Jump to content

Beste kartplotter til rundt kr 10 000?


janperry

Recommended Posts

IPad er greit nok for en båt der denne er godt beskyttet. I en daycruiser er det vel en robust kartplotter som er det smarte valget.

 

Bare å kjøpe vanntett etui... :smiley:

Den vil uansett stå innunder vindskjermen så er jo ganske skånet for direkte sjøsprøyt...

Link to post
Share on other sites

Desverre regner det forferdelig mye på vestlandet så tror nok ikke det blir aktuelt, men ellers er jo ikke det noe dumt tips!

 

Regner med vi kommer til å gå for Garmin 720 da det virker å være det tryggeste valget.

 

Husk "S", 720S med 1KW ekkolodd modul, kjekt å ha, kjekt å ha...

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke bruke hvilken som helst Ipad 2, det må være 64GB 3G modellen til ca. kr. 6500. Med de andre vil du være avhengig av kontinuerlig oppkobling til bredbånd, og det er ikke alltid like tilgjengelig i en båt i fart. Venter du i tillegg et par uker til kjøp, vil du få den nye Ipad 2 modellen med betydelig bedre oppløsning og lysstyrke for samme pris som dagens modell.

 

Reklamen påstår at den nye modellen kan benyttes i direkte sollys, og det kan så vidt meg bekjent ingen av dagens GPS'er. Ulempen er at det pr. i dag er kun Navionics som leverer kart til Ipod/Ipad, men synes du disse kartene er greie nok, er denne kombinasjonen billig og mer enn god nok til amatør/hobby bruk. Og ja, det leveres vanntette poser/bokser til Ipad'en, men ulempen med disse er at det kan bli kondens i posen/boksen hvis den blir utsatt for store temp.svingninger (sol/skygge) :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke bruke hvilken som helst Ipad 2, det må være 64GB 3G modellen til ca. kr. 6500..

Både 16, 32 og 64GB versjonene av iPad med 3G har GPS-mottaker innebygd og kan derfor brukes som plotter. Dette gjelder både iPad, iPad2 og The new iPad som kommer i salg om ikke så lenge. Det trengs med andre ord ikke trådløst nett underveis for å kunne orientere seg. Navionics (eller andre kartplotterapper) tar ikke mye plass at det er behov for den dyreste iPaden :wink:

 

Navionics er et av flere kartplotterprogrammer som leveres, men ikke det eneste. Selv har jeg både Navionics og iSailor på iPaden, med det er også flere varianter. iSailor valgte jeg først og fremst på grunn av muligheten til kurs opp, noe Navionics dessverre ikke har enda.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke helt korrekt. Du trenger ikke 64 GB, men du trenger modellen med WIFI og 3G. Den finnes pr idag i 16 gb, 32 gb og 64 gb utgave. Du kan gjerne kjøpe den minste av disse, som nå etter lansering av iPad "3", blir eneste versjon av iPad2. Akkurat nå blir det vel utsalg av gamle modeller og disse duger godt til jobben som kartplotter under gitte forutsetninger.

 

Kartløsning er ikke bare Navionocs. Denne koster nesten kr 500. iSailor gjør også jobben nesten like godt og koster 1/4 av prisen for Navionics app. Så dette er etter mitt syn litt mer nyansert kes.

 

Redigert: Postet hvis samtidig med Hakkanen som sier det samme som meg, med litt andre ord.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...