lofot2 Startet 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2012 Skal bytte kjølevæske på Volvo Penta Kad 43. Bor et stykke unna VP forhandler. Kan man bruke frostvæske fra Statoil /Esso eller er det en fordel å bruke den orginale VP frostvæska Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 Denne Grønne frostvæska tilhørende Volvo skal være av type G48 og etylen basert. Det betyr at du kan bruke original, blåtind osv... Ser ikke noe poeng i å kjøpe original frostvæske til over 400kr for 4 liter, når du kan få blåtind til rett over 200kr for 4 liter. Akkurat samme spesifiksjonene... Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Arild81 Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 Har KAD43 noen aluminiumskomponenter, eller andre edle metaller? I såfall kan ikke vanlig blå blåtind brukes. Men VP grønn kan. Eller blåtind rød, osv. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 Har KAD43 noen aluminiumskomponenter, eller andre edle metaller? I såfall kan ikke vanlig blå blåtind brukes. Men VP grønn kan. Eller blåtind rød, osv. Står på plastflaska til Blåtind(Blå)at den er godkjent for alutopper. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 Står på plastflaska til Blåtind(Blå)at den er godkjent for alutopper. Så har vi lært å ikke blande de forskjellige frostveskene, ellers kan det gå veldig galt. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 Nå var det vel ikke snakk om å blande forskjellige frostvesketyper i dette tilfelle, men mere om enten den, eller den typen frostveskeveske. Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 Som Nevnt tidligere nevnt så anbefaler Volvo G48 frostvæske, men det er ingenting i veien for å bruke for eksempel rød. Men da må systemet flushes skikkelig før skifte. Har nettopp skiftet kjølevæske på mine maskiner og brukte da Etylen basert G48 fra blåtind. Når du holder på med dette så vil jeg anbefale å flushe systemet skikkelig med rent vann. Hvis det er mye drit/avleiringer så anbefaler jeg å bruke systemrens. Var meget fornøyd med resultatet etter dette. Mange som slurver med kjølesystemet, så jeg mener det er viktig å bruke litt ekstra tid her. Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
"Mathilde" Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 (redigert) Mange som slurver med kjølesystemet, så jeg mener det er viktig å bruke litt ekstra tid her. Enig! Flushet systemet og brukte sytemrens i fjor. Fylte så på rød "long-life" væske. Var virkelig på tide med en rens. Jobben tok egentlig ikke lang så tid. Nå regner jeg med at jeg kan kjøre 5 sesonger på samme væsken. Redigert 9.Mars.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 (redigert) Nå regner jeg med at jeg kan kjøre 5 sesonger på samme væsken. DET ville ikke jeg ha gjort. Ikke fordi at væska ikke fungerer om 5 år, men fordi en avtapping og gjennomspyling en gang i sesongen forlenger livet på motorens kjølevannskrets. Redigert 9.Mars.2012 av Toroa (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
LM 605 Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 Hvor ofte skifter forhandler/merkeverksted kjølevesken på biler egentlig når man er inne til service? De fleste nyere biler er jo sånn stort sett inne på en årlig service. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 De sjekker vel altid frysepunktet når den er på service. == Her er det jeg fant på nett: Frostvæske på en fabrikkny moderne motor holder 4 år, i beste fall 5. Deretter bytte annet hvert år. Etylen Glykol baserte vesker, med silikat har best varmeoverføring, og varer maks 5 år. Monopropylen Glykol, maks 4 år. Anbefales pr i dag ikke av noen bilfabrikanter. Har dårliger varmelednigsevne en Etylen-glykol. Organosyre - OAT - (biologisk nedbrytbar) i nye system inntil 5 år. Må aldri mikses med noe annet. Angriper noen pakningstyper. Ethylenglykol / Hybrisvesker HOAT- 3 til 5 år. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
nordan family 27 Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 Min Volvo pusher sier skifte hvert 5 år med den grønne originale. Noen har også montert eksternt filter på systemet - det fanger om skitt og lort og gir en bra indikasjon. Har ikke gjort det selv - men det står på vurderingslista. Sendte i høst inn prøve av kjølevannet for analyse. Det skal jeg fortsette med. Koster lite - og gir en del svar på hva som skjer der inne i maskinen - f.eks om lekkasjer av saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 DET ville ikke jeg ha gjort. Ikke fordi at væska ikke fungerer om 5 år, men fordi en avtapping og gjennomspyling en gang i sesongen forlenger livet på motorens kjølevannskrets. Den diskusjonen har vi hatt tidligere på BP. Konklusjonen blir at 5 år,..... det går nok veldig bra Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 (redigert) Kan du utdype litt ? hvor sender du prøve? hvor lite koster det ca? litt om det praktiske som mengde osv? ble nyskjerrig... red. til Nordan Family Redigert 9.Mars.2012 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 Et av mange tidligere innlegg om skifteintervall på kjølevæske: Siterer fra en artikkel i helt nye Seilmagasinet skrevet av Jon Winge: "Enkelte hevder at også denne (frostveskeblandingen) skal byttes fordi rustinhibitoren i væsken svekkes, men når denne blandingen har vært i bruk en tid er den også blitt så oksygenfattig at rustfaren er minimal. De lærde strides(!). Jeg anbefaler at du beholder kjølevæsken og justerer for frostsikring." Sitér dette innlegget Link to post
FullFart68 Svart 22.November.2014 Link til dette innlegget Svart 22.November.2014 Gammel tråd men stadig aktuellt tema... Det er en grunn til bytte av frosvæske som ikke er nevnt her og det er kavitasjon i motorblokka. I min tid som lastebilmekaniker var egentlig dette hovedgrunnen til der var bytteintervaller på frostvæska. Store dieselmotorer er nok mer utsatt for dette enn små "personbilmotorer" siden en liten motorblokk er "stivere" enn en stor. Frostvæskens egenskaper for å motvirke kavitasjon svekkes ganske fort. Har sett eksempel på hull i kjølekappe fra innsiden der det har blir slurvet med bytte. Finnes tilsettingsstoffer en kan bruke for å vedlikeholde denne egenskapen. Vil nok variere fra motor til motor hvor utsatt den er for slikt. Ikke sikkert noen av dagens motorer er spesielt utsatt men ville bare nevne det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 22.November.2014 Link til dette innlegget Svart 22.November.2014 Anitkorrosjonsegenskapene svekkes over tid. Kjølevæskens kuldeegenskaper er nokså konstant. Hvorfor ikke følge motorfabrikkantenes vedlikeholdsskjema? Kjølevæske koster vel ikke så mye i forhold til de skadene som kan oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Kan denne brukes på en Volvo Penta D2-55? NB: gammel væske tappes først. https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/frostvaske/frostvaske-konsentrert-2000038424 Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Toroa skrev On 9.3.2012 at 12.32: DET ville ikke jeg ha gjort. Ikke fordi at væska ikke fungerer om 5 år, men fordi en avtapping og gjennomspyling en gang i sesongen forlenger livet på motorens kjølevannskrets. Snakker du om sjøvannskretsen, eller "ferskvannskretsen" her nå? Slik jeg forstår det, tapper du motorens kjølevæske årlig og spyler igjennom...med hva da? Er det noe jeg misforstår? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
dacapo Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Hei Hvilken farge frostvæske benytter dere på VP 63P motorer (fra 1997)? En mekaniker som gjorde et arbeid på en av motorene mine for noen år siden fylte på gul frostvæske, men så har jeg i ettertid lest at det ikke er så bra på eldre motorer ? Noen som har fasiten ? Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Det finnes kjølevæsker som kan blandes med alle typer. Den vi kjøpte på jobben var litt gul på farge. Grunnen til at vi gikk for den var når man er ute i felten, om vinteren, og må etterfylle på motorer, så unngår man feilfylling. Ikke alltid lett å vite hva som går på hva. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.