Jump to content

23 ft Fram 690, vil propellbytte kunne gi bedre fart og ytelse?

stein erik olsen

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Heia.ja nu har man fått båten på havet og testet med den nye proppeln.15x16 3 blad.

Kan si at det ikke ble noe særlig.fikk denne farten.På 2500 rpm 6.8knp. 3000rpm 7.8knp, 3500rpm 10.3knp

og på max turtall 4100rpm 13.3knp.

Virker som motorn jobber alt for lett.prøvde også å stå i ro med båten og satt han i gir.å ga full pinne.tok motorn 10 sek,så var han oppe i 4100rpm

Den vil gi mere skyv da den utnytter motorens moment bedre men ikkje noe særlig mere fart, da må du ha større stigning. Det er det som avgjør farten. Diameteren må tilpasses etter fartsområde og motoren kraft

Heia.ser ut som du hadde rett.fikk ikke noe mere fart....hva tror du jeg må ha av størrelse på propelln.har i dag 15x16 3 blad.klarte 7.8 knop på 3000rpm, 10,3 knop på 3500rpm og 13,3 på 4100rpm.altså 0.1 knop mere enn da jeg hadde 13x16

• 2 uker senere...

Det virker tydelig at du ikke får belastet motoren som du skal, for lite stigning eller at propellen ikke får skikkelig tak i vannet, mye slipp. En telefon til propell guru Olle Terjesen hos Winrace propellers kan kanskje hjelpe.

Har snakka med han.han fåreslo 14x16 kanskje 15x16 så han bommet stort.også fikk jeg slipp på ca 50%....

Har mere tru på 16x17 3 blad....

Ja det kan godt være, men det kan virke som du har for høyt turtall på propellakslingen, mao for lite utveksling. Jeg hadde en båt med maksfart 20 knop ved 4000 omdreininger og der var giringen 2,43:1. Går propellen for fort blir det bare pisking i vannet. Blir det mye skum bak båten?

noe skum blir d,men den skumme ilav fart å.har giring 2:1,så jeg tror at den ikke får tak ivannet

• 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...