Jump to content

Folie fremfor lakk på båten?


Jon-Kåre

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med folielegging av båt? Er dette et brukbart alternativ til lakk?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte en båt som var foliert, denne folien hadde vært på i et år og så helt jææævlig ut, hadde litt av en jobb og brukte hele helgen på å fjerne denne. anbefales ikke. den ble utrolig fort slitt og man kunne se merker etter der folk hadde sittet og den dekket ikke helt.

Dette hadde vel kostet rundt 25000, ble betalt av sponsor og jeg ville si det var bortkastede penger. Den hadde også blitt revet opp av bølgene helt baugen.

Link to post
Share on other sites

Hvor på båten tenker du?

Vanlinnjen og opp under rekka

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ser at innlegget mitt kan gjøre denne foliebedriften dårlig, men jeg tror at på båter hvor man(jeg) iallefall er borti uteriggere osv. er veldig dårlig egnet, syntes den tålte utrolig lite, men på biler hvor man aldri er borti noe er det sikkert en del bedre.

Link to post
Share on other sites

Synes Dette ser bra ut hvis det blir rett utført , blir det skade ved kræsj i folien kan det byttes ut en bit. Finnes vel og båter der foliering er "standard"?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Foliering og lakk kan ikke sammelignes. Foliering brukes nest der det skal kunne byttes ut etter en viss tid og har ikke samme holdbarhet som lakk. Lakk er derimot nprmalt mye dyrere og påføre, men også fjerne. Jobber i en bedrift som driver med dette bl.a i forholdsvis stor skala.

Link to post
Share on other sites

folieringen på min båt så utrolig bra ut når den var ny, at bare små biter kan skiftes er sant, med det er ganske synlig.

Kan dessverre ikke legge ut bilder da båten ikke var min da folien ble lagt og det står et firmanavn på den.

Men både jeg og tidligere eier var skuffet.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått belyst den tanken

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vil tro folie passer bra for å oppgradere brun elle blåstripe som finnes fra før, men hele skroget ville jeg vært skeptisk til. Mange argumenterer med at det er lett å bytte ut lapper ved berøring av kaier og slikt, men har du en blank overflate på folien så vil jo dette bli veldig synlig!! Det bør ihvertfal være rikelig med UV beskyttelse på folie som hele tiden blir utsatt for solrefleksjoner og salt! dette er ekstremt miljø. mørke blanke overflaters verste fiende. Skal man lakkere et skrog etter riktig metode og oppbygging blir nok sikkert dette lit dyrere enn folie, men samtidig får du mye strekere overflate, og striper fra slitene brygger ol. er bare å rubbe og polere bort! like enkelt som å bytte en foliebit!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...