Jump to content

Motortrøbbel, kubota Beta Marine BD722


jensemann2

Recommended Posts

Jeg tok av toppen på min kubota Beta Marine BD722 i dag for å prøve å finne grunnen til at en av sylindrene ikke tente.Toppakninngen så hel ut, kunne ikke se tegn til gjennomslag. Testet dysene, og kjente på kompresjonen. Alt virker ok. Da det sprutet litt ojle fra peilehullet tenkte jeg at det måtte være ringene, men da jeg la hånden over sylinderen og tørnet motoren sugde den seg ordentlig fast. Vet ikke om dette er en holdbar metode for å teste kompen, men det virket ihvertfall som om det var noe der. Det ser ut som om stempelet på den døde sylinderen ikke går like langt opp som de 2 andre. Det topper ca 0,5 mm lavere enn de andre. Kan det være tegn på slakke i råden? Vanskelig å sjekke det uten å ta motoren på land... Satser på å prøvve med ny toppakning og justerte dyser. Hvis ikke det funker må vel hele faenskapet ut av båten....

 

Noen synspunkter??

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post

Tørn motoren til det døde stempel er på topp, og tørn litt til (så mye at det døde stempel går nedover igjen). Hvis du klarer å trykke stempelet litt ned, er der slak, enten i et veivlager eller i krysspinnen. Jeg har nettopp åbnet en motor, hvor der var STOR :cryin: slak i veivlageret, og der var der vandring i stemplet, etter nevnte "oppskrift". Men du ser ikke hvor slarken er før du tar vekk bunnpannen.

Ser du noen forskel i fargen på stempeltoppene? Tog du sikkelig komp.test før du tog toppen av? Det kan jo være en stempelfjør som er knekt.

Lykke til, og fortell hva som sker/er galt.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post

Tørn motoren til det døde stempel er på topp, og tørn litt til (så mye at det døde stempel går nedover igjen). Hvis du klarer å trykke stempelet litt ned, er der slak, enten i et veivlager eller i krysspinnen. Jeg har nettopp åbnet en motor, hvor der var STOR :cryin: slak i veivlageret, og der var der vandring i stemplet, etter nevnte "oppskrift". Men du ser ikke hvor slarken er før du tar vekk bunnpannen.

Ser du noen forskel i fargen på stempeltoppene? Tog du sikkelig komp.test før du tog toppen av? Det kan jo være en stempelfjør som er knekt.

Lykke til, og fortell hva som sker/er galt.

 

Jeg tok ikke skikkelig komp-test, men skrudde ut dysen og kjørte rundt motoren, og da blåste det ihvertfall skikkelig fra hullet. Men det er vel vanskelig å merke om det er en ring som har gått på denne måten.

Det var ikke forskjell i fargen på stemplene, men den døde sylinderen var helt våt mens de andre var tørre. Var også litt vann i sylinderen. Har også mistet litt kjølevann under kjøring. Men kunne ikke se noen skade på toppakningen. Vil sylenderen falle helt ut ved en kjølevannslekkasje? En skulle nesten tro at den ville tenne avog til, spesielt ved en liten lekkasje?

Link to post

Dett tyder på toppakning syns jeg. Jeg har en gang opplevet at det kom vann inn gennem sylinderveggen (tæring fra utsiden), men jeg holder en knapp på toppakningen. Du trenger ikke å se det på pakningen om der er noe galt. Hvis du kjøper nu pakning, bør du koste på en plansliping av toppen. Komptest må tas med en føler, som du skruer med i glødeplugghullet.

Jeg liker ikke at du mener at der kan være slakk i veiv/krysspind. Jeg tror jeg ville ha tatt motoren ut og sjekket hele d...... Litt jobb, men du har det bedre med deg selv.

 

Ps. Du får sikkert mange svar i morgen av folk der har bedre greie på dette enn jeg har.

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post

Det topper ca 0,5 mm lavere enn de andre. Kan det være tegn på slakke i råden?

 

Var også litt vann i sylinderen.

Denne kombinasjonen høres ikke bra ut. En bekjent med en Volvo 41-motor hadde problemer med at motoren ikke gikk på en sylinder. Ved demontering av toppen oppdaget også han at det ene stempelet ikke gikk langt nok opp. Verkstedet som gjorde resten av jobben fant ut at armen som går opp mot stempelet (hva kalles nå den igjen?) var bøyd. Dette mente de kunne skyldes at det hadde kommet vann i sylinderen. Vannet lar seg ikke komprimere og derfor må noe gi etter.

Link to post

Verkstedet som gjorde resten av jobben fant ut at armen som går opp mot stempelet (hva kalles nå den igjen?) var bøyd.

Kalles råde.

Dette mente de kunne skyldes at det hadde kommet vann i sylinderen. Vannet lar seg ikke komprimere og derfor må noe gi etter.

Korrekt. Ofte brekker råden, og da blir det huskestue av de helt sjeldne ( BTDT )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Høres ut som det er noe galt her ja. Jeg ville tatt ut motoren for å få sjekka råden. den er nok skeiv. Om det er rådelageret så må nok veiva slipes også. Årsaken til evt skeiv råde kan være att det har kommet vann i sylinderen, feks defekt toppakning. Skeiv råde kan rettes av motorverksted om den ikke kan skaffes ny til en spiselig penge.

Link to post

Høres ut som det er noe galt her ja. Jeg ville tatt ut motoren for å få sjekka råden. den er nok skeiv.  Om det er rådelageret så må nok veiva slipes også.  Årsaken til evt skeiv råde kan være att det har kommet vann i sylinderen, feks defekt toppakning.  Skeiv råde kan rettes av motorverksted om den ikke kan skaffes ny til en spiselig penge.

Fant også her en skjev støtstang, men det var på en av de andre sylindrene. Hva kan det komme av?

I tillegg var det på en av de andre stemplene en slags tæring, noen groper, ikke så dype, men dype nok til at de vises godt. Denne tæringen ser ut til å skyldes at det har ligget saltvann el.l på stempelet i lengre tid. Men gjør det noe, eller bør stempelet byttes? Virker som om det er mye gods igjen...

Huff skulle ønske jeg hadde 22 Sabb 2G istedet. De går aldri i stykker...

Link to post

Fant også her en skjev støtstang, men det var på en av de andre sylindrene. Hva kan det komme av?

I tillegg var det på en av de andre stemplene en slags tæring, noen groper, ikke så dype, men dype nok til at de vises godt. Denne tæringen ser ut til å skyldes at det har ligget saltvann el.l på stempelet i lengre tid. Men gjør det noe, eller bør stempelet byttes? Virker som om det er mye gods igjen...

Huff skulle ønske jeg hadde 22 Sabb 2G istedet. De går aldri i stykker...

Her er det nok kun en medisin som er helt sikker, det er ut med hele motoren og full gjennomgang av motoren. Dette er nok det som vil gi deg minst trøbbel i fremtiden. Det er ikke så lett å bedømme hva som kan være årsaken til dette, men at du har hatt vann i sylindrene er jo nærliggende å tro.

 

Jeg er i allefall ikke i tvil om at den eneste medisinen som kan kurere dette er nok indre medisisn på motoren. Koster jo noen kroner, men det handler om sikkerhet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...