mavi Startet 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2005 Ser av og til annonser der trebåter har blitt plastet i etter tid, og de jeg snakker med advarer alltid mot å kjøpe disse båtene. Jeg får aldri noen førstehånds erfaring, men de sier at de har hørt osv. Det jeg har hørt er: -Båten er ekstra utsatt for råte -Båten er plastet fordi naglene var dårlig -Båtene har for svakt skrog som følge av råte, dårlig nagler etc. -Båten er dårlige i sjøen som følge av et svakt skrog Stemmer disse påstandene? Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Om dette stemmer veit jeg ikke, men en kolega av meg, som er trebåtsmann til fingerspisserne, sier at når en trebåt er plastret har den fått nådestødet. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
BK Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Om dette stemmer veit jeg ikke, men en kolega av meg, som er trebåtsmann til fingerspisserne, sier at når en trebåt er plastret har den fått nådestødet. Dette er også min lærdom, eneste problemet er at det er en fin liten skjøyte i havna som fikk nådestøtet for tja det må da ha vert mere en 20 år siden, har aldrig vert ombord i denne, men det er vel en av di mest velholte skutene i havna utvendig Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Hadde en yrkesfisker i familien som gjorde dette med båten sin. Han ble kjempefornøyd med båten sin. Den ble mye lettere, han kunne kjøre det han ville i isen uten å se merker. Båten er i bruk den dag i dag og det må være 35 år siden den ble plastbelagt. Treverket under får du jo ikke behandlet så det blir litt dårlig etterhvert men du har jo en tilpasset plastbåt på utsiden så det gjør jo ikke så mye da. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Alt er avhengig av hvordan jobben blir gjort. I Sverige har man utført dette på en del fiskebåter, skøyter på over 45 fot. Den eldste båten jeg kjenner der borte, som var i full sving som tråler for et par år siden, er en opprinnelig dansk kutter bygget i 1913. Jeg snakket en del med eieren av en annen fiskebåt ved navn "Falken" i Strömstad. Ifølge denne ble båten etter plastring fullstendig tett. Lukten av gammel trebåt forsvant etter hvert. Da jeg snakket med fyren, var plastjobben utført for omlag 15 år siden. Jobben som gjøres i Sverige er noenlunde: Skuta tas på land. All gammel maling blir strippet, drev i natene blir revet ut. Treverket blir behandlet med stive, roterende stålbøster som river opp treverket. Det blir laget en "hæl" som tres under kjølen. Båten tippes over på siden. Epoxy påføres tørr båt. Matte rulles på og skytes fast med rustfrie kramper. Slik fortstter man til man har et antall lag. Samme leksa etter at båten er tippet over på andre siden. Ror- og propellbeslag tas vekk før jobben og settes tilbake utenpå plasten. Mener "Falken" fortalte at han hadde betalt SEK 200.000 for jobben, som ifølge han ga ham en ny båt. Dette er naturligvis noe helt annet enn hva man kan betegne som "påspikra voksduk". som sagt, alt avhenger av jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Ser ut til å være en kulturforskjell her. Her ser almen mening ut til å være at plast uten på en trebåt er fæle greier, mens innlaminert treverk i en plastbåt er OK. Sør for Sekken ser det ut til å være stikk motsatt. Personlig hadde jeg ikke hatt noe problem med en plastet trebåt som bruksbåt, dersom den ellers er OK. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Tror nok at mye av uviljen her ligger i tidligere behandling med manglende kunnskap og aktivt bruk av snarveier Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.