Jump to content

Har lyst på egen båt! Tips til ungdomsbåt


Sunshine16

Recommended Posts

Hva med en GH 10?, jeg vet ikke hva budsjett du har, men den er ikke så dyr. Har hatt en selv i 2 sesonger, og er veldig fornøyd med båten. :thumbsup::thumbsup:

 

 

Men ett lite ekstra tips, så har det vert en del "ungdomsbåt" tråder her på forumet, så bruk søkefungsjonen så tror jeg at du finner en del info.

:flag_bp::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Min favoritt av disse småbåtene er ihvertfall 10fot with dromedille! Det er en mye morsommere ungdomsbåt enn f.eks GH11 på grunn av den litt flatere skrogfasongen, også syns jeg den er rålekker og se på. Ordentlig tøff liten båt=)

 

Her er et bilde av min gamle:

b%e5toppussing%20068.jpg

 

Hadde 25hk yamaha på den, da gjorde den cirka 30 knop og var helt RÅ og kjøre, men måtte være forsiktig i urolig farvann :tongue: . Anbefaler at du venter med store motorer til du ihvertfall har fylt 16 og har litt erfaring med planende båter fra før av. Dromedilla er veldig underholdende og fungerer godt selv med 8/9,9 hester også.

 

Skal ikke gi deg en leksjon i hva du har lov til å kjøre og ikke for det regner jeg med du er klar over selv. Det viktigste er at du har respekt for båten og sjøen OG andre som ferdes rundt deg, og at du bruker vest såklart. Du kan fort få deg en ubehagelig overraskelse hvis du tar for store sjanser.

 

Lykke til!

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Kjøpe min 10 fots jolle som er tungt som bly, hehe ikkje so gale da.. :giggle: Men den båten hadde blitt topp som ungdomsbåt, er helplanende. Men er jo EN god del arbeid for å få montert rattstyring, stol etc.. Men anbefales og kjøpe en som er ferdig bygd og som funker og er brukanes som speeder :)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvis du suzumer 290 sier at det ikke er lov å kjøre en båt som har større motor 9,9hk, nesten ingen blir tatt, man blir tatt hvis man kjører som et svin, hvis man kjører fint å så blir man som regel ikke tatt. Har kjørt forbi politi som 10 åring med 15hk max fart, de kjørte bare videre. Der jeg bor kommer det politibåt to ganger i løpet av sommeren, og båten kommer fra en annen by ! kjenner en som har blitt tatt, han kjørte med 40hk, han ble ikke tatt for å kjøre ulovlig, men han ble tatt for han hadde blitt anmeldt for en annen sak, politiet ga ham ingen bot og ba foreldrene komme å hente båten. Så jeg tror det går bra med større motor enn 9,9 :)

Redigert av ghhf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at gutter på 14 gjerne vil ha større motorer osv., men er det lurt?

 

Det største problemet med for stor motor er overhode ikke det å bli tatt. Det store problemet er ansvaret. Hva om din kjøring skader noe, eller enda verre noen?

 

Men er du 14 så er du jo under den kriminelle lavalder, så foreldrene dine tar vel støyten om noe skjer :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvis du suzumer 290 sier at det ikke er lov å kjøre en båt som har større motor 9,9hk, nesten ingen blir tatt, man blir tatt hvis man kjører som et svin, hvis man kjører fint å så blir man som regel ikke tatt. Har kjørt forbi politi som 10 åring med 15hk max fart, de kjørte bare videre. Der jeg bor kommer det politibåt to ganger i løpet av sommeren, og båten kommer fra en annen by ! kjenner en som har blitt tatt, han kjørte med 40hk, han ble ikke tatt for å kjøre ulovlig, men han ble tatt for han hadde blitt anmeldt for en annen sak, politiet ga ham ingen bot og ba foreldrene komme å hente båten. Så jeg tror det går bra med større motor enn 9,9 :)

 

Jeg har kjørt med for stor motor på min GH :P

Og det har gått fint. Så det går fint om du ikke skjører som en gris. :thumbsup:

 

Denne sommeren blir jeg 16 og har båtførerbevis, så da blir det ut med pappa sin båt med 90 hk :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

har et budsjett 20 000 etter å ha spart mye. takk for svar. Men jeg lurer litt burde jeg ha valgt en 14-16ft speedbåt med 20-30 hk, eller hatt en bever, with, drommedille. Hva burde jeg velge? :)

Seiljolle! F.eks. denne eller denne. Da får du lært masse, i tillegg til at det gir mye fart og spenning, mye morsommere enn motorbåt. Og null utgifter til bensin og motorvedlikehold.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Husk at forsikringen ikke dekker noen skader på verken deres båt eller andres uavhengig av hvem sin skyld det er om noe skulle skje.

Da holder det ikke si at dere er flinke båtførere som kjører forsiktig eller vinker til onkel politi... :wink:

 

Godt poeng! :thumbsup:

Det er ikke særlig lurt å kjøre rundt med for stor motor som 14åring.

 

Musling 430 har jeg hørt mye bra om fra de som har hatt det. :thumbsup:

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...