qwerty Startet 10.Mars.2012 Del på Facebook Startet 10.Mars.2012 Skal reparere noen skader/ hull i skroget på min gamle båt. I den forbindelse lurer jeg på om det er kvalitesforskjell på polyester og glassfiberduk. Vet at det er forskjellig tetthet på glassfiberduk. Ser Biltema har slikt i sitt sortiment, men kvalitet i forhold til eks., maritim? Er der forskjellig hefteevne på polyester? Vet det er meget viktig med riktig dose herder. Har pusset godt rundt skadestedet , skal/ bør jeg prime noe for å få god heft? Ser frem til varmen kommer og jobbing med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 Det er mange tråder om dette her på BP. Eg meiner å huske at du skal bruke epoxy til reparasjoner. Polyester er til produksjon, og har ikkje så god "limevne" mellom reparasjon og gods. Glassfiber må da være samma nesten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
880 Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 Polyester går helt fint til å reparere gammel polyseter med. Viktig at alt skadet materiale er fjernet. Undelaget er god rufset opp med grovt sandpapir, det er det som gir vedheft. Lag lapper i glassfiber som bygger utover for hvert lag du legger på. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
qwerty Svart 11.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Jo, hat brukt vinknlesliperen og fjernet alt som er prost. Dette resulterte i at det ble hull i båten, men det måtte bort. Og kommer ikke til fra innsiden av området. Skadeområdet er i akterenden mellom bunn og akterspeil. Har også slipt slik at det går gradvis ut til full tykkelse, ca15-20 cm utover selve hullet. Slik jeg skjønner det er det bare å brukt grov fil på dette, vaske reint med aceton, la det tørke helt. Formål å bruke hvilke som helst merke av polyester? Om det er Biltema, maritim eller andre leverandører er uvesentlig? Selve jobben skalngå greit, Men er spent på kvaliteten når det gjelder vedheft. At det ikke plutselig løsner. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Leverandør er uvesentlig ja. Biltemas er f.eks helt OK. Om du har slipt skikkelig og ikke laminerer oppå gelcoat løsner det garantert ikke! Det som er utfordringen er imidlertid temperaturen, du skal ikke stort under 20 grader før polyesteren ikke oppfører seg slik den skal... Så sørg for å jobbe i et godt oppvarmet lokale, og vær nøye med blandingsforhold polyester/herder. Og pass på å få ut all luft underveis i prosessen. Da er jeg sikker på at du ender opp med en reparasjon du kan si deg fornøyd med! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
880 Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Husk at skadeområdet MÅ vere tørt. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
qwerty Svart 11.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Nøyaktighet er viktig formet godt resultat. Tenkte å tape fast et lite plasttelt rundt området. Sette inn en byggvifte, slikker man får en temperatur på 20-25 grader. Uten dette kan det våre vanskelig å gjøre dette utendørs, her i Trøndelag. Sitér dette innlegget Link to post
Average Joe Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Det er ganske stor forskjell på ulike kvaliteter/typer polyester. Til reperasjon ville jeg ikke anbefalt vanlig polyester. Isopolyester vil fungere fint i de fleste tilfeller, men i utsatte områder ville jeg ha brukt vinylester eller epoxy. Minuset med epoxy er pris og at kun epoxy limer på epoxy. Se http://www.osboat.no/herdeplaster.html for litt info. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Har brukt glassfiber og polyester fra de fleste leverandører. Synes ikke det er noen merkbar forskjell i resultatet, men vær klar over at biltema kun selger 300 grams matter. Skal du reparere en større skade er det kjekt med 450 eller 600 gr. matter Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Har brukt glassfiber og polyester fra de fleste leverandører. Synes ikke det er noen merkbar forskjell i resultatet, men vær klar over at biltema kun selger 300 grams matter. Skal du reparere en større skade er det kjekt med 450 eller 600 gr. matter Hvorfor det egentlig gir ikke flere lag med tynnere matter bedre resultat og større sjangse for tilstrekkelig metting? Dette fikk jeg til svar hos Svas Kjemi allefall når jeg bestilte epoksy som jeg sal bruke til frlengese av skroget mitt. Det svaret fikk jeg iallefall ikke for at de skulle selge mere men etter at jeg opplyste at jeg hadde 15-20m2 med 200g twill matte liggende. Dette gjelder da epoksy og ikke polyester. Mere arbeid sa han men større sjangse for en amatør til å oppnå et godt resultat da tyngre matte var vanskeligere å mette opp. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.