nimba Startet 10.Mars.2012 Del på Facebook Startet 10.Mars.2012 Hei Har en "ulyd" lokalisert rundt oljefilter/kjøler som tidvid kommer og går , kansje mest når motoren er kald og akkurat startet , tok mobilen og satte på innspilling for kansje gjøre det lettere for dere å skjønne hva jeg mener , det høres ut som en "klirrelyd" som øker i takt med turtallet . Så vidt jeg vet finnes der ingen bevegelige deler inni filter/kjøler brakett , ant enn en overtrykksventil samt en sak som regulerer oljen til stempelkjølingen . Noen som har noe ide ? Sliter litt med å få disse youtube videoene lagt inn som "bilde" , under prøver jeg alle måtene... Noen som kan hjelpe? <iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/qiGRQD5Slb0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Joda3300 Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Kan det vera dynamoen som lager sånn lyd? Prøv å ta vekk reimene og start opp på nytt. evt sirkulasjonspumpe? trur ikkje det der er fra oljekjøler/filter. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Bruun Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Det er jo helt dødt bak/i olje kjøler, om du har noen problemer det er det som regel lekasje. De to ventilene som sitter i kjøleren styrer olje trykk. Den en havarerte hos meg, fikk ikke noen lyder men lavt olje trykk på lavt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Lyden kommer nok fra overtrykksventilen jeg tipper at den blir stille på varm motor og tomgeng Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 12.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 (redigert) Hei Takker for innspill....Da prøver jeg først å koble av viftereimen for å eliminere dynamo , hjelper ikke det plukker jeg ut impeller i sjøvannspumpen for å eliminere at det ikke er sjøvannet som strømmer i kjøleren , er forsatt ulyden der blir det å plukke av konsollen til filter/kjøler og sjekke "bypass" for tett filter og stempelsmøring . Glemte...ulyden kommer alltid rett etter oppstart kald motor , forsvinner etterhvert.. Redigert 12.Mars.2012 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
REM Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Trur lyden kanskje kommer fra registeret som driver sjøvannpumpa/dieselpumpa. Har du ikke stetoskop, ta en stor skrutrekker og press handtaket mot øret, mens du presser den andre enden mot det området hvor du tror kilden til lyden er. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
nimba Svart 12.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 REM...lyden kommer definitivt fra området rundt filteret , jeg kan formelig "ta på lyden" når jeg holder på oljefilteret , under opptaket snur jeg telefonen slik at micèn vender mot dynamo , altså i retning register , da forsvinner lyden . Snakket med en mekaniker igår som har skrudd mye på disse motorene og han helte også til "konsollen" problemer med overtrykksventilen til stemplene er visst en kjendt sak hos volvo , og der har visst vært gjort en "modifikasjon" pga. dette ?? Ellers takk for forsøket.... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
dante Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 (redigert) . Redigert 12.Mars.2012 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Mnja? Oljekjøleren er første stopp for saltvannskretsen etter sjøvannsfilteret. Her fanges det meste opp som slipper forbi filteret. Impellerrester feks. samler seg her og tetter saltvannskjølinga videre. Er du sikker på at ikke et eller annet sitter her og forårsaker klirrelyden? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
larban Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Hej Nimba, har följt din renoveringstråd. Jag har en -31 motor somlåter likadant som din 41 à. Jag tror att det är reducerventilerna som låter då de öppnar och stänger, åker fram och tillbaka. Skrammel. Detta ger upphov till hack i ventilsätena hos reglerventilerna, vilket innebär efter en tid att sätet måste bytas för att det bil otätt. Jag löste detta med att slipa in ventilen med pasta istället. Ett tips bara. Har sett att du har problem med startrök också. Lösningen på det problemet är nog tyvärr att byta kolvar från -A till -B kolvar. Förbränningsrummet är förändrat på dom. Jag bytte i samband med helrenovering på min och nu ryker den inget alls längre. Om du hittar annan lösning på var det skramlande ljudet kommer från, så är jag intresserad av att veta, men tror ändå att min förklaring stämmer tills du bevisar annat. Larban. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 15.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Hej Nimba, har följt din renoveringstråd. Jag har en -31 motor somlåter likadant som din 41 à. Jag tror att det är reducerventilerna som låter då de öppnar och stänger, åker fram och tillbaka. Skrammel. Detta ger upphov till hack i ventilsätena hos reglerventilerna, vilket innebär efter en tid att sätet måste bytas för att det bil otätt. Jag löste detta med att slipa in ventilen med pasta istället. Ett tips bara. Har sett att du har problem med startrök också. Lösningen på det problemet är nog tyvärr att byta kolvar från -A till -B kolvar. Förbränningsrummet är förändrat på dom. Jag bytte i samband med helrenovering på min och nu ryker den inget alls längre. Om du hittar annan lösning på var det skramlande ljudet kommer från, så är jag intresserad av att veta, men tror ändå att min förklaring stämmer tills du bevisar annat. Larban. Interessant info larban...skal rapportere når jeg får mulighet til å se på saken....Ellers tror jeg undertegnede med flere lurer på om du KUN skiftet til B-stempler og ikke også til B-dyser evnt. andre endringer ? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
larban Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Min teori är att ventilerna ioljefilterhuset öppnar och stänger och ger upphov till symaskinsljudet när oljan är kall och tjock. När oljan är varm och smidig är ventilerna stängda för att hålla trycket uppe. jag bytte endast kolvar efter tips från en erkänd mekaniker som bara jobbar med 41 42 maskiner. Han gör alltid denna aktion när han renoverar -a maskiner. Jag köpte kolvarna av honom billigt lätt begagnade med foder inga vändkanter. Det har funkat bra för mig och som sagt ingen startrök alls faktiskt. Larban Sitér dette innlegget Link to post
larban Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 Jag var i kontakt med penta mekanikern idag och han sa att dessa maskiner låter från alla håll. Han var inte så brydd ang ljud från mottrycksventilerna alltså. Däremot sa han att han sett ventiler som varit felmonterade. Kolla att dina ventiler inte är monterade bak och fram. Mina skramlar men är rätt monterade enl. bok, har gjort det själv och håller rätt tryck. Laban Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 (redigert) Hej Nimba, har följt din renoveringstråd. Jag har en -31 motor somlåter likadant som din 41 à. Jag tror att det är reducerventilerna som låter då de öppnar och stänger, åker fram och tillbaka. Skrammel. Detta ger upphov till hack i ventilsätena hos reglerventilerna, vilket innebär efter en tid att sätet måste bytas för att det bil otätt. Jag löste detta med att slipa in ventilen med pasta istället. Ett tips bara. Har sett att du har problem med startrök också. Lösningen på det problemet är nog tyvärr att byta kolvar från -A till -B kolvar. Förbränningsrummet är förändrat på dom. Jag bytte i samband med helrenovering på min och nu ryker den inget alls längre. Om du hittar annan lösning på var det skramlande ljudet kommer från, så är jag intresserad av att veta, men tror ändå att min förklaring stämmer tills du bevisar annat. Larban. Hei Da har jeg har omsider fått demontert oljekjøler og filterkonsoll og tatt ut ventilene det her er snakk om , jeg ser tydelig slitasjen i "stempelhode" slik du beskriver og antar da at det er det som er årsaken . Jeg kjøpte likså godt et helt nytt sett med fjærer , stempel og stempelsete hos VP , kostet ca 1000,- NOK Jag var i kontakt med penta mekanikern idag och han sa att dessa maskiner låter från alla håll. Han var inte så brydd ang ljud från mottrycksventilerna alltså. Däremot sa han att han sett ventiler som varit felmonterade. Kolla att dina ventiler inte är monterade bak och fram. Mina skramlar men är rätt monterade enl. bok, har gjort det själv och håller rätt tryck. Laban Litt rart at de har funnet feilmonterte ventiler , jeg greier ikke å monterere dem feil om jeg så aldri så mye prøver ! Redigert 9.Februar.2014 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
fabia Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 er temmelig sikker på at det er de stålforingene som lager lyden, ikke selve ventilsete.Når du har montert ventilene ferdig , så kan du antagelig merke at foringene har slakk i lengderetning Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 er temmelig sikker på at det er de stålforingene som lager lyden, ikke selve ventilsete.Når du har montert ventilene ferdig , så kan du antagelig merke at foringene har slakk i lengderetning Det stemmer fabia , stålforingen til motorens oljetrykk som står i forkant har slark i lengderetningen som jeg tenkte kunne forutsake en slik lyd , jeg trodde først jeg hadde montert ventilen feil , men fant så ut at det ikke lot seg gjøre... så da datt jeg tilbake på larban sin teori om at det er ventilsete som ikke er tett og dermed åpner og lukker slik at foringen slår fram og tilbake ?? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
larban Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Kul att du kollar upp detta. Jag har inte brytt mig eftersom oljetrycket är bra. Nu var det länge sen jag pratade med mekanikern om de felmonterade ventilerna, så jag kan inte minnas hur han uttryckte det, men jag förstod det som att själva ventilen var monterad bak-och-fram. Alltså med pinnen in. Men jag har inte själv kollat om detta ens är möjligt. När ni nämner fodringen, menar ni då nr 5 i denna sprängskiss? https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35935/oljedistribution.jpg Borde den bytas då? oljetrycket är ju OK. /Lars Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 11.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2014 Hei Tror ikke du trenger å bekymre deg for den foringen larban , selv om jeg ikke er helt sikker på dens funksjon selv , På stempelsmøringen er det selvforklarende.... at et trykk vil presse stempelet inn som igjen vil presse foringen bakover og åpne for olje ut til kanalen , men den som regulerer oljetrykket til motoren ligger løs og har ingen "stengene funksjon" avhengig av trykk , den kan sleides fram og tilbake så lenge ventilen er stengt , men når den åpner tenker jeg oljen vil presse foringen helt bak , nytten av den foringer ser jeg rett og slett ikke , kansje noen andre kan forklare ?? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.