JRK Startet 9.Mars.2012 Del på Facebook Startet 9.Mars.2012 Hei Så denne annonsen på finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33637376 Kr1600,- for en 3000 Watt's trafo. Om man viklet den for 230 V inn og 230 Volt ut så det vært en råbillig skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 9.Mars.2012 Del på Facebook Svart 9.Mars.2012 Jeg ser ikke et ord i annonsen at dette er en SKILLEtrafo. Jeg vil tro det er en AUTOtrafo, den er også betegnet som converter. Den har i så fall kun en vikling med flere uttak og gir ikke noe galvanisk skille. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2012 Det har du sikkert rett i. Men poenget er at det er blikkmenden som avgjør hvor stor effekt du kan overføre. Om dette er en autotrafo, så vil det ikke koste mer å vikle den som en skilletrafo. Med hensyn på beskyttelse mot jordfeil fra andre båter eller landstrømsanlegg, er dette den eneste fullgode beskyttelse for korrosjonskader på egen båt. Mange vegrer seg for å innstallere skilletrafo av 2 grunner. Den ene er vekt og den andre er pris. Normal pris for en skilletrafo idenne størrelsen ligger fra kr 6000,- og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.Mars.2012 Del på Facebook Svart 9.Mars.2012 Ein autotrafo påstempla 3000 W har ikkje blikk nok til meir enn 1500 W, som skilletrafo. Denne innsparinga i blikk, samt det som kan sparast i kobber er det som gjer trafoen sopass billig. Det er stort sett ingen som gir meir enn du betaler for. Magne Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2012 Hei, Det var jeg ikke klar over Dinamo. Da er det bare å glemme hele innlegget. Ha en fin helg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.