Jump to content

Hvordan teste batteriisolator ? tomt startbatteri


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Ein gang eg kom ned i båten i vinter så fann eg ut at batterivender hadde stått på "start", og kjøleskapet stod på. Forglemmelse... Pleier slå av hovedstrømsbryter.

Men båten har landstrøm og lader som er tilkoblet en batteriisolator. Når eg kjøpte batteriisolator blei eg fortalt at man kobler til lading inn på den, både fra dynamo og lader, og så ein batteribank på kvar kontakt, og så vil isolatoren føle på hvilket batteri som trenger lading.

 

Nå var startbatteri heilt tomt og kjøleskapet var av. Men alt var koblet til.

Hvorfor gadd ikkje denne isolatoren å veksle over til startbatteri å lade det? Eller har eg missforstått funksjonen kanskje?

Eller er den kanskje i ustand.

 

:flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kommer litt an på hvilken isolator du har.

Er det et rele må dette aktiveres av + på tenning eller signal fra dynamo.

Er det en diode vil denne dele lading dersom laderen er koplet på samme inngang som dynamo +.

MAnge måter å løse dette på.

Hvilken type isolator har du og hvor er + fra laderen koplet ?

Link to post
Share on other sites

Som jeg har forstått det ble du fortalt at det er mulig å ha batterilader koblet til batteri-isolatoren. Isolatoren skal fordele ladingen til startbatteri først og senere forbruk på samme måte som når strømmen kommer fra dynamo. En ting som kanskje kan skje er at isolatoren kan ha blitt overbelastethvis du har landstrøm tilkoblet samtidig som dynamoen går?- Er vel ikke noen sikring her? og det er vel en maks amper som denne isolatoren tåler. Kobler du laderens pluss til batteri isolatoren og negative til batteri jord får du problem med litt fall i volt (e.g. 0.6V?)- som igjen fører til at du aldri får toppet opp batteriene. Beste er å koble batterilader direkte til batteripolene. Lader som kan lade to banker eller som jeg har en kraftig 25A lader til forbruk og en bitteliten 3A jeg fant i garasjen til start.

Link to post
Share on other sites

Ja eg har koblet lader rett på batteri nå i vente av å finne feil. Og eg hører på startmotoren at det er bedre energi på startbatteriet nå. Ja eg starter ofte opp motot før eg kobler av landstrøm, kanskje eg har overbelastet den....

Her er bilde av embalasjen til dingsen. Eg rekner med eg bytter den ut med biltema sitt skillerele.

Men det blir kanskje litt anna kabling då.

424535_10150597589982617_596662616_9347133_1607129288_n.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvis laderen er (feil-)koblet via skillediode

da skulle du teste den -før- du starter motoren neste gang.

 

Er diodene skadet slik at laderen ikke kan levere strøm til batteriene

da kan trolig heller ikke dynamoen levere noe/bli kvitt sin spenning heller.

 

Dette kan resultere i diode-havari på dynamoen også.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Forreste, for å teste diodene.

Ikke bruk kun multimeter, men en helt vanlig prøvelampe med 3-5W belastning.

Har du ikke sånt (20 - 30 kroner) kan du også bruke hvilken som helst vanlig 12V lyspære du har tilgjengelig.

 

Så setter du på batterispenning på hver kontakt(en om en) og så måler du utgående fra andre kontaktene til minus.

 

Med pluss på inntak skal prøvelampen lyse når den er koblet mellom uttakene og batteri-minus.

Ved alle øvrige kombinasjonene skal prøvelampen ikke lyse.

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis laderen er (feil-)koblet via skillediode

da skulle du teste den -før- du starter motoren neste gang.

.........

Er diodene skadet slik at laderen ikke kan levere strøm til batteriene

da kan trolig heller ikke dynamoen levere noe/bli kvitt sin spenning heller.

 

Erd et feil å kobleladeren innom skillediode egentlig? Burde den gått direkte til kvar batteribank? Lader har to utganger.

 

Eg skal til å putte andre batterier i båten, og laderen på 50A er jo bare 2X25A om eg har forstått riktig. Så eg hadde egentlig tenkt å koble sammen begge utgangene inn på skillediode, for å kunne tilfredstille batterier på 500Ah.

Det blir litt lite med 25A lading da med en utgang...

 

 

 

 

Så setter du på batterispenning på hver kontakt(en om en) og så måler du utgående fra andre kontaktene til minus.

 

 

Det er bare ein inngang, så eg rekner med du meiner eg skal koble strøm på den, og så sette prøvelampe klypa- på jord, og sette spissen på utgang 1, og så utgang to. Begge utganger skal få lys i prøvelampa?

Ladekabler ned til batteriene må da kobles av antar eg.

 

Eg er sånn må ha det med t-skje.... :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Erd et feil å kobleladeren innom skillediode egentlig? Burde den gått direkte til kvar batteribank? Lader har to utganger.

Det blir feil hvis laderen ikke har egen senseledning som kan kobles direkte til batteriene.

I så fall ville den jo ikke kunne "se" hor mye spenning at det finnes på batteriene,

men bare frem til skilledioden.

 

Bak skille-dioden derimot blir det spenningsfall av gjennomsnittlig 0,6V.

Leverer laderen f.eks. 14,4V da blir det bare 13,8V på batteriene.

Skifter laderen til "Float" med f.eks. 13,8V da blir det bare 13,2V på batteriene.

Dette går galt for batteriene, senest når den går i syklisk drift.

 

Har laderen flere uttak da er det best hvis den kobles direkte til batteribanken.

 

 

Det er bare ein inngang, så eg rekner med du meiner eg skal koble strøm på den, og så sette prøvelampe klypa- på jord, og sette spissen på utgang 1, og så utgang to. Begge utganger skal få lys i prøvelampa?

Ja.

Og kobler du pluss (+) på uttakene og prøvelampen på andre kontaktene da skal det ikke lyse noe.

 

Ladekabler ned til batteriene må da kobles av antar eg.

I grunnen ja, tar du en om en unngår du feil ved testen.

 

Eg er sånn må ha det med t-skje.... :smiley:

Det gjør ikke noe, derfor er vi på forum. :fishing:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er bare ein inngang, så eg rekner med du meiner eg skal koble strøm på den, og så sette prøvelampe klypa- på jord, og sette spissen på utgang 1, og så utgang to. Begge utganger skal få lys i prøvelampa? Ladekabler ned til batteriene må da kobles av antar eg.

Ja, det er korrekt, men du må nok teste litt mer. Med batteriisolatoren frakoblet alt annet, legger du så 12volt inn på en av utgangene og henger målelampen først på den andre utgangen og så på inngangen. Da skal du IKKE få lys i lampen ved noen av testene. Så gjentar du det samme med spenning inn på den andre utgangen. Får du lys i prøvelampen under denne testen, er batteriisolatoren klar for de evige jaktmarker.

 

Lars H.

 

Sorry, har kom nok Joerg meg i forkjøpet. Men godt vi er enige.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eg takker :-) Forstår testmetode, satser på ein tur i båten i morgon.

Men vil det være bedre å koble dynamo inn på skillerele i stedet for denne diode? Eg veit ikkje om min dynamo har utgang for sense-kabel, som eg tydeligvis burde hatt.

 

Men også om eg øker batteribank, burde eg vel koblet sammen utgangene på lader, og latt skillerele styre først til start og så til forbruk? siden lader mangler sense-kobling så bør vel diodedingsen ut av båten då..? ...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Les som sagt gjerne traden som Arvid henviste til.

Alt har fordeler og ulemper, så feks. spenningen.

Har du AGM og kjører du lengre med motor da kan det være av fordel hvis du bruker skilledioden.

I så fall blir det fint lav vedlikeholdspenning, men det forutsetter at det finnes bra (topp-) ladespenning ellers.

Dvs. at du trenger enten en landstrømlader eller en dynamoregulator som sørger for ladespenninger og

ladetid som passer til både batteriene og bruksmønster.

 

Om du da først lader til forbruk eller start spiller sjelden noe rolle mht. batteriene.

Da blir det mer spørs om du har alarm som kunne mase når det ikke finnes nok ladespenning på motorkretsen.

 

Lader du først på start blir det ikke noe annet med ladingen heller.

Standard-VSR kobler seg inn ved omtrent 13,3V.

Siden startbatterier ikke tømmes er dette nådd i løpet av få sekunder, så blir forbruksbanken tilkoblet ganske kjapp.

 

Jeg ser at du er opptatt med å kunne gjenbruke laderen også på en større benk.

Hvis den ikke ha separat styring på hver uttak da er det likevel ingen vits i å ha kanalene skillet fra hverandre.

 

Du kunne da f.eks. la dioden stå som den er, mens du tilkobler en billig VSR i tillegg.

Bare at den da skal sense på forbruk isteden på start.

Da kan du sammenkoble dine 2x25A rett på forbruk, som jo er banken med mest behov uansett.

 

Ulempen er at releét teoretisk kan gå i stykker hvis den ikke er kraftig nok / kobler seg ut med strømvern

hvis du f.eks. trykker på knappen til baugtrusteren.

Så sant du har.

 

Neste alternativet kan være å koble en ladeuttak på inngang til skilledioden,

og en uttak på -uttak av skilledioden- som går til forbruksbatteriet.

I så fall får start litt (men ikke perfekt)og forbruk får mer etter behov

Må man prøve hvordan dette går.

 

Atter en alternative er en battery maintainer (Sterling ProBat M, for strømbegrenset lading).

Den henter maks. 3A fra primærbatteriet og lader (med det den finner på primærside) til sekundærbatteriet.

Forhindrer altså at det går høy strøm og er også et alternative når det finnes et separat batteri for aggregat etc.

Da kan laderen også kobles komplett til forbruksbatteriene.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg ser at du er opptatt med å kunne gjenbruke laderen også på en større benk.

Hvis den ikke ha separat styring på hver uttak da er det likevel ingen vits i å ha kanalene skillet fra hverandre.

 

 

 

Kan eg teste om laderen har separat styring?

 

Ellers så skal eg lese tipsa over ein gang til å forsøke å resonere meg til en løsning. Kjenner eg må lese to ganger for å fange opp tankene...eller tre :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Starte laderen og mål om den leverer forskjellige spenninger på begge to uttak.

Laderen må i så fall bruke korter tid for å redusere til floatspenning(vedlikeholdspenning) på startbatteriet

enn den gjør på forbruksbatteriet.

 

Gjør den det da må du fortelle meg hvilken modell og merke det er. :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...