Gabi Startet 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2012 Jeg har sett det er mange her på nettet som har mange erfaringer med mye forskjellig ting. Det er veldig hyggelig hvis noen kunne være behjelpelig med noen tanker til min utfordring. Jeg har en Uttern D66 hvor det er montert ILAS Inside ankervinsj med tau og 12kg skålanker på venstre badeplattform. Etter mange dårlige erfaringer i sommer med anker som ikke festet godt nok ønsker jeg å bytte ut dette med et Bruce-anker. Jeg tok kontakt med en lokal båtbutikk i Tønsberg og snakket med en durkdreven fyr der. Han mente at jeg burde montere en ILAS vipperulle av typen V-300 av korteste type med lengde 400mm og bredde 72mm på badeplattformen. Dette har jeg nå kjøpt inn sammen med en 7,5kg Bruce-anker. Da jeg prøvemonterte dette løst bakpå badeplattformen idag ser jeg to potensielle utfordringer. Det ene er at siden badeplattformen er ganske lavt ned mot vannet og Bruce-ankeret vel skal ligge med spissen ned så vil ganske sikkert ankeret ligge nede i vannet hele tiden mens jeg kjører. Tror ikke det er så smart i inntil 40knop. Dernest så trodde jeg at vipperulla skulle vippe ankeret godt opp og inn idet jeg dro inn ankeret, men slik som jeg oppfatter det så vil ikke dette skje i særlig grad. Siden jeg har ca 45grader vinkel opp til ILAS-en så ser det ikke ut som om vipperulla i det hele tatt vil vippe opp, det virker som om dette kun skjer dersom ILAS-en hadde vært på omtrent samme nivå som vipperulla. Så enten har jeg ikke skjønt hvordan dette skal monteres, eller så må jeg bygge oppunder vipperulla kanskje 10-15cm med en "kloss" eller noe for å få den høyere opp. Men vil da vipperulla "vippe" Brucen opp slik jeg trodde da? Noen som kan gi meg en hjelpelig hånd? Slik ser det ut idag: Det er lite klaring ned til vannet også idag med skålanker: Bilde av ILAS v-300 vipperulle: Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Jeg ville heller montert en Ilas bøylerulle eller et Engbo løftebeslag. Sitér dette innlegget Link to post
Dolviking Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Skjønner ikke helt problemet ditt. Om ankeret tupper nedi vannet når du ligger i ro vil det nødvendigvis ikke gjøre det under gange. Da "forsvinner" vannet bak båten og hele hekken er mer eller mindre i friluft! Enig? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 MIX: Jeg har sett på Engbo løftebeslaget men det er vel kun for montering på vertikale flater og ikke på badeplattform så vidt jeg kan skjønne det. Stemmer ikke det? Ilas bøylerulle for plattform har jeg også sett på, men den har vel ingen vippefunksjon ser det ut som. Kan du si litt mer om hvilke fordeler denne har i forhold til den vipperulla jeg har kjøpt (bortsett ifra at vippinga ikke vil fungere hos meg da...) Dolviking: Skjønner ikke helt problemet ditt. Om ankeret tupper nedi vannet når du ligger i ro vil det nødvendigvis ikke gjøre det under gange. Da "forsvinner" vannet bak båten og hele hekken er mer eller mindre i friluft! Enig? Det kan godt være slik du sier, har ikke tenkt på det slik. Det er litt viktig å få det litt pent og samtidig funksjonelt. Jeg har nå prøvemontert ILAS vipperulla på en bordbit og prøvd Bruce-ankeret på denne. Det jeg umiddelbart ser er at vippe-funksjonen ikke vil tre i kraft fordi jeg har ca 30grader vinkel oppover mot inntrekket, og vippingen kun skjer dersom jeg trekker ankeret horisontalt. Hvis jeg monterer vipperulla noe ut over badeplattformen vil den stikke toalt ca 27cm ut fra denne. Når jeg trekker inn ankeret til metallet i buen på ankeret ligger an mot den hvite rulla vil nederste del av ankeret stikke maks 17cm lavere enn badeplattformen. Når jeg måler fra undersiden av badeplattformen til merkene på skroget etter vannnivået så er det ca 19cm. Så tilsynelatende burde dette gå uten at ankeret stikker nedi vannet. Bruce-ankeret er 34 cm bredt, mens skålankeret var 28cm bredt, så det blir kun 3cm bredere på hver side. Det ser ut til at motoren ved fullt utslag vil gå godt klar av den nye installasjonen. Noen umiddelbare tanker? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 Jeg mener Engbo har for horisontale flater også, kanskje det er den samme, bare festebeslaget er snudd. Ilas sin har justerbar vipp ja. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 12.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Da endte det opp med at jeg monterte den vipperulla jeg hadde kjøpt. Resultatet ble slik som dette: Det var etpar forhold å vurdere. Jeg så nøye på Ilas bøylerulla og det var lite som tydet på at den ville reelt sett ville løfte ankeret noe særlig høyere enn vipperulla. Kanskje 3cm eller noe. Men dersom den skulle løftet høyere ville jeg måtte ha montert en tykk plate under bøylerulla. Men da måtte jeg også ha montert bøylerulla lengre ut slik at også spissen på Bruce-ankeret stakk utenfor plattformen, hvis ikke ville spissen buttet i selve plattformen. Men med vipperulla monterte jeg den så langt ut at spissene på sidene av ankeret var 2,5cm utenfor plattformen og spissen lå under. Når jeg da strammet inn tauet var det da ca 16cm fra underkant av badeplattform til underkant Bruce. Men hvis jeg manuelt med hånda vippet Brucen ned slik vipperulla egentlig var laget for så stakk den 13 cm nedenfor, altså kun 3cm forskjell. Vipperulla har også mye bedre innleggsflater idet jeg drar den inn i forhold til bøylerulla. Vipperulla har jo to store vertikale flater samt 3 ruller å treffe, mens bøylerulla kun har 1 rulle og ankeret skal gli imellom den og bøyla. Så totalt sett ser det bra ut nå. Satser på å bli fornøyd til sommeren! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Det så jo bra ut det der. Hvordan ligger det an med hensyn til vannlinja ? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 12.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Det ser ut som om jeg har noen få cm ned til vannlinjen fra bunnen av Brucen. Blir dog spennende å se i praksis, men tror og håper at det blir bra! Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Ja, ble det bra Gabi? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Ja, det ble veldig bra! Det viste seg at når jeg kom opp i plan var ankeret godt over vannflaten og ikke til hinder. Ankeret fungerte hver gang så jeg slapp å lure på om jeg fikk feste eller ikke. Så veldig vellykket for min del! ...men nå har vi Scand Baltic...den var det Engbo anker på som ikke fungerte skikkelig. Byttet til Bruce der også og problem løst! Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Hvor mye kom det på totalt? Husker du det? Vurderer sterkt å gjøre samme jobben på min! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 16.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Kostnader for prosjektet er anker og vipperulla. Ankeret er kun rustfritt men ikke syrefast og kostet vel bare ca 300-400kr. Men Ilas vipperulla er dyr...blank og fin og dyr. Mener den kostet ca 2500-3000kr. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Ja riktig. Du monterte ikke ankervinsj også? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Ilas ankervinsj var montert fra før heldigvis! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.