Jump to content

Plastet trebåt


mavi

Recommended Posts

Ser av og til annonser der trebåter har blitt plastet i etter tid, og de jeg snakker med advarer alltid mot å kjøpe disse båtene. Jeg får aldri noen førstehånds erfaring, men de sier at de har hørt osv.

Det jeg har hørt er:

-Båten er ekstra utsatt for råte

-Båten er plastet fordi naglene var dårlig

-Båtene har for svakt skrog som følge av råte, dårlig nagler etc.

-Båten er dårlige i sjøen som følge av et svakt skrog

 

Stemmer disse påstandene?

Link to post

Om dette stemmer veit jeg ikke, men en kolega av meg, som er trebåtsmann til fingerspisserne, sier at når en trebåt er plastret har den fått nådestødet.

Dette er også min lærdom, eneste problemet er at det er en fin liten skjøyte i havna som fikk nådestøtet for tja det må da ha vert mere en 20 år siden, har aldrig vert ombord i denne, men det er vel en av di mest velholte skutene i havna utvendig :wink:

 

:seeya:

Link to post

Hadde en yrkesfisker i familien som gjorde dette med båten sin. Han ble kjempefornøyd med båten sin. Den ble mye lettere, han kunne kjøre det han ville i isen uten å se merker. Båten er i bruk den dag i dag og det må være 35 år siden den ble plastbelagt. Treverket under får du jo ikke behandlet så det blir litt dårlig etterhvert men du har jo en tilpasset plastbåt på utsiden så det gjør jo ikke så mye da.

Link to post

Alt er avhengig av hvordan jobben blir gjort. I Sverige har man utført dette på en del fiskebåter, skøyter på over 45 fot. Den eldste båten jeg kjenner der borte, som var i full sving som tråler for et par år siden, er en opprinnelig dansk kutter bygget i 1913. Jeg snakket en del med eieren av en annen fiskebåt ved navn "Falken" i Strömstad. Ifølge denne ble båten etter plastring fullstendig tett. Lukten av gammel trebåt forsvant etter hvert. Da jeg snakket med fyren, var plastjobben utført for omlag 15 år siden.

 

Jobben som gjøres i Sverige er noenlunde: Skuta tas på land. All gammel maling blir strippet, drev i natene blir revet ut. Treverket blir behandlet med stive, roterende stålbøster som river opp treverket. Det blir laget en "hæl" som tres under kjølen. Båten tippes over på siden. Epoxy påføres tørr båt. Matte rulles på og skytes fast med rustfrie kramper. Slik fortstter man til man har et antall lag. Samme leksa etter at båten er tippet over på andre siden. Ror- og propellbeslag tas vekk før jobben og settes tilbake utenpå plasten.

 

Mener "Falken" fortalte at han hadde betalt SEK 200.000 for jobben, som ifølge han ga ham en ny båt.

 

Dette er naturligvis noe helt annet enn hva man kan betegne som "påspikra voksduk". som sagt, alt avhenger av jobben.

Link to post

Ser ut til å være en kulturforskjell her.

Her ser almen mening ut til å være at plast uten på en trebåt er fæle greier, mens innlaminert treverk i en plastbåt er OK.

Sør for Sekken ser det ut til å være stikk motsatt.

 

Personlig hadde jeg ikke hatt noe problem med en plastet trebåt som bruksbåt, dersom den ellers er OK.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Tror nok at mye av uviljen her ligger i tidligere behandling med manglende kunnskap og aktivt bruk av snarveier

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...