Jump to content

Kondemnering eller oppussing, hvor går grensen?


Maskinrommet

Recommended Posts

Jeg tenkte jeg skulle starte helgen med å dele min lille båthistorie med båtforumets lesere.

 

I fjor høst overtok jeg en gammel Mørebas 17 deluxe av mine foreldre. De gamle kjøpte denne båten for flere år siden, men fant etter noen sesonger ut at den var for stor og tung til deres bruk. De siste fem- seks årene (iallefall) har båten stått på land og fungert som leketøy for barn, kombinert med å være et meget luksuriøst fuglebad.

Jeg dro frem båten, lenset ut noen hundre liter regnvann, spylte vekk det mest ugjenkjennelige, fikk den på hengeren og satte snuten hjemover. Vel hjemme kastet jeg ut fruens bil, plantet båten godt inn i garasjen i påvente av vårens kribling.

Kriblingen og arbeidslysten kom den, i dag!

Med friskt mot grov jeg fram båten fra gamle møbler, snøskuffer og leketøy. En umiskjennelig lukt av råtten vann og gammel båt har sneket rundt i garasjen gjennom vinteren så jeg var egentlig forberedt på det meste.

Mistanken om vann skjult i dobbelbunn et eller annet sted har jeg hatt hele tiden, så det store spørsmålet er egentlig bare hvor mye jobb man skal orke å ta på seg? Planen har hele tiden vært å pusse opp båten til en grei bruksbåt, bruke den selv et år eller to og selge den til fordel for noe nyere (og kanskje større).

I et øyeblikks nysgjerrighet og med et snev av samvittighetskvaler(med tanke fremtidig salg) dro jeg frem vinkelsliperen, kappet et hull i dørken for å se. Ganske riktig, der lå det råttent byggskum og mengder med vann, godt ispedd med is!

Nå var det ingen vei tilbake, frem med vinkelsliperen igjen og opp med hele dørken.

 

Da jeg satt der, opp til albuene i råttent byggskum og iskaldt vann begynte jeg å la tankene vandre:

Er dette verdt det? Kanskje det hadde vært bedre med et kontrollert barmhjertighetsdrap? Hvorfor skal vi klamre oss til alle disse urgamle prosjektbåtene som er både stygge og umoderne (egentlig). Det finnes jo mengder med flotte båter der ute og det er jo ingen hemmelighet at bransjen sliter med salget. Kanskje jeg skal gjøre litt for samfunnet og ofre min 40 år gamle båt og heller støtte opp om noen andre ved å kjøpe en annen? Hvor lenge er det egentlig meningen at en glassfiberbåt skal leve? Og hvorfor er det egentlig ikke noen panteordning på gamle båter?

Er det verdt å ha alle disse gamle glassfiberbåtene i omløp?

 

Jeg er sikkert i samme kategori som mange andre der ute, båt handler om kos, det trenger ikke å være nytt og dyrt, det trenger heller ikke å gå fort, jeg liker til og med å pusle med disse gamle prosjektbåtene men grensen må jo gå et sted.

Jeg er på ingen måte motløs i forhold til å pusse opp båten. Jeg skulle nok fått båten i en slik stand at både vi og andre kan ha glede av den i mange år fremover, men...

 

Jeg forventer på ingen måte at forumets lesere skal kunne gi svar på mine spørsmål, men kanskje det er flere som har meninger og tanker om dette.

Jeg for min del vil nok bruke helgen og kanskje en ytterst liten XO til å filosofere videre, vurdere prosjektet mitt både en og to ganger før jeg bestemmer meg for hva jeg vil gjøre.

I mellomtiden hadde det vært gøy med en liten sving innom finn.no og helgens båtmesse ;-)

Link to post
Share on other sites

Du er ihvertfall i gang.... :smiley: Når du først har åpnet dørken så er det jo bare å tømme den for vann og gammelt skum. La tørke ut og så får du vurdere tilstanden. Du kan nok regne med at noen avstivninger må skiftes, da finéren i disse sannsynligvis er råtten. Før du går i gang med å bygge opp ny dørk, bør du få klarhet i hvordan vannet har kommet inn. Hvis båten har stått under åpen himmel, så er det sannsynlig at vannet har kommet inn ovenfra. Men du bør sjekke skroget for skader/sprekker. Liten vits i å bygge opp ny dørk før du har forsikret deg om at det ikke kan lekke inn vann fra sjøen. Så er det bare å bygge opp ny dørk. Det bør ikke koste allverden. Go for it! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

 

..jeg liker til og med å pusle med disse gamle prosjektbåtene men grensen må jo gå et sted.

 

 

Hei, Maskinrommet, og takk for en koselig skrevet tråd !

 

Båt er og blir en hobby, slik jeg ser det. Men det er nok som du skriver en grense for hvor man bør og skal gi opp prosjekter. Jeg vil tippe at om du skulle satt en prislapp på den jobben du har begitt deg ut på så ville du nok aldri gått i pluss, selv om båten kanskje ville gitt deg et par fine år på vannet. Det kan virke som at du har 100-vis at timer før prosjektet ville være godt nok for videresalg, så jeg ville nok ha tenkt nøye på total arbeismengde contra hva du vil få for den ved salg om et par år.

Båttypen var jo i sin tid flott og populær, men jeg vet ikke i dagens marked..

Synd det ikke går ann å kaste slikt på søpplefyllinga gratis :sad:, men jeg ville nok som deg ha tenkt meg grundig om før jeg gikk videre med prosjektet ! Uannsett, lykke til ! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det spørs vel også litt hvilke personlige minner som eventuelt er knyttet til klenodiet.

En båt man har trådt sine barnesko (eller sjøstøvler?) i og knytter bandoms sommerminner til er det ofte litt vanskelig å bedømme rasjonelt mht. hvor mye tid og penger man skal legge i restaurering.

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at mange bruker mer tid og krefter på å pusse opp et gammelt vrak enn de hadde brukt på å bygge nytt fra grunnen av. Men ofte blir det gamle vraket da også i bedre stand enn det var da det i sin tid forlot fabrikken/værftet/båtbyggeriet.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Vann i dobbeltbunn på disse båtene er vel mer regelen enn unntaket har jeg inntrykk av.

Slik var min også, og jeg gjorde ikke annet enn å skru ut bunnpluggen akter når jeg dro båten opp på hengeren, satte hengeren med litt helling slik at vannet rant ut. Slik hadde forrige eier av båten også gjort ...alltid, og når han hadde den til service og i den forbindelse byttet bunnplugg, så hadde han fått beskjed om at det var helt vanlig at det er slik. To andre jeg har snakket med gjør akkurat det samme, tømmer dobbeltbunn når båten er oppe. Og den bunnpluggen, den har ingen annen hensikt enn å tømme dobbeltbunnen. Mulig dette er noe som er satt inn i ettertid, det aner jeg ikke, men jeg ofret ikke problemet en eneste tanke den stunden jeg hadde båten.

Min hadde "flytetanker" (benkene) både i baugen og akter, der var det også avtapningsplugger. Etter en sesong på sjøen var det litt vann i disse også, men bare noen få liter. Hvor vannet kom inn, det vet jeg ikke.

 

På min merket jeg ihvertfall ingenting verken mht stivhet eller styrke. Det er vel få 17-fotere som får "kjørt seg" i røffere forhold enn det jeg brukte min til. En fantastisk sjøbåt i forhold til størrelse!

 

Men om båten er verdt voldsomt mye arbeid, det er det bare du som kan svare på. Jeg har sett tilsvarende båter til salgs for under 10.000, men de har vært i dårlig stand. Selv solgte jeg min for 15-20.000 eller deromkring, da fulgte det med en tilårskommen og sliten Mercury 45 hp ...og en båthenger.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

En bekjent har revet rent og støpt på stivere, og funnet sprekker, og brukt eit halvt år. Får håpe motor snurre når han river teltet. Det blir bra, og er en fin hoby !

Det er medisin for sjelen å stelle med noko en liker. Derfor er det bare du som kan vite om det er verdt det. Din sjel.

Men tro aldri at det lønner seg. Som hobby vil hverken restaurering av båt, eller crosssykkel eller skyting lønne seg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvor mye gammelt er det verdt å ta vare på?

Jeg kommer fra en tid da min far lærte meg å lappe sykkelen min selv, før jeg begynte på skolen for å lære å lese.

En gang var det viktig å få ting til å vare, og det var status å ta godt vare på sine eiendeler. Det betydde mindre om det hadde riktig farge eller var nyeste mote.

 

I dagens bruk- og kast- samfunn tror jeg dette vil komme tilbake. Det vil kanskje bli status å eie en godt vedlikeholdt plastbåt, kanskje i originalstand slik den ble laget i sin tid. Eller fullt oppgradert med dagens faciliteter og utstyr, med den gamle stilen i behold. Uansett, selv om mange har råd til å øke nasjonalbudjettet ved å investere i ny båt, håper og tror jkeg at det vil bli respektabelt å ta vare på gamle båter igjen - selv 70-talls plastbåter - om ikke det lyser penger og rikdom av farkosten så er det noe bra med å ta vare på ting.

 

Hvorfor? Jo, hvis man skal være samfunnsbevisst, kan man si at det nesten alltid krever mindre ressurser totalt å vedlikeholde enn å kjøpe nytt. Jeg regner da inn miljøkostnaden med å hente ut og produsere råstoffet, energibruk med å bearbeide og omdanne det til byggemateriale, fabrikkens energibruk og miljøutslipp, markedsføring, transport og salgskostnader.

 

Det er for eksempel ofte mer miljøvennlig å kjøre (minst) ett år ekstra med en litt forurensende bil, enn å lage en ny bil ett år (eller mer) før det virkelig er nødvendig å kaste den gamle bilen.

 

En annen ting er at det er hyggelig å ta vare på ting. Den tiden man bruker på dette som privatperson, er en form for svart arbeid der du lønner deg selv med trivsel og glede over at du ikke deltar i forbrukerkarusellen med like stor glød som samfunnsøkonomene vil. Jeg kan ikke se annet enn positivt på det å ta vare på gamle ting som fortsatt kan brukes, i stedet for å kaste det på dynga.

 

Samtidig skal man ikke være redd for å kvitte seg med virkelig søppel. Hvis du har noe søppel ser ut som en båt, er utfordringen å bli kvitt det på en seriøs måte. Det koster noen kroner, men det er verdt det. Hvis man har litt ansvarsfølelse og er opptatt av hva våre etterkommere skal si om vår tid.

 

Såpass store vyer er det vel lov til å ha i forhold til båt, eller hva? Vi nærmer oss ny båtmesse, men det kan være en ide å huske på at all de fine, nypolerte statussymbolene skal bli til søppel en gang de også. La oss utsette det så lenge som mulig.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Har du råd så kjøp i stedet noe som du kan ta i bruk fra dag en! Gi vekk/selg prosjektet til noen andre med mere pågangsmot. Livet er for kort til å mekke med mindre du finner større glede i mekking enn bruk av båten.

 

Jeg har meget stor respekt for de som bruker et utall timer og kroner i oppussing (og gjerne også gleder oss med en prosjekttråd), men jeg mistenker mange av disse for å ha vel så mye glede av garasjemekkingen som selve bruken av båten. Og respekterer dem for det.

 

Men vil du på sjøen så er det raskere og billigere å kjøpe en båt som er klar til bruk. Om det klør i fingrene til å ha et prosjekt eller to som finner en alltid noe en kan endre på også i en bruksklar båt.

 

Lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er om du skal ha en båt for å bruke med en gang, eller om du ønsker å ha et prosjekt som du kan pusle med.

Jeg har lyst på et prosjekt, men har ikke plass eller tid pr nå, men det kommer sikkert etterhvert.

 

Grunnen til at jeg vil ha et prosjekt er at det blir liksom "furtebua" mi. Her kan jeg tusle ut etter jobb og pusle med mine interesser i mitt eget tempo, ikke for at jeg skal stresse meg ferdig for å sjøsette....

 

Jeg hadde et gammelt prosjekt som jeg regnet med å bruke 3 mnd på. Men da jeg startet dukket det opp mer og mer som jeg ville gjøre noe med. Jeg sjøsatte etter to år...... med andre ord. Hva er formålet med å pusse opp båten, nostalgi eller en bruksbåt....

 

Prosjekt eller ikke, jeg må ha tilgang til en båt på sjøen uansett.....

Link to post
Share on other sites

Vel vel... Det ble en liten konjakk i kveld også, da er det vel på tide å gi en liten oppdatering på status.

Først må jeg få lov til å takke forumets lesere for mange interessante og innsiktsfulle svar / kommentarer! Sammen med forrige helgs ytterst beskjedne inntak av XO fikk spekulatorfjæra den nødvendige smøring :thumbsup:

For å gjøre en kort historie lang: Jeg bestemte meg, ikke bare for oppussing, men fullstendig ombygging. Min gamle Mørebas er på vei til å bli bowrider...

Jeg kan gjerne ordne en liten tråd om arbeidet om det er interesse for det, selv om enkelte prosjekter her på forumet er mer enn nok til å gi en stakkar akutt prestasjonsangst :smiley:

 

Litt tilbake til en sak som ble nevnt forrige helg:

Link

 

Vi får gjøre det vi kan for å bedre statistikken.

Verdt det økonomisk? Nei!

Verdt innsatsen? Neppe?

Verdt det totalt sett?

Dersom det ender i EN problemfri solskinnstur med en fornøyd familie. JA! Uten tvil :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ja til oppussingstråd!

Jeg har browset utallige tråder her inne, og det så utrolig mye inspirasjon og konkrete tips og hente, så det forventes en tråd!

Herlig at ikke båten blir kastet. Sitter selv med en eldgammel plastsnekke fra 70 tallet som må totalrenoveres, og når jeg er 'ferdig' med tresnekka, så skal plasten til pers!

Link to post
Share on other sites

I dagens bruk- og kast- samfunn tror jeg dette vil komme tilbake. Det vil kanskje bli status å eie en godt vedlikeholdt plastbåt, kanskje i originalstand slik den ble laget i sin tid. Eller fullt oppgradert med dagens faciliteter og utstyr, med den gamle stilen i behold.

Veldig enig i alt du skriver, og så får det være opp til hver enkelt om man vil vedlikeholde for å holde båten presentabel og i god bruksstand, eller om det skal være et klenodie. Levetiden kan bli like lang i begge tilfeller. Men jeg synes ikke man skal ta det som et samfunnsansvar å pusse opp noe som har forfalt f.eks. pga. neglisjering over mange år. Det kan være en fin hobby om man har tid og lyst, men i sånne tilfeller burde heller samfunnet (NB!, det er oss det også) ta ansvar og få på plass kondemnerings- og resirkuleringsordninger.

Link to post
Share on other sites

Dersom det ender i EN problemfri solskinnstur med en fornøyd familie. JA! Uten tvil :cheers:

Ser jeg har bommet stygt i mitt svar til det opprinnelige spørsmålet ditt, så hvis grublefjæra di tenker det samme nå rett før kirkekaffen også, er det vel bare å gunne på!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...