Jump to content

Utregning av teoretisk fart på båt med duo-prop?


Scand 7100

Recommended Posts

Hei kan noen hjelpe meg med denne nøtta...

Turtall 5150omdr.

Utveksling 1:95

Propeller Volvo duopropp B6 orginal

 

Hva blir den mattematiske farten her.....

 

Jeg har ett 1.78 drev liggende og skal bestille propeller men bør ikke over 4800-5000 omdr. hvilket drev egner seg best, og de jeg snakker med sier 1:78 drevet med C6 stål propeller vil bli det nermeste..

Men ikke vet jeg...

 

Håper noen kan hjelpe meg med denne..... :thumbsup:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Hei kan noen hjelpe meg med denne nøtta...

Turtall 5150omdr.

Utveksling 1:95

Propeller Volvo duopropp B6 orginal

 

Hva blir den mattematiske farten her.....

 

Tja, hvor lang er en strikk eller rettere sagt hvor lang og tung er en båt, samt skrogtype(form).... Dette er vesentlig om en skal beregne en hastighet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er en helplanenede daycruiser på 7,1m med 5,7 v8 bensin motor i. båten er ca 1650++ så 2000kg må en regne med på sjøen i alle fall :sailing:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Retter opp en skrive feil...

 

Drevet har en utveksling på 1,95:1

B6 alu propell duopropp

og vi fikk i sommer 5150 omdr. ca 42 knop på lykke måler.

 

og ønsker å bytte til 1,78:1 med C7 får jeg ned turtallet da tru..

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Du oppgir litt lite informasjon her, men du har altså ikke målt toppfart på båten med B6? GM 5,7 finnes i en rekke varianter, du skriver ikke hvilken, men skal vi anta at båten din gjør 43kn med riktig prop? Skjønner ikke akkurat hvorfor du vil bytte utveksling men utfra VP's propellerliste må du nok på C3 med 1,78 Tror ikke 5,7'n er levert med annet enn 1,95 Forøvrig bør du ikke bruke aluprop over 35knop, bruk stål på en slik båt.

Link to post
Share on other sites

Jo greit alt det der...

Men rent mattematisk skal det ikke gå ann å rekkne ut min fart korrekt da. nå som jeg vet utveksling og turtall som er kalibrert. grunnen til att jeg vil vite min korrekte fart er fordi jeg ikke hadde noen form for måling i sommeren som var.. hadde en sum logg men den sprutet det mere vann utav så den demonterte jeg fort..

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke mulig å beregne toppfart med den infoen du kommer med. Mitt beste tips er: Finn ut hvor mange hester motoren din yter (det spiller ingen rolle hva den heter, farge, hva slags drivstoff el.l.) og finn ut hvor fort andre tilsvarende båter går med så mange hester. Da har du et utgangspunkt for å benytte propellerguiden. Deretter prøver du om det propellersettet som guiden antyder gir riktig toppturtall.

Link to post
Share on other sites

Den er en 5,7GS 1999 modell 250hk. som ble totalt frostskadet på ett volvopenta-senter i forbindelse med vinterlagring.

Båteieren fikk da fabrikk ny longblokk .4"risers manifoilere og tilhørende vannsprengt utstyr.

Verkstmesteren der som gjorde jobben på Victoria harbour Marina i Atlanta.sa den ville være endel sterkere en det den var. og annslo 300-325hk. motoren er svinsterk i forhold til før havariet. så hvor mye effekt jeg har vet jeg ikke.. men myye mere dreiemoment er det ialle fall.. og den ga 350 omdr mere enn forrige blokk og det på slutten av sesongen..

 

Hadde håpet på c6 ettersom jeg har tilbud på noen fine brukte.. eller for liten propp enn for stor..

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Sett på C6 du og behold 1,95:1 drevet. Den motoren fra 1999 på 250 hk (propellakseleffekt) må ha vært en vortec motor med 2bbl forgasser. Hvis du har over 300hk nå har du enten fått en stroker (6,2l) eller så er det iallefall MPI eller 4bbl forgasser og et annet innsug, kanskje 6,2MPI om du er heldig. Sitter antagelig en annen kam i motoren enn på 250hesteren. Uansett kan du kjøpe det C6 settet, du havner vel på rundt 3000rpm i cruise tipper jeg? Og hvis en 5,7 har 300-325hk må den nødvendigvis varve 5200rpm. Det tåler denne motoren.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok.. ja ikkke enkelt å vite dette nei når gm har xxxxx antall varianter.. men det som er saken nå er att jeg har solgt mitt 1:95 som var helt utslitt og betalte 11000kr mellom og fikk tak i ett ubrukt 1:78 drev fra 2000.

Blir 1;78 tyngre utveksling enn 1:95... jeg er helt grønn

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...