Jump to content

Forskjell på kvalitet polyester/glassfiber


qwerty

Recommended Posts

Skal reparere noen skader/ hull i skroget på min gamle båt.

I den forbindelse lurer jeg på om det er kvalitesforskjell på polyester og glassfiberduk.

Vet at det er forskjellig tetthet på glassfiberduk.

Ser Biltema har slikt i sitt sortiment, men kvalitet i forhold til eks., maritim?

Er der forskjellig hefteevne på polyester?

Vet det er meget viktig med riktig dose herder.

Har pusset godt rundt skadestedet , skal/ bør jeg prime noe for å få god heft?

Ser frem til varmen kommer og jobbing med båten.

Link to post
Share on other sites

Polyester går helt fint til å reparere gammel polyseter med.

Viktig at alt skadet materiale er fjernet.

Undelaget er god rufset opp med grovt sandpapir, det er det som gir vedheft.

Lag lapper i glassfiber som bygger utover for hvert lag du legger på.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jo, hat brukt vinknlesliperen og fjernet alt som er prost.

Dette resulterte i at det ble hull i båten, men det måtte bort.

Og kommer ikke til fra innsiden av området.

Skadeområdet er i akterenden mellom bunn og akterspeil.

Har også slipt slik at det går gradvis ut til full tykkelse, ca15-20 cm utover selve hullet.

Slik jeg skjønner det er det bare å brukt grov fil på dette, vaske reint med aceton, la det tørke helt.

Formål å bruke hvilke som helst merke av polyester?

Om det er Biltema, maritim eller andre leverandører er uvesentlig?

Selve jobben skalngå greit, Men er spent på kvaliteten når det gjelder vedheft. At det ikke plutselig løsner.

Link to post
Share on other sites

Leverandør er uvesentlig ja. Biltemas er f.eks helt OK. Om du har slipt skikkelig og ikke laminerer oppå gelcoat løsner det garantert ikke! Det som er utfordringen er imidlertid temperaturen, du skal ikke stort under 20 grader før polyesteren ikke oppfører seg slik den skal...

 

Så sørg for å jobbe i et godt oppvarmet lokale, og vær nøye med blandingsforhold polyester/herder. Og pass på å få ut all luft underveis i prosessen. Da er jeg sikker på at du ender opp med en reparasjon du kan si deg fornøyd med!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er ganske stor forskjell på ulike kvaliteter/typer polyester. Til reperasjon ville jeg ikke anbefalt vanlig polyester. Isopolyester vil fungere fint i de fleste tilfeller, men i utsatte områder ville jeg ha brukt vinylester eller epoxy. Minuset med epoxy er pris og at kun epoxy limer på epoxy. Se http://www.osboat.no/herdeplaster.html for litt info.

Link to post
Share on other sites

Har brukt glassfiber og polyester fra de fleste leverandører. Synes ikke det er noen merkbar forskjell i resultatet, men vær klar over at biltema kun selger 300 grams matter. Skal du reparere en større skade er det kjekt med 450 eller 600 gr. matter

Hvorfor det egentlig gir ikke flere lag med tynnere matter bedre resultat og større sjangse for tilstrekkelig metting? Dette fikk jeg til svar hos Svas Kjemi allefall når jeg bestilte epoksy som jeg sal bruke til frlengese av skroget mitt. Det svaret fikk jeg iallefall ikke for at de skulle selge mere men etter at jeg opplyste at jeg hadde 15-20m2 med 200g twill matte liggende. Dette gjelder da epoksy og ikke polyester. Mere arbeid sa han men større sjangse for en amatør til å oppnå et godt resultat da tyngre matte var vanskeligere å mette opp.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...