Jump to content

Frostvæske til Volvo Penta KAD43, kan man bruke Statoil/Esso?

lofot2

Recommended Posts

Denne Grønne frostvæska tilhørende Volvo skal være av type G48 og etylen basert. Det betyr at du kan bruke original, blåtind osv...

Ser ikke noe poeng i å kjøpe original frostvæske til over 400kr for 4 liter, når du kan få blåtind til rett over 200kr for 4 liter.

Akkurat samme spesifiksjonene...

MVH Ktveiten

Som Nevnt tidligere nevnt så anbefaler Volvo G48 frostvæske, men det er ingenting i veien for å bruke for eksempel rød.

Men da må systemet flushes skikkelig før skifte.

Har nettopp skiftet kjølevæske på mine maskiner og brukte da Etylen basert G48 fra blåtind.

Når du holder på med dette så vil jeg anbefale å flushe systemet skikkelig med rent vann. Hvis det er mye drit/avleiringer så anbefaler jeg å bruke systemrens. Var meget fornøyd med resultatet etter dette.

Mange som slurver med kjølesystemet, så jeg mener det er viktig å bruke litt ekstra tid her.

MVH Ktveiten

Mange som slurver med kjølesystemet, så jeg mener det er viktig å bruke litt ekstra tid her.

Enig!

Flushet systemet og brukte sytemrens i fjor. Fylte så på rød "long-life" væske. Var virkelig på tide med en rens. Jobben tok egentlig ikke lang så tid. Nå regner jeg med at jeg kan kjøre 5 sesonger på samme væsken.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Nå regner jeg med at jeg kan kjøre 5 sesonger på samme væsken.

DET ville ikke jeg ha gjort. Ikke fordi at væska ikke fungerer om 5 år, men fordi en avtapping og gjennomspyling en gang i sesongen forlenger livet på motorens kjølevannskrets.

Redigert av Toroa (see edit history)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

De sjekker vel altid frysepunktet når den er på service.

==

Her er det jeg fant på nett:

Frostvæske på en fabrikkny moderne motor holder 4 år, i beste fall 5. Deretter bytte annet hvert år.

Etylen Glykol baserte vesker, med silikat har best varmeoverføring, og varer maks 5 år.

Monopropylen Glykol, maks 4 år. Anbefales pr i dag ikke av noen bilfabrikanter. Har dårliger varmelednigsevne en Etylen-glykol.

Organosyre - OAT - (biologisk nedbrytbar) i nye system inntil 5 år. Må aldri mikses med noe annet. Angriper noen pakningstyper.

Ethylenglykol / Hybrisvesker HOAT- 3 til 5 år.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Min Volvo pusher sier skifte hvert 5 år med den grønne originale.

Noen har også montert eksternt filter på systemet - det fanger om skitt og lort og gir en bra indikasjon. Har ikke gjort det selv - men det står på vurderingslista.

Sendte i høst inn prøve av kjølevannet for analyse. Det skal jeg fortsette med. Koster lite - og gir en del svar på hva som skjer der inne i maskinen - f.eks om lekkasjer av saltvann.

Et av mange tidligere innlegg om skifteintervall på kjølevæske:

Siterer fra en artikkel i helt nye Seilmagasinet skrevet av Jon Winge:

"Enkelte hevder at også denne (frostveskeblandingen) skal byttes fordi rustinhibitoren i væsken svekkes, men når denne blandingen har vært i bruk en tid er den også blitt så oksygenfattig at rustfaren er minimal. De lærde strides(!). Jeg anbefaler at du beholder kjølevæsken og justerer for frostsikring."

:sailing:

• 2 år senere...

Gammel tråd men stadig aktuellt tema... Det er en grunn til bytte av frosvæske som ikke er nevnt her og det er kavitasjon i motorblokka. I min tid som lastebilmekaniker var egentlig dette hovedgrunnen til der var bytteintervaller på frostvæska. Store dieselmotorer er nok mer utsatt for dette enn små "personbilmotorer" siden en liten motorblokk er "stivere" enn en stor. Frostvæskens egenskaper for å motvirke kavitasjon svekkes ganske fort. Har sett eksempel på hull i kjølekappe fra innsiden der det har blir slurvet med bytte. Finnes tilsettingsstoffer en kan bruke for å vedlikeholde denne egenskapen. Vil nok variere fra motor til motor hvor utsatt den er for slikt. Ikke sikkert noen av dagens motorer er spesielt utsatt men ville bare nevne det :-)

• 4 år senere...
Toroa skrev On 9.3.2012 at 12.32:

DET ville ikke jeg ha gjort. Ikke fordi at væska ikke fungerer om 5 år, men fordi en avtapping og gjennomspyling en gang i sesongen forlenger livet på motorens kjølevannskrets.

Snakker du om sjøvannskretsen, eller "ferskvannskretsen" her nå?

Slik jeg forstår det, tapper du motorens kjølevæske årlig og spyler igjennom...med hva da? Er det noe jeg misforstår?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...