Jump to content

Noen erfaringer med Norwegian Broker


Inter 9000

Recommended Posts

Kes: De er hyggelige og blide, men det hjelper ikke med blide folk når du skal ha oppgjøret, da det ikke er de som skal betale ut pengene, men et firma i norge, som representerer et firma i utlandet. At NB står på forsikringstakers side, merket ikke jeg så mye til da jeg hadde en sak gående.

Nå skal det sies at jeg slet med en takstmann, som like godt kunne representert et annet selskap, men det var nå engang NB jeg varforsikret i den gangen!

 

Vi har nok alle forskjellig erfaring når det gjelder selskaper og takstmenn. Jeg kan jo kort nevnt at i forbindelse med et motor og gearhavari for noen år siden sendte Storebrand en tømmermann som takstmann siden båten var bygget av tre. Heldigvis kjente takstmannen sine begrensninger ellers kunne dette oppgjøret gått riktig ille. Men det er pr. i dag ingen selskaper i Norge som ikke på et eller flere tidspunkt har vært i klammeri med sine forsikringstakere i forbindelse med oppgjør. Det er bare om å gjøre å finne de minst kranglevorne selskapene, og det er jaggu ikke lett. Er saksbehandler sur eller stått opp på feil fot, blir dette ofte reflektert i oppgjøret. Da kan det i utgangspunktet være greitt å snakke med en som er hyggelig og blid......

Link to post
Share on other sites

Den viktigste forskjellen på NB og norske forsikringer er at hos NB får man utbetalt forsikringssummen båten er forsikret for! (Ved totalhavari)

Man får ikke markedsverdi som hos de "vanlige" forsikringsselskapene.

Quality Broker og Pantaenius er vel også to selskap som har samme vilkår

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis dyrere enn å selv tegne forsikringen direkte i angjeldende selskap! :nonod:

 

Ikke nødvendigvis, men jeg personlig har ikke funnet noe meglerfirma som er billigere enn tegning av forsikring direkte til selskapet. En vil jo som regel også få en samlerabatt som er ganske stor hvis mer enn 3 forsikringer er tegnet i samme selskap. Jeg har to biler + båt i mitt nåværende "båtselskap" og betaler mindre enn 0.4% av båtens forsikringsverdi i premie, NB's tilbud på båten lå på ca. 0,8% ved siste forespørsel for 2011-2012, og dette blir en ganske betydelig prisforskjell. En båtmeglers lønn er ofte provisjonsbasert eller basert på høg basislønn med en mindre provisjon på toppen. Snittlønn ligger i området 500-700.000 + kontorkostnader på ca. 200.000, og noen må betale disse pengene. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, og det er normalt selskapet, ikke kunden. Samlerabatter og medlemskap og priser på forsikring kunne vi nok ha diskutert resten av vinteren og våren med, men selv gjør jeg årlig en grundig gjennomgang og endrer medlemskap, kombinasjoner av forsikringer, betingelser, selskap osv for det endres hvert eneste år mht hva som lønner seg! Denne gjennomganen, selv årlig, gir en meget akseptabel "timebetaling" (besparelse), sågar skattefri

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den viktigste forskjellen på NB og norske forsikringer er at hos NB får man utbetalt forsikringssummen båten er forsikret for! (Ved totalhavari)

Man får ikke markedsverdi som hos de "vanlige" forsikringsselskapene.

Quality Broker og Pantaenius er vel også to selskap som har samme vilkår

Det gjøres heller ikke aldersfradrag om gammel del erstattes med ny del ved skade hos NB.

 

Jeg har studert betingelsene til Atlantica, og på 4 år gammel båt trekkes det 30% i oppgjøret dersom man feks må bytte drev pga grunnstøting (30% ved 4-5 år gammel del, så øker det 5% pr år). For oss vil det si at vi må ut med nærmere 100 tusen kroner i tillegg til egenandel for å få båten på vannet igjen dersom vi slår av to drev ved grunnstøting. Dette aldersfradraget gjøres også på motorskadeforsikringen. NB har også aldersfradrag på motorskade, men den slår inn først etter 6 år (den gjorde i hvertfall det i fjor)

 

Jeg har tipset NB om denne tråden - det trengtes ikke for de kjenner godt til Baatplassen :smiley: Axel Magnus skrev til meg at de har ca 6000 båter forsikret. De har ca 250 skader i året. 85% av alle kundene som har hatt skade er godt fornøyd med oppgjøret. Dvs at det er 40 misfornøyde og 210 fornøyde. Jeg vet ikke hvordan tilsvarende tall er for andre.

 

Det kan tillegges at NB også har rettshjelpsforsikring uten egenandel - det har ikke Atlantica.

 

For meg blir det en kost/nytte vurdering. Jeg er skeptisk til de dårligere betingelsene hos Atlantica, og jeg blir skeptisk til NB av de klagene som har kommet her. Men jeg tviler på om det finnes noen forsikringsselskaper som bare har fornøyde kunder.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

85% av alle kundene som har hatt skade er godt fornøyd med oppgjøret. Dvs at det er 40 misfornøyde og 210 fornøyde.

 

Umiddelbart høres det ut som en relativ stor andel som er misfornøyde, men det er jo også mange grader av fornøyd/misfornøyd.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Norwegian Brokers er akkurat det navnet sier de er, nemlig meglere. Når de får inn en bestilling på forsikring, går de ut på markedet og finner et selskap som er villig til å forsikre båten på de vilkårene som de spesifiserer. Ingen meglere arbeider gratis så ekstrakostnadene som megleren kreerer i forbindelse med forsikringen må selvfølgelig betales av forsikringstaker.

 

Ekstrakostnadene?

 

Jeg har diverse møter og gjennomganger fra diverse forsikringsselskaper. Det viser seg ofte at disse "medarbeiderne" er ansatt i egne agentselskaper og ikke i forsikringsselskapet.

Det er nok kostnader i forbindelse med salg av forsikring uavhengig av hvor "ansiktet utad" er ansatt.

NB kom definivt billigst ut på min båt, med best betingelser. Heldigvis har jeg ikke hatt forsikringsskader hittil.

Forsikring er et veddemål, hvor forsikringsselskapene "leder" hittil for min del. Dvs jeg hadde tjent på å være selvassurandør utover den lovpålagte forsikringen på bil/båt/hus.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...