jensemann2 Startet 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2005 (redigert) Jeg tok av toppen på min kubota Beta Marine BD722 i dag for å prøve å finne grunnen til at en av sylindrene ikke tente.Toppakninngen så hel ut, kunne ikke se tegn til gjennomslag. Testet dysene, og kjente på kompresjonen. Alt virker ok. Da det sprutet litt ojle fra peilehullet tenkte jeg at det måtte være ringene, men da jeg la hånden over sylinderen og tørnet motoren sugde den seg ordentlig fast. Vet ikke om dette er en holdbar metode for å teste kompen, men det virket ihvertfall som om det var noe der. Det ser ut som om stempelet på den døde sylinderen ikke går like langt opp som de 2 andre. Det topper ca 0,5 mm lavere enn de andre. Kan det være tegn på slakke i råden? Vanskelig å sjekke det uten å ta motoren på land... Satser på å prøvve med ny toppakning og justerte dyser. Hvis ikke det funker må vel hele faenskapet ut av båten.... Noen synspunkter?? Redigert 11.Januar.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Tørn motoren til det døde stempel er på topp, og tørn litt til (så mye at det døde stempel går nedover igjen). Hvis du klarer å trykke stempelet litt ned, er der slak, enten i et veivlager eller i krysspinnen. Jeg har nettopp åbnet en motor, hvor der var STOR slak i veivlageret, og der var der vandring i stemplet, etter nevnte "oppskrift". Men du ser ikke hvor slarken er før du tar vekk bunnpannen. Ser du noen forskel i fargen på stempeltoppene? Tog du sikkelig komp.test før du tog toppen av? Det kan jo være en stempelfjør som er knekt. Lykke til, og fortell hva som sker/er galt. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
jensemann2 Svart 11.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Tørn motoren til det døde stempel er på topp, og tørn litt til (så mye at det døde stempel går nedover igjen). Hvis du klarer å trykke stempelet litt ned, er der slak, enten i et veivlager eller i krysspinnen. Jeg har nettopp åbnet en motor, hvor der var STOR slak i veivlageret, og der var der vandring i stemplet, etter nevnte "oppskrift". Men du ser ikke hvor slarken er før du tar vekk bunnpannen. Ser du noen forskel i fargen på stempeltoppene? Tog du sikkelig komp.test før du tog toppen av? Det kan jo være en stempelfjør som er knekt. Lykke til, og fortell hva som sker/er galt. Jeg tok ikke skikkelig komp-test, men skrudde ut dysen og kjørte rundt motoren, og da blåste det ihvertfall skikkelig fra hullet. Men det er vel vanskelig å merke om det er en ring som har gått på denne måten. Det var ikke forskjell i fargen på stemplene, men den døde sylinderen var helt våt mens de andre var tørre. Var også litt vann i sylinderen. Har også mistet litt kjølevann under kjøring. Men kunne ikke se noen skade på toppakningen. Vil sylenderen falle helt ut ved en kjølevannslekkasje? En skulle nesten tro at den ville tenne avog til, spesielt ved en liten lekkasje? Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 (redigert) Dett tyder på toppakning syns jeg. Jeg har en gang opplevet at det kom vann inn gennem sylinderveggen (tæring fra utsiden), men jeg holder en knapp på toppakningen. Du trenger ikke å se det på pakningen om der er noe galt. Hvis du kjøper nu pakning, bør du koste på en plansliping av toppen. Komptest må tas med en føler, som du skruer med i glødeplugghullet. Jeg liker ikke at du mener at der kan være slakk i veiv/krysspind. Jeg tror jeg ville ha tatt motoren ut og sjekket hele d...... Litt jobb, men du har det bedre med deg selv. Ps. Du får sikkert mange svar i morgen av folk der har bedre greie på dette enn jeg har. Redigert 11.Januar.2005 av Jensen_fra_Vest (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Suzuki Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Men det er vel vanskelig å merke om det er en ring som har gått på denne måten. Nei. Det er umulig. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
saga Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Det topper ca 0,5 mm lavere enn de andre. Kan det være tegn på slakke i råden? Var også litt vann i sylinderen. Denne kombinasjonen høres ikke bra ut. En bekjent med en Volvo 41-motor hadde problemer med at motoren ikke gikk på en sylinder. Ved demontering av toppen oppdaget også han at det ene stempelet ikke gikk langt nok opp. Verkstedet som gjorde resten av jobben fant ut at armen som går opp mot stempelet (hva kalles nå den igjen?) var bøyd. Dette mente de kunne skyldes at det hadde kommet vann i sylinderen. Vannet lar seg ikke komprimere og derfor må noe gi etter. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Verkstedet som gjorde resten av jobben fant ut at armen som går opp mot stempelet (hva kalles nå den igjen?) var bøyd.Kalles råde.Dette mente de kunne skyldes at det hadde kommet vann i sylinderen. Vannet lar seg ikke komprimere og derfor må noe gi etter. Korrekt. Ofte brekker råden, og da blir det huskestue av de helt sjeldne ( BTDT ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Skipper Worse Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Korrekt. Ofte brekker råden, og da blir det huskestue av de helt sjeldne ( BTDT ) ... og premien for årets understatement går til Suzuki. Juryen var ikke ett sekund i tvil! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
håvar Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Høres ut som det er noe galt her ja. Jeg ville tatt ut motoren for å få sjekka råden. den er nok skeiv. Om det er rådelageret så må nok veiva slipes også. Årsaken til evt skeiv råde kan være att det har kommet vann i sylinderen, feks defekt toppakning. Skeiv råde kan rettes av motorverksted om den ikke kan skaffes ny til en spiselig penge. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 11.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Høres ut som det er noe galt her ja. Jeg ville tatt ut motoren for å få sjekka råden. den er nok skeiv. Om det er rådelageret så må nok veiva slipes også. Årsaken til evt skeiv råde kan være att det har kommet vann i sylinderen, feks defekt toppakning. Skeiv råde kan rettes av motorverksted om den ikke kan skaffes ny til en spiselig penge. Fant også her en skjev støtstang, men det var på en av de andre sylindrene. Hva kan det komme av? I tillegg var det på en av de andre stemplene en slags tæring, noen groper, ikke så dype, men dype nok til at de vises godt. Denne tæringen ser ut til å skyldes at det har ligget saltvann el.l på stempelet i lengre tid. Men gjør det noe, eller bør stempelet byttes? Virker som om det er mye gods igjen... Huff skulle ønske jeg hadde 22 Sabb 2G istedet. De går aldri i stykker... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Fant også her en skjev støtstang, men det var på en av de andre sylindrene. Hva kan det komme av? I tillegg var det på en av de andre stemplene en slags tæring, noen groper, ikke så dype, men dype nok til at de vises godt. Denne tæringen ser ut til å skyldes at det har ligget saltvann el.l på stempelet i lengre tid. Men gjør det noe, eller bør stempelet byttes? Virker som om det er mye gods igjen... Huff skulle ønske jeg hadde 22 Sabb 2G istedet. De går aldri i stykker... Her er det nok kun en medisin som er helt sikker, det er ut med hele motoren og full gjennomgang av motoren. Dette er nok det som vil gi deg minst trøbbel i fremtiden. Det er ikke så lett å bedømme hva som kan være årsaken til dette, men at du har hatt vann i sylindrene er jo nærliggende å tro. Jeg er i allefall ikke i tvil om at den eneste medisinen som kan kurere dette er nok indre medisisn på motoren. Koster jo noen kroner, men det handler om sikkerhet. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.