brødrene Skogen i Engelsviken, Øko-bondegården på Koster. Men at det ikke er lett, det tror jeg så gjerne... Lykke til!

 

Enig med deg. Det vi snakker om er ikke billigretter, men en bredere meny lik den de fleste av de du nevner har med flere enn 2-3 hovedretter. Maten trenger ikke være dårlig av denn grunn selv om mange mener det. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå er vel verden litt større enn Oslofjord m. nærliggende herligheter. Men jeg skjønner selvfølgelig at det blir spesielt kostbart å drive noe her, dermed er en i vond sirkel, må alltid satse på det som gir mest profitt for å få det til å gå rundt, og som slett ikke behøver å være synonymt med kvalitet. Jeg tenker på ulike matrett knyttet til Middelhavsland som sikkert det flest er kjent med og som slett ikke behøver å være dyre eller avanserte for å overgå det en ofte er vant til her hjemme.

Link to post
Share on other sites

Folk vil ofte vite hva de får, og det skal smake det samme ved hvert besøk. Bytter man ut noe, vil noen på en eller annen måte reagere og da kanskje ikke ha alternativer. Så en rullerende meny virker dessverre heller ikke. Ihvertfall ikke i en mindre by...

Er vel derfor storbyferie er å foretrekke ...

 

Men spøk til side, de fleste kjøkken klarer vel å holde styr på mer enn 2-3 hovedretter uten å rote det til, tror jeg aldri har sett en så snever meny faktisk. Og så blir vel balansekunsten å både tilfredsstille lokalbefolkningen og tilreisende i sesongen.

 

Men hvis man ikke kan variere menyen har man et problem spør du meg. Tilreisende slipper jo å gå lei såklart, men synd å ikke kunne tilpasse menyen etter råvaremarkedet f.eks., da stiller man med frivillig handicap overfor konkurrenten.

 

Egon-aktige spisesteder skygger ihvertfall jeg unna når jeg er på ferie og har lyst på noe godt. Til hverdags duger det for meg og. Og forsåvidt synes jeg hverken Danmark eller Norge har så veldig mye å skryte av på den ferie-kulinariske fronten, danskene stapper jo alt i den samme frityrgryta. Virker som svenskekysten har det beste tilbudet ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er vel verden litt større enn Oslofjord m. nærliggende herligheter. Men jeg skjønner selvfølgelig at det blir spesielt kostbart å drive noe her, dermed er en i vond sirkel, må alltid satse på det som gir mest profitt for å få det til å gå rundt, og som slett ikke behøver å være synonymt med kvalitet. Jeg tenker på ulike matrett knyttet til Middelhavsland som sikkert det flest er kjent med og som slett ikke behøver å være dyre eller avanserte for å overgå det en ofte er vant til her hjemme.

Jeg snakker om på landsbasis... :smiley:

Om retter fra middelhavsland vil virke skal jeg ikke nekte for. Eneste jeg har sagt er at menyen bør være variert og mer enn 2-3 hovedretter :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Er vel derfor storbyferie er å foretrekke ...

 

Men spøk til side, de fleste kjøkken klarer vel å holde styr på mer enn 2-3 hovedretter uten å rote det til, tror jeg aldri har sett en så snever meny faktisk. Og så blir vel balansekunsten å både tilfredsstille lokalbefolkningen og tilreisende i sesongen.

 

Men hvis man ikke kan variere menyen har man et problem spør du meg. Tilreisende slipper jo å gå lei såklart, men synd å ikke kunne tilpasse menyen etter råvaremarkedet f.eks., da stiller man med frivillig handicap overfor konkurrenten.

 

Egon-aktige spisesteder skygger ihvertfall jeg unna når jeg er på ferie og har lyst på noe godt. Til hverdags duger det for meg og. Og forsåvidt synes jeg hverken Danmark eller Norge har så veldig mye å skryte av på den ferie-kulinariske fronten, danskene stapper jo alt i den samme frityrgryta. Virker som svenskekysten har det beste tilbudet ...

 

Er så mye støy i havnene der fra folk som ikke setter seg inn i reglementet, så vi unngår storbyer :lol::wink: neida

 

Er normalt ikke lurt å bytte ut alle rettene flere ganger i året. Det er heller ikke bare, bare for kjøkkenet å gjøre det... Varelager endres, menyer må endres og trykkes på nytt osv.

 

Jeg trakk inn Egon og liknende for å vise til hva folk foretrakk og at det bør være en variert meny... Hvordan man lager biffen og om det er laks eller ørret på menyen har jeg ikke lagt meg borti :smiley:

Det er en grunn til at slike steder funker...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...