Jump to content

Hvilken panel til tak innvendig i båt


M/S AIOLOS

Recommended Posts

På erverdige Venus laget vi trepaneler og freset profiler slik at den skulle bli mest mulig lik som den var i 1880-årene. I forkahytten på Hulda tok jeg en annen vri.

 

110112_ferdig_tak.jpg

 

Dette er vanlige 'huspanel' som er av et eller annet 'pappstoff'. Fint å arbeide med. Felte inn et par led i forkant av taket. Ser meget bra ut. Men det krever nok at båten har et noenlunde huslig inneklima, slik som i Hulda.

Link to post
Share on other sites

...Dette er vanlige 'huspanel' som er av et eller annet 'pappstoff'.....

Hulda, da, dette er ikke materiale for en båt (og etter min mening ikke for hus heller). Jeg ville nok heller foreslått kryssfiner med påskrudde lister over skjøtene til båten. For eksempel bjerkefiner med lister av eik.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hulda, da, dette er ikke materiale for en båt (og etter min mening ikke for hus heller). Jeg ville nok heller foreslått kryssfiner med påskrudde lister over skjøtene til båten. For eksempel bjerkefiner med lister av eik.

 

Ikke tale om! Resultatet ble meget bra etter mitt syn. Salongen skal ha tak etter modell av Regina af Vindø.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til å gå for hvite flater med innslag av mørk eik, slik som dette:

 

pentrybenk_2.jpg

 

Taket blir mer som dette, men ikke slik glassveranda, har vært for mye ute i dårlig vær til at jeg liker det. Jeg skal ha stål mellom vinduene og pynterammer innvendig i mørkt tre. Men taket blir som på bildet under.

 

regina.jpg

 

Eller som en dansk kompis sa: "Jeg skal for fe'en ikke sidde nedi en mørk sigarkasse!"

 

Og det skal være slik at hvor jeg enn slenger ut en arm i det båten tar en overhaling, så skal jeg finne noe å holde fast i, som tåler vekten uten å gi etter.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...