Jump to content

Kobling mellom GPS og VHF m/DSC


erund

Recommended Posts

Trenger litt hjelp her for riktig kobling mellom Garmin 192 C og Radio Ocean 4800 for å få frem GPS posisjon i radioen som har DSC funksjonen. I følge anvisningen valgte jeg slik:

 

GPS: Radio:

 

NMEA UT (+) Blå NMEA INN (+) Gul

NMEA UT (-) Grønn NMEA INN (-) Grønn

NMEA INN (+) Hvit NMEA UT (+) Oransje

NMEA INN (-) Sort NMEA UT (-) Sort

 

 

Med denne koblingen får jeg ikke frem GPS posisjonen i radioen.

 

Gode tipser mottas med takk :flag: .

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

GPS : Radio

 

Grønn - Gul

Hvit - Oransje

Svart - Grønn + Svart

 

Slik mener jeg å ha fått forklart det i noen foregående tråder.

Garmin bruker felles minus på alle enhetene.

På side 99. i brukermanualen til plotteren, ser du koblingsskjema.

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

GPS : Radio

 

Grønn - Gul

Hvit - Oransje

Svart - Grønn + Svart

 

Slik mener jeg å ha fått forklart det i noen foregående tråder.

Garmin bruker felles minus på alle enhetene.

På side 99. i brukermanualen til plotteren, ser du koblingsskjema.

 

Den fungerer!

 

Takk skal du ha :cheers_wine: .

 

MEN skulle ønske å forsikre meg om den virkelig fungerer ved hjelp av en test om det kan la seg gjøre? Tenker da spesielt på DSC om meldingen med posisjonen kommer frem til kyststasjonen.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Den fungerer!

 

Takk skal du ha :cheers_wine: .

 

MEN skulle ønske å forsikre meg om den virkelig fungerer ved hjelp av en test om det kan la seg gjøre? Tenker da spesielt på DSC om meldingen med posisjonen kommer frem til kyststasjonen.

 

Det kan du teste uten problem, regner selvsagt med at du har lisensen i orden.

Send ett DSC kall til din nærmeste kystradiostasjon (KS) MMSI 002570000 IKKE Rød knapp.

Du sender signalet som en rutinemelding, kaller rett å slett opp KS via DSC, de kan da sende deg en posisjonsforespørsel tilbake.

Du for da brukt kanal 70 (Dsc) og du for sjekket opp att posisjon følger med. Finnes noen Vhf det ikke går på, men de tror jeg ikke der er mange igjen av.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Supert forum dette, eg hadde tenkt å få telenor ned til båten 8dei har en kystpatrulje som man kan tilkalle for å få sjekke opp VHF), men forstår nå at dette kan eg gjøre selv :cheers_wine:

 

Ikke gæli dette forum.

Ta en tur ned i båten, rop på Tjøme på arbeidskanal - 01 i dit område - ta en rask prat, og be om at de sender deg ett dsc call, eller du sender ett til de MMSI 002570100

 

Og igjen (til det kjedsomelige) IKKE den røde knappen.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Takker så mye :thumbsup:

Må nok vente litt, skal hente "nye" båten og levere den gamle rett før påske, så eg må nok få registrert den VHF som er montert i "nye" båten og avregistrert min egen VHF før eg kan få gjort dette. Virker som det er mange med uregistrerte VHF i båtene, da hjelper det vel lite med DSC, man må være registrert og ha et MSI nummer for at dette skal virke? Dvs. den RØDE knappen.....

Redigert av powerpuff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Japp stemmer, man må ha registrert.

 

Virker på noen radioer uten registrering, men har jo ingen som helst misjon, da vi på en kystradiostasjon ikke får noen som helst form for opplysninger å jobbe med. Ja finnes desverre mange uregistrerte radioer der ute enda.

Når du henter nybåten, så gå innom sidene til maritimradio.no, og let deg frem der, eller bruk denne linken som er til for å registrere eierbytte, ny båt etc.

 

http://www.maritimradio.no/site/bildearkiv/615/melding_om_endring.pdf

 

Passer du på så for du nytt MMSInr, men for beholde dit gode gamle kallesignal.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...