Jump to content

Ulyd fra oljekjøler VP41


nimba

Recommended Posts

Hei

 

Har en "ulyd" lokalisert rundt oljefilter/kjøler som tidvid kommer og går , kansje mest når motoren er kald og akkurat startet , tok mobilen og satte på innspilling for kansje gjøre det lettere for dere å skjønne hva jeg mener , det høres ut som en "klirrelyd" som øker i takt med turtallet .

Så vidt jeg vet finnes der ingen bevegelige deler inni filter/kjøler brakett , ant enn en overtrykksventil samt en sak som regulerer oljen til stempelkjølingen .

Noen som har noe ide ?

 

Sliter litt med å få disse youtube videoene lagt inn som "bilde" , under prøver jeg alle måtene...

Noen som kan hjelpe?

 

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/qiGRQD5Slb0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takker for innspill....Da prøver jeg først å koble av viftereimen for å eliminere dynamo , hjelper ikke det plukker jeg ut impeller i sjøvannspumpen for å eliminere at det ikke er sjøvannet som strømmer i kjøleren , er forsatt ulyden der blir det å plukke av konsollen til filter/kjøler og sjekke "bypass" for tett filter og stempelsmøring .

 

Glemte...ulyden kommer alltid rett etter oppstart kald motor , forsvinner etterhvert..

 

oljekjoeler3.jpg

 

 

 

:thumbsup::thumbsup:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trur lyden kanskje kommer fra registeret som driver sjøvannpumpa/dieselpumpa. Har du ikke stetoskop, ta en stor skrutrekker og press handtaket mot øret, mens du presser den andre enden mot det området hvor du tror kilden til lyden er.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

REM...lyden kommer definitivt fra området rundt filteret , jeg kan formelig "ta på lyden" når jeg holder på oljefilteret , under opptaket snur jeg telefonen slik at micèn vender mot dynamo , altså i retning register , da forsvinner lyden .

Snakket med en mekaniker igår som har skrudd mye på disse motorene og han helte også til "konsollen" problemer med overtrykksventilen til stemplene er visst en kjendt sak hos volvo , og der har visst vært gjort en "modifikasjon" pga. dette ??

 

Ellers takk for forsøket....

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Mnja? Oljekjøleren er første stopp for saltvannskretsen etter sjøvannsfilteret. Her fanges det meste opp som slipper forbi filteret. Impellerrester feks. samler seg her og tetter saltvannskjølinga videre. Er du sikker på at ikke et eller annet sitter her og forårsaker klirrelyden?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hej Nimba, har följt din renoveringstråd. Jag har en -31 motor somlåter likadant som din 41 à. Jag tror att det är reducerventilerna som låter då de öppnar och stänger, åker fram och tillbaka. Skrammel. Detta ger upphov till hack i ventilsätena hos reglerventilerna, vilket innebär efter en tid att sätet måste bytas för att det bil otätt. Jag löste detta med att slipa in ventilen med pasta istället. Ett tips bara. Har sett att du har problem med startrök också. Lösningen på det problemet är nog tyvärr att byta kolvar från -A till -B kolvar. Förbränningsrummet är förändrat på dom. Jag bytte i samband med helrenovering på min och nu ryker den inget alls längre.

 

Om du hittar annan lösning på var det skramlande ljudet kommer från, så är jag intresserad av att veta, men tror ändå att min förklaring stämmer tills du bevisar annat. Larban.

Link to post
Share on other sites

Hej Nimba, har följt din renoveringstråd. Jag har en -31 motor somlåter likadant som din 41 à. Jag tror att det är reducerventilerna som låter då de öppnar och stänger, åker fram och tillbaka. Skrammel. Detta ger upphov till hack i ventilsätena hos reglerventilerna, vilket innebär efter en tid att sätet måste bytas för att det bil otätt. Jag löste detta med att slipa in ventilen med pasta istället. Ett tips bara. Har sett att du har problem med startrök också. Lösningen på det problemet är nog tyvärr att byta kolvar från -A till -B kolvar. Förbränningsrummet är förändrat på dom. Jag bytte i samband med helrenovering på min och nu ryker den inget alls längre.

 

Om du hittar annan lösning på var det skramlande ljudet kommer från, så är jag intresserad av att veta, men tror ändå att min förklaring stämmer tills du bevisar annat. Larban.

 

 

Interessant info larban...skal rapportere når jeg får mulighet til å se på saken....Ellers tror jeg undertegnede med flere lurer på om du KUN skiftet til B-stempler og ikke også til B-dyser evnt. andre endringer ?

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Min teori är att ventilerna ioljefilterhuset öppnar och stänger och ger upphov till symaskinsljudet när oljan är kall och tjock. När oljan är varm och smidig är ventilerna stängda för att hålla trycket uppe.

jag bytte endast kolvar efter tips från en erkänd mekaniker som bara jobbar med 41 42 maskiner. Han gör alltid denna aktion när han renoverar -a maskiner. Jag köpte kolvarna av honom billigt lätt begagnade med foder inga vändkanter. Det har funkat bra för mig och som sagt ingen startrök alls faktiskt. Larban

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jag var i kontakt med penta mekanikern idag och han sa att dessa maskiner låter från alla håll. Han var inte så brydd ang ljud från mottrycksventilerna alltså. Däremot sa han att han sett ventiler som varit felmonterade. Kolla att dina ventiler inte är monterade bak och fram. Mina skramlar men är rätt monterade enl. bok, har gjort det själv och håller rätt tryck. Laban

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hej Nimba, har följt din renoveringstråd. Jag har en -31 motor somlåter likadant som din 41 à. Jag tror att det är reducerventilerna som låter då de öppnar och stänger, åker fram och tillbaka. Skrammel. Detta ger upphov till hack i ventilsätena hos reglerventilerna, vilket innebär efter en tid att sätet måste bytas för att det bil otätt. Jag löste detta med att slipa in ventilen med pasta istället. Ett tips bara. Har sett att du har problem med startrök också. Lösningen på det problemet är nog tyvärr att byta kolvar från -A till -B kolvar. Förbränningsrummet är förändrat på dom. Jag bytte i samband med helrenovering på min och nu ryker den inget alls längre.

 

Om du hittar annan lösning på var det skramlande ljudet kommer från, så är jag intresserad av att veta, men tror ändå att min förklaring stämmer tills du bevisar annat. Larban.

 

Hei

 

Da har jeg har omsider fått demontert oljekjøler og filterkonsoll og tatt ut ventilene det her er snakk om , jeg ser tydelig slitasjen i "stempelhode" slik du beskriver og antar da at det er det som er årsaken .

 

 

 

bilde

 

 

 

Jeg kjøpte likså godt et helt nytt sett med fjærer , stempel og stempelsete hos VP , kostet ca 1000,- NOK

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Jag var i kontakt med penta mekanikern idag och han sa att dessa maskiner låter från alla håll. Han var inte så brydd ang ljud från mottrycksventilerna alltså. Däremot sa han att han sett ventiler som varit felmonterade. Kolla att dina ventiler inte är monterade bak och fram. Mina skramlar men är rätt monterade enl. bok, har gjort det själv och håller rätt tryck. Laban

 

 

Litt rart at de har funnet feilmonterte ventiler , jeg greier ikke å monterere dem feil om jeg så aldri så mye prøver !

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er temmelig sikker på at det er de stålforingene som lager lyden, ikke selve ventilsete.Når du har montert ventilene ferdig , så kan du antagelig merke at foringene har slakk i lengderetning

 

 

Det stemmer fabia , stålforingen til motorens oljetrykk som står i forkant har slark i lengderetningen som jeg tenkte kunne forutsake en slik lyd , jeg trodde først jeg hadde montert ventilen feil , men fant så ut at det ikke lot seg gjøre... så da datt jeg tilbake på larban sin teori om at det er ventilsete som ikke er tett og dermed åpner og lukker slik at foringen slår fram og tilbake ??
:smiley::smiley:
Link to post
Share on other sites

Kul att du kollar upp detta. Jag har inte brytt mig eftersom oljetrycket är bra.

Nu var det länge sen jag pratade med mekanikern om de felmonterade ventilerna, så jag kan inte minnas hur han uttryckte det, men jag förstod det som att själva ventilen var monterad bak-och-fram. Alltså med pinnen in. Men jag har inte själv kollat om detta ens är möjligt.

 

När ni nämner fodringen, menar ni då nr 5 i denna sprängskiss?

https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35935/oljedistribution.jpg

 

Borde den bytas då? oljetrycket är ju OK.

 

/Lars

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tror ikke du trenger å bekymre deg for den foringen larban , selv om jeg ikke er helt sikker på dens funksjon selv ,

På stempelsmøringen er det selvforklarende.... at et trykk vil presse stempelet inn som igjen vil presse

foringen bakover og åpne for olje ut til kanalen , men den som regulerer oljetrykket til motoren ligger løs og har ingen "stengene funksjon" avhengig av trykk ,

den kan sleides fram og tilbake så lenge ventilen er stengt , men når den åpner tenker jeg oljen vil presse foringen helt bak , nytten av den foringer

ser jeg rett og slett ikke , kansje noen andre kan forklare ??

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...