Jump to content

Evinrude E-tec med Lowrance datadisplay, kalibrere bensinforbruk?

nico_werner

Recommended Posts

Hei.

Har en Nordkapp Enduro 600 med 150hk Evinrude E-tec HO. Har en Lowrance computer som jeg ikke helt forstår alt på. Håper noen kan svare meg på følgende spm:

- Opplever at bensinmåleren viser ganske feil. Opptil 20 liter når båten til og med ligger helt flatt. Noe jeg kan gjøre med dette?

- Det står at jeg kan få inn informasjon om gps kordinatene mine og temperaturen i vannet og alt sånn. Må jeg ha noe spesielt tilleggsutstyr for det?

- Måles farten på GPS, eller er det bare en vanlig knopmåler? Har ikke noen form for kartplotter.

Disse spørsmålene er vel kanskje litt dumme, men jeg forstår det sånn at det er utrolig mye jeg kan gjøre med den computeren, som jeg ikke helt forstår.

Takk på forhånd.

img_0948.jpg

Informasjonen om bensinforbruk kommer fra motorstyringa, men det er mulig å kalibrere dette hvis det konstant viser feil. Du skriver 20l når den ligger flatt, hvis du med det mener stille er det godt mulig det er riktig. Hvis det er forbruk pr nautisk mil du ser på og båten så vidt driver kan det jo godt hende at den vil bruke 20l på 1 NM med den hastigheten du driver i.

Hva slags forbruk i liter pr time viser den ved tomgang og ved toppfart? Dette vil gi en god pekepinn om systemet virker som det skal.

Du har en Lowrance LGC-3000 eller 4000 kombinert gps antenne og motager i midten framme ved vinskjermen, denne gir systemet hastighet og koordinater. Instrumentene trenger hastighet fra gps'en for å kunne vise forbruk i liter pr nautisk mil.

Jeg regner med det er måling rett fra giveren i bensintanken, med en EP-65R.... da er det bare å kalibrere den.

For å komme til kalibrering :

- Menu

- System setup

- Bus Devices

- Velg 'Fuel tank'

- Calibrate

Da kan du velge hvor mange 'punkter' du vil kalibrere den for, 2 holder... tom & full tank.

Hvis du skal ha opp forbruk slik abbor beskriver må du ha en EP-85R, men da må du legge inn antall fyllte liter for hver gang, evt sette den til full tank. Denne kalibreres ved å angi hvor mange liter som er fyllt, men mest sannsynlig er det varianten nevnt over du har.

For å få opp gps-koordinater (og div andre gps data som f.eks fart) må du enten ha en NMEA2000 gps, eller en Lowrance plotter med denne innebygd. En plotter fra f.eks Garmin med NMEA 2000 utgang får du ikke opp på instrumentene (har testet dette).

Fart kan også hentes fra et paddlewheel, men disse er så unøaktig at de etter min mening ikke er brukbar.

Mox

Forresten... er det en 'gps-puck' du har på dashbordet, så den nå... (?) Da har du det du trenger.

Det er nok bare å legge til de sidene/visningene på instrumentet du ønsker.

Slik brukte jeg å ha det satt opp da jeg var en lykkelig e-tec eier:

bilde031.jpg

Slik gjør du det :

- Menu

- Pages

- Add page

- Quad digital

Den kommer da opp med diverse deafult valg, på min var det RPM, Eng hrs, Water temp, Alt volt.

Disse bytter du ut med det du ønsker slik :

- Menu

- Customize

- Data Box... (alt etter hvilken du vil bytte)

- Så velger du det du er ute etter, f.eks Ground Speed som er gps-fart (SOG).

Mox

Redigert av Mox1 (see edit history)

Ja, når jeg skriver at den ligger flatt, så mener jeg altså stille. Grunnen til at jeg har merket at den måler feil er fordi da jeg først satt båten på vannet i fjor, så fylte jeg på 150 litr på en tom tank, men måleren viste kun 130 liter.

Den viser forbruket mitt i liter per time. Når jeg ligger maks fart, 50 knop, så bruker den 60 liter per time. Jeg har inntrykk av at denne målingen er riktig, ettersom mitt forbruk per time stemmer med tall jeg har hentet fra en test av samme båten med samme motor.

Ja, det er en "gps-puck" jeg har foran der. Det var derfor jeg trodde jeg fikk farten mål med gps. Så takk for bekreftelsen.

Ja, jeg har forstått hvordan jeg ordner "sidene" på skjermen slik jeg vil. Jeg prøvde meg på å kalibrere måleren på nytt, fordi jeg skjønte at målingen var feil, men jeg fikk det aldri helt til. Jeg trenger altså bare to punkter? Må jeg da tømme tanken og kalibrere den ved tom tank og deretter fylle den full for å kalibrere den for full også, eller hvordan gjør jeg det egentlig?

Takk for veldig gode svar. Hadde vært veldig fint å få utdypt akkurat det med kalibreringen litt.

Ja, det stemmer. Du må kjøre tanken helt tom og sette kalibrering for tom, så fyller du den full og kalibrerer for full.

Du kan legge inn et punkt på halv tank også som du kalibrerer etter 75 l, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Er litt usikker på hva du mener med bare 130 l... hvis måleren står på nesten full (blir vel ca 85 %) når du vet tanken er full er du på riktig spor med kalibrering. Men hvis det en plass står 130 l = full tank (og der skulle det stått 150 l) må du kjøre boat setup på nytt og konfigurere tankstørrelsen på nytt.

- Menu

- System Setup

- Eng / Tank Cfg

Hvis du har veldig lyst å få dette i orden med én gang kan du skru ut giveren i tanken, sett den på 'tom' og kalibrere og samme for full.

Mox

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...