Jump to content

Ekkolodd\fishfinder for fiske til småbåt


Fjordland

Recommended Posts

Vil ha meg et billig ekkolodd til en skibsplast 15.

 

Prisklasse fra 0 til rundt 2000 tenker eg er nok til den båten.

 

Noen anbefalinger til et godt kjøp?

Kan godt handle i det store utland om det lønner seg.

 

Skal brukes til og finne fisk. Noe avansert bunnscanning trenger eg ikkje, og normalt sett så fisker eg ikkje dypere enn 60-70 meter. Men om mulig så kan det gjerne kunne finne fisk på dypere vann også.

 

Er det mulig og få opp fart og vanntemperatur på slikt "billig utstyr"? Det er jo gøyal unyttig informasjon :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Enig i at de små Humminbirdloddene ikke er noe særlig, de nye småloddene til Lowrance er både gode og brukervennlige.

 

Enten Elite-4x som sluggeren linker til eller Mark-5x med 5" monochrome skjerm

 

http://mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/2d-ekkolodd/lowrance-mark-5x-pro

 

Litt usikker på hvilket jeg ville ha valgt, men til de dybdene du nevner hadde jeg sannsynligvis prioritert fargeskjerm framfor kraftigere uteffekt.

 

Selv om jeg har mange gode ekkolodd tenker jeg på å kjøpe DownScan Imaging versjonen av Elite-4x, Elite-4x DSI for å bruke i kanoen på hytta. Dette instrumentet vil jeg ikke anbefale for større dyp enn 50m. Bruker vanligvis et HDS-5 på kanoen, men tror DownScan hadde vært bra for å finne gjemmestedene til fisken. Har StructureScan på trollingbåten.

 

http://mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/dsi-3d-ekkolodd/lowrance-elite-4x-dsi

Link to post
Share on other sites

Enten Elite-4x som sluggeren linker til eller Mark-5x med 5" monochrome skjerm

 

http://mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/2d-ekkolodd/lowrance-mark-5x-pro

 

Litt usikker på hvilket jeg ville ha valgt, men til de dybdene du nevner hadde jeg sannsynligvis prioritert fargeskjerm framfor kraftigere uteffekt.

 

I tillegg til kraftigere uteffekt på Mark-5x Pro får du vel også større skjerm? Mark-5x Pro har vel 5" skjerm, mens Elite-4x bare 3,5", stemmer ikke det? Har Mark-5x Pro dermed større strømforbruk?

Link to post
Share on other sites

Hei Fjordland.

 

Lytt til svaret til abbor. Bedre og mer nøytrale råd skal du lete lenge etter.

 

Det er lett å bli forvirret i jungelen av forskjellige modellbetegnelser. Slik jeg leser det når jeg legger godviljen til, er at de modeller med "X" etter tallet i modellbetegnelsen er kun ekkolodd. De med betegnelsen "M" etter seg er kun kartplottere.

 

Modellbetetegnelser som ender med tall er kombimaskiner, dvs både ekkolodd og kartplottere. Stort sett.

 

Når de skriver at de har innebygget GPS-antenne sikter de til modellene i ELITE og MARK -serien som er kombimodeller eller rene kartplottere.

 

:fishing:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...