Jump to content

Fordeler med og kjøpe ny båt ? ( 2012 mod)


Ficher

Recommended Posts

Lukter litt på forskjellige pilothouse båter ( Askeladden- Jeanneau -Beneteau ) . Men klarer ikke og overbevise meg selv på og kjøpe nytt, selv om prisen på nye 2012 modeler og 1-2 år gamle båter ikke er så stor.( de har falt i pris de siste årene)

Ser også at brukte kjente/norske båter på 25 fot fra feks 1995 har samme pris som nye velkjente merker i pilothose båter på 20- 23 fot :rolleyes::confused:

 

Er jo flott med en båt som jeg har all historie på ( kjørt fra 1 time selv). Men hva med verditapet m.m

 

Hva tenker dere der ute i båtverden på og kjøpe nytt ??

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg i markedet for å kjøpe ssmme type båt som deg men jeg hadde aldri kjøpt en ny stor seilbåt idag, båter fra rundt 2000 har tatt det største verditapet og er ofte veldig mye oppgradert. men om prisfallet hadde vært det samme som det var for en 5 år siden hadde jeg nok valgt en ny båt. Du kan jo se om noen forhandlere har overliggere fra 2011 disse blir det vel en noe lavere pris på.

Link to post
Share on other sites

Har ikke fulgt med på denne båttypen, men hvis forskjellen på ny båt og brukt er liten så kan detbjo være smart å velge nytt. Vanligvis vil jo prisene på nye båter øke jevnt og trutt, men i dagens marked

så vil nok nyprisene være langt mer presset enn før. Iflg en båtselger så er prisnivå som båter selges for ca 15% lavere enn for et par år siden. Hvis bruktbåtene da henger igjen mht korrigering av prisen så kan det jo være lurt å velge ny båt. 5 års reklamasjonmulighter betyr jo også en del.

Link to post
Share on other sites

Hvis bruktbåtene da henger igjen mht korrigering av prisen så kan det jo være lurt å velge ny båt. 5 års reklamasjonmulighter betyr jo også en del.

Ja 5 års garanti er et Stort pluss. Og om priser / bunnen er nådd i nybåt markede trenger ikke verditapet bli så stort. :confused:

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eneste båten vi har kjøpt ny er Nordkappen vi har nå. Prisforskjellen til bruktbåt var liten, den nye modellen hadde et par endringer i praktiske løsninger, samt fordelen med å kunne sette opp båten akkurat slik vi ville var årsaken til at vi valgte ny båt. Flere i familien har kjøpt helt nye seilbåter, men innen alt mulig av ekstra utstyr og oppgraderinger er på plass ila. et par år, så blir det veldig dyre båter ift. brukte med det samme utstyret...

Forskjellene på ny kontra brukt båt varierer vel en del med båttype, men felles fordel med ny båt er jo garanti :thumbsup:

Prisene på brukte båter på finn er jo forøvrig gjerne godt over det de faktisk blir solgt for.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Fritidsbåter er generellt kapitalintensive kvalitetsvarer som brukes forferdelig lite. Så med mindre du bruker båten veldig mye ville jeg valgt nyere brukt, det har ikke skjedd noen kvantesprang teknologisk sett som forsvarer prisforskjellen på ny og sju år gammel båt. Så da kommer det helt an på hvor mye penger du vil betale for ting som garanti, nye finesser m.m. Hvis brukt for deg betyr utslitt, umoderne, upraktisk og upålitelig så gå for noe nyere. Selv lever jeg av å vedlikeholde ting og syns ikke verdien av nytt er så mye høyere enn riktig brukt.

Link to post
Share on other sites

Syntes det er litt godt å kjøpe helt nytt som du sier, så vet du 100% hvordan båt/motor er behandlet i fra dag 1. Har selv handlet flere nybåter i de senere år, og har stort sett fått rimelig grei pris igjen ved salg/innbytte. I dag er der jo også veldig lange garantier/reklamasjoner på nybåter, så man slipper å tenke på store reparasjoner/utgifter etc. i mange år fremover. Så hvis man er litt perfeksjonist så kjøp nytt, så er man sikker på at ikke andre har "tuklet" med båt/motor/vedlikehold uten å ha nødvendig kompetanse til slikt arbeid. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...