stein erik olsen Svart 15.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Melder du fra hvordan det gikk!! ja ska gjøre det:) Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Heia.ja nu har man fått båten på havet og testet med den nye proppeln.15x16 3 blad. Kan si at det ikke ble noe særlig.fikk denne farten.På 2500 rpm 6.8knp. 3000rpm 7.8knp, 3500rpm 10.3knp og på max turtall 4100rpm 13.3knp. Virker som motorn jobber alt for lett.prøvde også å stå i ro med båten og satt han i gir.å ga full pinne.tok motorn 10 sek,så var han oppe i 4100rpm Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Den vil gi mere skyv da den utnytter motorens moment bedre men ikkje noe særlig mere fart, da må du ha større stigning. Det er det som avgjør farten. Diameteren må tilpasses etter fartsområde og motoren kraft Heia.ser ut som du hadde rett.fikk ikke noe mere fart....hva tror du jeg må ha av størrelse på propelln.har i dag 15x16 3 blad.klarte 7.8 knop på 3000rpm, 10,3 knop på 3500rpm og 13,3 på 4100rpm.altså 0.1 knop mere enn da jeg hadde 13x16 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 det har eg desverre ikkje kunnskap om til å kunne gi et kvalifisert spesifikt råd Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Det virker tydelig at du ikke får belastet motoren som du skal, for lite stigning eller at propellen ikke får skikkelig tak i vannet, mye slipp. En telefon til propell guru Olle Terjesen hos Winrace propellers kan kanskje hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Det virker tydelig at du ikke får belastet motoren som du skal, for lite stigning eller at propellen ikke får skikkelig tak i vannet, mye slipp. En telefon til propell guru Olle Terjesen hos Winrace propellers kan kanskje hjelpe. Har snakka med han.han fåreslo 14x16 kanskje 15x16 så han bommet stort.også fikk jeg slipp på ca 50%.... Har mere tru på 16x17 3 blad.... Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Ja det kan godt være, men det kan virke som du har for høyt turtall på propellakslingen, mao for lite utveksling. Jeg hadde en båt med maksfart 20 knop ved 4000 omdreininger og der var giringen 2,43:1. Går propellen for fort blir det bare pisking i vannet. Blir det mye skum bak båten? Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Ja det kan godt være, men det kan virke som du har for høyt turtall på propellakslingen, mao for lite utveksling. Jeg hadde en båt med maksfart 20 knop ved 4000 omdreininger og der var giringen 2,43:1. Går propellen for fort blir det bare pisking i vannet. Blir det mye skum bak båten? noe skum blir d,men den skumme ilav fart å.har giring 2:1,så jeg tror at den ikke får tak ivannet Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Det kan tyde på at turtallet på akslingen må ned noe. Kjenner flere som har opplevd samme problemet og desverre har endt opp med å bytte giring. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Vil ikke turtallet på akseln gå ned ved bruk av større propell,slik at motor turtallet går ned litt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.