Jump to content

Handle på nett fra Tyskland, - noen med erfaring med SVB?


SIR DAY

Recommended Posts

Kom tilfeldig over adressen til denne tyske nettbutikken, >> SVB

 

 

Virket som det var mye å spare, men det må betales med kort på forskudd.

I mitt eksempel, på jakt etter SIMRAD TP-10 autopilot:

 

-Norge kr 3890,-

-Tyskland € 289,90 ca kr. 2300

 

Man kan jo risikere å måtte betale moms for dette, da blir det nesten NKR 3.000,- :giggle:

 

Men nesten for godt til å være sant, og derfor jeg tviler ... :confused:

 

:sailing:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Har handlet litt der. Moms må du nok betale men på den annen side trekker de i fra den tyske momsen når du ber om det. Billig frakt har de også.

Og når du har handlet der får du årlig den feite katalogen deres med et veldig stort utvalg.

 

Løp og kjøp. Men husk at eventell reklamasjon er vanskeligere og du er ikke omfattet av norsk kjøpslov med de fordeler som følger den. Men butikken er dønn seriøs. De svarer også velvillig på mail om det er noe du lurer på.

Link to post
Share on other sites

Nei, det får man ikke, men man har fortsatt rettigheter og garanti. Jeg har inntrykk av at hvis varen fungerer i et år eller to så er det ikke så ofte slike produkter går istykker i år tre eller fire så kanskje det er verdt sjansen med tanke på den betydelige besparelsen man oppnår?

 

Og skulle man få problemer så er det hjelp å få!

 

http://www.forbrukereuropa.no/filer/kjop_i_europa.pdf

 

Sågar angrefrsit!

 

http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/online-shopping/returning-unwanted-goods/index_en.htm

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette kan man diskutere.

Men ikke var redd, jeg skriver bare dette her. :saint:

 

I forhold til f.eks. USA etc. er EU-rettigheter allerede veldig bra.

I Tyskland er det t.o.m. 2 år reklamasjonsrett på det meste og 14 dagers angrerett.

Bedre allerede, men dette er absolutt ikke det samme som i Norge, Mouche.

(spør meg, jeg handler tekniske ting faktisk helst bare i Norge, så lenger det ikke koster dobbelt pris eller ikke er tilgjengelig her.)

 

Så er det f.eks. det med EU-direktiven som regulerer hvordan det gjøres når ting gis tilbake og pengene skal refunderes.

Da er det omsider slik at varene jo ble brukt i den tiden da kjøperen hadde det i hendene.

(spiller ingen rolle om den ikke ha virket eller hvor lenge du trengte før at selgeren fikk den tilgjengelig)

 

Kunne den brukes da er det en sake.

Ble den bare sendt att og fram da er det en helt annen sake.

 

 

Så lenge kjøperen ha hatt varene gjelder det som tiden varene ble brukt.

Kjøper man f.eks. noe vaskemaskin (les "plotter", eller bil-navi som jeg har opplevd det) og den svikter etter et år

da er man kvitt 50% av apparatets bruksverdi.

 

For meg betydde det f.eks. at den ha kostet € 375,- / 3000,- delt med 50% = 1500,- i erstatning.

Frakt, advokat, forhandlingen ble delt med 2 = alt i alt ca. € 400 hver

= jeg kunne ha kjøpt et nytt navi og ville har spart € 25,- i tillegg hvis jeg hadde kastet apparatet med en gang.

Og det ha vært billig, prøv å få dette gjort så sant du sitter i Norge.

Allerede Postens frekke priser sørger for at man ikke sender noe 2 ganger, så mye er "sikker".

 

Men: Ville noen ha kjøpt dette bilnavigasjonsinstrumentet for 1500,- hvis man visste at den bare virker i et år?

Det gjør ikke jeg.

Og derfor betaler jeg med glede -litt- dyrere norske priser, men har en bra kjøpslov i ryggen.

 

:sailing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bedre allerede, men dette er absolutt ikke det samme som i Norge, Mouche.

 

Det er jeg fullstendig klar over, men derfor også mitt poeng om det ikke er verdt sjansen (les; forskjellen i forbrukerrettigheter i Norge og Tyskland) når prisen er halvparten og sannsynligheten for at noe går galt i år tre eller fire kanskje ikke er allverdens? Fortsatt uklart?

 

Så kan man jo spørre seg:

 

Hvis (hypotetisk) man kunne velge mellom en pris på f.eks 2000 med to års reklamasjonsrett eller å betale 4000 med fem års reklamasjonsrett i en og samme butikk i Norge hva ville man ha valgt? Jeg tipper 99,9% hadde valgt den lavere prisen, og det er faktisk hva dette dreier seg om noe forenklet etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jo da, det er forstått.

Men slike diskusjoner er litt veldig småsynt.

100% eksemplet finnes jo ikke, realistisk, verken med 2 år eller 5 år reklamasjonsrett.

Regner man riktig da koster de fleste tekniske varer bare 20% mer i Norge enn når det hadde blitt bestilt fra utlandet direkte.

 

Jeg ville bare få det forståelig at det ikke er så billig som det ser ut på første syn og at det kan bli dyrt etter hvert.

Service inkludert.

 

Men så kan man likevel ikke dømme på priser av luksusartikler fordi bortsett av bunnkalkulasjonen

koster jo også "en skive brød med belegg" minst 400% mer her enn i utlandene.

Det gjelder ikke bare for "brød", men også alle andre tingene her i landet.

Og siden forhandlere her trenger mer penge enn de "der" blir det også dyrere her.

Ikke bra for kjøpere, men "kjøpere" vill jo også få sin lønn siden de ellers ikke kan kjøpe luksusartiklene.

 

Som sagt en gang tidligere: Klag heller på 600% dyrere agurk og andre matvarer som ikke er verdt så mye.

Det er bare fem selskaper som gjør disse priser og på varene finnes det ikke en gang garanti. :smiley:

 

:wflag:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte å handle autopilot fra disse i fjor, men kom frem til at jeg bare ville spare noen hundrelapper i forholdt til å handle hos Malfix.

5 års reklamasjonsrett er greit å ha på en autopilot som skal brukes ute i all slags vær.

I tillegg til at jeg har en fysisk butikk i nærheten som jeg kan henvende meg til ved problemer med enheten.

 

Raymarine ST1000+

Malfix = 4190,-Nkr

SVB = 399,90 Euro + frakt, toll og moms...

Redigert av Hansgard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

På nettsidene kan man bestille en papirkatalog. Kjekt å ha tenkte jeg... Kom i postkassa igår, en frodig sak på over 500 sider!! :thumbsup:

 

Dog på tysk da :-)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...