stein erik olsen Startet 10.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2012 Heia.Tenkte å få båten klar i go tid for sommern starter.. På min båt som er en 23 fots halvplaner,dær der er satt i anna motor enn den orginale.den orginale er på ca 50hk og den nye er på ca 88hk.har samme gir og propel som den orginale motor hadde. trur gir utvekslinga er 1.9:1 eller 2:1 klarte i høst 13,2knop med den nye motorn,men på høyt turtall.ca 4100 o/min så jeg trur propelln er for liten.13x16 3 blad. jeg vet av en anna propell som er 15x16 3 blad.noen som vet om denne kan fungere bedre? Hadde vært fint med 13 knop på ca 3200 o/min og kanskje større fart på 3600-3700 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 Den vil gi mere skyv da den utnytter motorens moment bedre men ikkje noe særlig mere fart, da må du ha større stigning. Det er det som avgjør farten. Diameteren må tilpasses etter fartsområde og motoren kraft Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 10.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 ok.trur ikke det er så mye større plass 16 tommer i høyden.bør jo være mulig å få 15 knop på max på denne båten.veier bare 1600kg.med rett propell... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 Ja diameteren er ofte ikkje så mye å gå på. Men du må nok finne en md større stigning skal det gi vei i vellinga. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 10.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 En tomme stigning gir normalt 200 RPM. Dvs har motoren 3700 som turtall på maks pådrag kan du øke stigningen med 2 tommer. Da bør du få noe mer fart. 88 HK i en båt på 23 fot bør gi 17 - 20 knop i beste fall uten at jeg vet om giring etc passer din nye motor. Har selv en halvplaner på 23 fot med 120 HK som går 25 knop. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 Men du må nok finne en md større stigning skal det gi vei i vellinga. ...synest to tommer opp i stigning høres bra ut til å være verdt en prøve Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
stein erik olsen Svart 10.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 ja klarte jo 13.2 knop på 4100,med 13x16 3blad.og du sier med å øke fra 13 til 14 så går turtallet ned 200rpm? trur du 2 tommer stigning gjør at båten går fortere? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 nja turtallet går ikkje ned 200 omdr sånn uten videre. Er motoren sterk nok så vil tilbakelagt distanse øke med 2 tommer pr omdreining og turtallet være det samme. Siden du nå har det giret du har og ikkje man endre det så må du se på hvilken utveksling det faktisk har og hva motorens maks turtall skal være. Og ta en titt på hvilken fart en realistisk kan oppnå ved å kikke på andre like båter med samme effekt oppnår. Så kan en begynne tenke på hva som vil bli rett propell. Det er jo ikkje gjort i en håndvending å skifte på en sånn båt tross alt. Til mer du vet til meir nøyaktig er det mulig å regne seg fram til Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 10.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 samme båt som denne. http://bat.autodb.no/autodb/search.wa2?AdItemId=1322583&_cmd=similar Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 10.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 Om du hadde brukt litt mer tid på overskriften på denne tråden kan det hende du ville ha svaret helt konkret allerede, det er jo litt sent nå men det gjelder å få frem mest mulig relevant informasjon for at flest mulig skal kunne svare. Fart, halvplaner sier ikke så mye. Nå ser jeg at båtens merke ikke lenger er hemmelig, Fram 690 er en veldig kurant båt som sikkert mange her inne har masse kunnskap om, men din overskrift inviterer ikke Fram eiere, siden motor type fremdeles er hemmelig går du og kanskje glipp av mye nyttig informasjon om den. I dokumentdatabasen tror jeg det ligger en beregningsmodell for å finne rett propell. du kan og prøve å poste litt mer relevant informasjon her i tråden å se om du får hjelp men da er det nok lurt å be moderator om hjelp til endring av overskriften. Jeg har en halvplaner, den gjør bra fart Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 11.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Motorn er vell ukjent for di fleste ibåt...mb om617. 169nm ved 2400rpm toppturtall 4400 88hk Båt Fram 690.vekt 1600kg.60cm vannlinje.gir Prm 265 utveksling 2:1 Båten fikk 13.2 knop med 2 ombord ved 4100rpm 3 blad propell 13x16 fast aksel Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 11.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Da er det jo slik at din motor ikke greier å bruke hele turtallsregisteret hvis turteller stemmer? Ligger endel manualer på OM i dokumentdatabasen forresten, prm og. http://www.progressing.no/propell/beregning.pdf Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 11.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Æ skal farta på båten mellom 3200 og max 3700.om motorn klare 4400 er ikke viktig.når man kjørte på 4100 så er turtallet altfor høyt syns æ.turtallern går til 4200rpm. vil ha en propell som båten kan gå i marsfart på 12-13knop på ca 3200-3300 og kanskje 15-16 rundt 3600-3700 Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 11.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Den gamle motorn bmc 50hk klarte med samme propell og gir 9knop på 3000rpm Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Og det gjør den nå også. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 11.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Ja æ vet det.men den gamle klarte bare max 3000rpm å da Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Hei igjen. Dette skroget, Fram 690 går lett i vannet. Samme skroget med 120 hk går 25 knop, muligens da med noe mer faste flaps en det du har. Tror den motoren bør klare 2, muligens 3 tommer mer stigning. Ville vært rart hvis du ikke kommer opp i 17 - 18 knop på maks. Du vet ikke hva anbefalt turtall ved maks pådrag bør være på motoren, vil anta 4400 er uten belastning. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 13.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Hei:)har ikke noe flaps på min,men hadde jeg fått den opp i 15 knop iallefall så hadde jeg vært førnøyd.Trur motorn går høyere uten belastning.er ikke sikker.er samme motor som står i bil.Mer eller mindre.og den går over 5000 uten belastning.men trur kanskje 3600-3700 ville ha vært greit toppturtall Du sier 17-18 knop...vilket turtall må jeg ha for å oppnå denne farta? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Finn først ut hva motorens turtall er ratet til i båt. Skal motoren yte 88hk ved eksempelvis 4200 ? rpm så må propell og gear utveksling justeres ut i fra dette. Hvis motoren med fullt pådrag ikke oppnår anbefalt turtall vil motoren slite. Du får heller ikke høyere max- fart ved for tung propell, Mangler du for eks 500-700 rpm på motoren så gir den tilsvarende mindre effekt ut. Blir nesten som å kjøre opp en lang bakke i 5 gear i bilen, når turtallet synker, så synker også avgitt efekt i fra motoren ( Selv om pedalen er trykket i bunn) Gjør for all del ikke noe med propellen før du er sikker på motorens turtall. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 13.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 er vell mere som den sku stå i 1 første gir:)oppnår toppfarta veldig fort og virker som motorn jobber veldig lett. er ikke helt lett å få tak i info om om617 i marinisert utgave.fant en plass dær det stod 3800 rpm Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Når man bytter til en motor som går på mye høyere turtall virker det som om den går lett uansett. Er motoren orginalt marinisert er dieselpumpa justert mot et anbefalt maksturtall, dette bør motoren oppnå selv med noe last ombord. En annen ting er opplegget du hadde: 50 hk-9 knop virker noe lavt. Enten er propellen lite effektiv, eller var den gamle motoren veldig slapp. Elwaro 785 ( som er både større, dypere og tyngre) går 11-13 knop med 50-55 hk. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 13.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 var en bmc comander eller noe i den durn.lite effekt og tung motor.vet av båter som har 42 hk og går i 12-13 knop Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Hei, problemet er propellslipp, hvor mye den blir ved valgte oppsett. Hvis du har 3800 på motoren og utveklsing 2:1 vil og antar at båten bør gå 17 knop og ca 40% propellslipp blir det ca 15 tommers stigning. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 14.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2012 Trur jeg ska prøve den propelln 15x16:)blir nu ikke værre iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 14.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2012 Melder du fra hvordan det gikk!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.