Jump to content

Voldsomt vanskelig å få identitetsbevis på skuta


Ninjan

Recommended Posts

Var akkurat i kontak med sjøfartsdirektoratet ang. identitetsbevis på skuta, i og med at jeg skal på langtur nå til sommern tenkte jeg det kunne vært greit å ha.

 

Men, det viste seg å ikke være så lett. Først måtte jeg registrere skuta i skipsregisteret, noe som medfører at de må ha all dokumentasjon på tidligere eiere + mye mer helt fra båten var bare bebisen på verftet..

 

De kunne ikke utstede noen annen form for bevis på at skuta er mi og at jeg seiler under Norsk flagg.

 

What to do?? Det blir vel fort problemer under veis hvis jeg ikke har identitetsbevis på skuta..?

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Link to post
Share on other sites

Snakk med skipsregisteret. Det er mulig å "få" identitet ved å legge frem det du har av dokumentasjon. Har noe med at Tingretten må kunngjøre eller tinglyse ett eller annet å gjøre, uten at jeg husker detaljene. Vurderte det samme etter å ha kjøpt båt fra Tyskland, men ble for omstendelig for meg. Hadde ikke så stor nytteverdi, da jeg stort sett seiler i kattegat.

Link to post
Share on other sites

skuta mi er bygd i 1938, og Sjøfartsdirektoratet ville ha originaltegninger fra verftet (nedlagt rundt 1970) samt skøteerklæring av alle tidligere eiere.... :confused:

 

Men det finns en utvei:

Du må kunne dokumentere eierforhold i 10 år tilbake, og så kan en domstol bekrefte at du er rettsmessig eier - etter annonse i landsdekende avis, og 3 måneders ventetid. Det er noe Sjøfartsdirektoratet ordner for deg, og det kostet meg rundt 12'000.- alt inklusive (2008). Deretter kan båten innføres i Skipsregisteret, og så får du identitetsbeviset.

Ta kontakt med dem - det ordner seg...

 

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

12 000kr er jo helt hinnsides! Hvilke problemer står jeg eventuelt ovenfor hvis jeg seiler til Karibia uten identitetspapirer på skuta? Den er jo registrert i småbåtregisteret, men det spiller vel kanskje ingen rolle borti der..?

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Link to post
Share on other sites

Du vil vel i første omgang få problemer med å forsikre båten for en slik tur...? Dvs få en relevant forsikringsdekning. Det koster forøvrig en hel del penger...

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Nei, det gikk i orden forbausende lett! Fikk tilbud fra Pantaenius på ca 3000kr,(ja du leste riktig!) båt med utstyr er ikke værdt mer en ca 150 000kr. De spurte ikke om annet enn båtens navn og registrerings nummer. Da holdt det med at båten var registrert i småbåtregisteret. Forsikringer er en ansvarsforsikring som dekker båt/person skade opp til 50 mill kr.

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Link to post
Share on other sites

ID-bevis og registrering i registeret er to forskjellige ting. For beviset må du bare "bevise" at du er rette eier dvs. sannsynliggjøre det ved å "dokumentere" eierforhold bakover. For å få registrert båten må du "dokumentere" eierforhold minst ti år bakover, deretter kunngjøring, så får du registerhjemmel. Det koster noen tusenlapper. Kan du IKKE dokumentere ti år bakover (eller båten er nyere) må du "saksøke" alle mulige eiere av båten (utenom deg selv). Det er dette som koster en del, bl. a. 5.160 i gebyr til tingretten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja, det stemmer Skipper. Men det jeg lurer på nå er hvilke problemer jeg eventuelt kan få hvis jeg ikke har ID-bevis på skuta og seiler utenfor europa? Har funnet ut at jeg kan få et båtkort av redningsselskapet som utleverer et boatcard på engelsk (confirmation of registration and ownership), tror dette blir løsningen for problemet om ingen andre har noen geniale idèer?

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Link to post
Share on other sites

Rutinen hvis ikke komplettt eierrekkefølge fra verft kan dokumenteres er i grove trekk som følger:

 

Ikke registreringspliktig fartøy (Største lengde under 15 m)

Hjemmel til fartøyet erverves ved kunngjøring iht. Sjølovens §36.

 

Eierrekkefølge dokumenteres 10 år tilbake, hvis flere eiere fortrinnsvis ved at forrige eier(e)utsteder skjøte til kjøper(e) Sende inn nødvendig dokumentasjon til Skipsregistene som deretter sender ut kunngjøring i Lysningsbladet og lokal avis med 1 mnd. frist for mulige eiere å melde seg. Kostnader til annonser vil påløpe i tillegg til registreringsgebyr.

 

Registreringspliktig fartøy (Største lengde 15 m og over)og alternativt for ikke registreringspliktig fartøy.

Hjemmel til fartøyet erverves iht. ved dom iht. Sjølovens §35.

 

All informasjon relevant for eierhistorikk samles og stevning skrives til Tingretten der fartøyet hører hjemme. Tingretten sender ut kunngjøring i lysingsbladet og lokal avis med 3 mnd. frist for mulige eiere om å melde seg til Tingretten. Hvis ikke noen melder seg og vil ta saken videre i rettsystemet blir det avsagt dom i tingretten som bekrefter at eier har hjemmel til fartøyet. Dom oversendes Skipsregistrene sammen med nødvendig annen dokumentasjon for registrering av fartøyet. Kostnader til evt. advokat og rettsgebyr vil påløpe i tillegg til registreringsgebyr.

 

For øvrig er saksbehandlerne ved Skipsregistrene hjelpsom med informasjon vedrørende hva som må gjøres forbindelse med registreringen.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, hvilken prosess som må gjennomgås for å få skuta registrert i skipsregisteret er skjønt.. MEN, jeg lurer fortsatt på hvilke problemer jeg eventuelt står ovenfor UTEN identitetsbevis på skuta når jeg seiler utenfor Europeiske farvann? Noen som kan svare på det?

 

men uansett, takk for grundig redegjørelse på hvordan man skal få en båt inn i skipsregisteret.

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Link to post
Share on other sites

Nei, det gikk i orden forbausende lett! Fikk tilbud fra Pantaenius på ca 3000kr,(ja du leste riktig!) båt med utstyr er ikke værdt mer en ca 150 000kr. De spurte ikke om annet enn båtens navn og registrerings nummer. Da holdt det med at båten var registrert i småbåtregisteret. Forsikringer er en ansvarsforsikring som dekker båt/person skade opp til 50 mill kr.

 

Ok, jeg husket bare en kollega som skulle på jordomseiling.

De hadde full kasko og sikkert full dekning på alle områder. Det var samme selskap, men da var prisen ca 30.000 i året, og jeg mener bestemt at han sa at båten måtte registreres i Skipsregisteret først. Noe dyrere båt selvsagt, ca 1,3 mill.

 

Min seilerfaring begrenser seg stort sett til et par dagsturer med katamaran der borte, men himmel og hav for et drømmeområde å seile i (eller befinne seg i) :thumbsup:

Har vært på noen øyer der borte, men favoritten er definitivt St.Lucia. Pleier å si at Bonaire er vår klodes undervannsparadis, St. Lucia tilsvarende på land og til sjøs.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...