Jump to content

båt 19fot 1500kg minimum motor for rundt 8knop?


Proxor

Recommended Posts

Har ein båt eg skal ha ein mindre motor på, skal bare puttre rundt i ein 8 knop eller noe så trenger ikke vere stor motor, er fornøgd med snekkefart, men vil ein 9,9hk holde eller vil det bli forlite? motoren som står på som skal av er 115hk som ble altformye bensinforbruk for min del.

båten ifølge forige eiger skal vege rundt 1500kg og er som sagt 19 fot.

Noen som har erfarig med dette?

 

img_0112.jpg

 

img_0142.jpg

Link to post
Share on other sites

Er vel 3 ting du må passe på. 1 når du får mye lettere motor så blir båten mere ustødig.

2 motoren må være sterk nok te fremdrift i litt kraftigere vind enn bris.

 

3 liten motor masse gass, større motor mindre gass for å holde 8 knop

 

25 hk 4 takter er kraftig nok å billig i drift uten å måtte ha for mye gass vil eg tro.

 

 

minimum motor for å holde 8 knop kaaansje ein kraftig 8 te 15 hester

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Tror du greier deg med en 9,9 men ville gått for 15 hk med tanke på vindfanget i båten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

http://www.go-fast.com/boat_speed_predictions.htm

 

Ifølge denne formel skal du kunne klare dig med en 4 hk....

 

P.S. Vægten i denne beregner er i pounds. 1500 kilo svarer til cirka 3300 pounds.

P.P.S Vær også opmærksom på at du får hastigheden i miles/hour - skal derefter omregnes til knob...

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en 6 hk som dorgemotor på min Silver Viking som vel ligger rundt 1000 kg og den oppnår jeg ikke 8 knop med, blir det vind kan den være vanskelig å manøvrere med. Hadde og 6 hk på en 22 fots mahognybåt og denne skulle jeg bare glemme å bruke dorgemotoren på hvis det ikke var blikkstille hav

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nu vil det nok være vanskeligt at opnå mere end den teoretiske skroghastighed med en så pas lille motor. For din båd er det cirka 5,7 knob.

 

Med tanke på at motoren ikke skal gå på max men have en kraftreserve til dels at sikre god økonomi og dels sikre, at der er kræfter til dårligt vejr mm. og med dit skrog, der ser ret let-drevet ud, ville mit amatør-bud baseret på tilgængelig teori være at en 9.9 er tilstrækkeligt. Det kan være, at du skal have en anden propel end standard for at opnå det bedste resultat.

Link to post
Share on other sites

1500 kg hørtes noe tungt ut - min 19 fots Yamarin 5940 er oppgitt til 770kg uten motor. 1500kg er kanskje bruttovekt inkl. motor/batteri/fulle tanker...?

 

Ellers enig med Geir H, heller en litt større motor som man ikke trenger å kjøre på fullt. En liten 4T på full gass bråker den også....

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vi hadde service på vår 60 hk på hyttebåten, en selfa 16, ca 500 kg. Da brukte min far en 5 hk som transportmotor mens han ventet på hovedmotoren. Det var mye bråk uten noe særlig fart. Ikke noen god løsning permanent.

 

Jeg ville gått for en 60-100 hk firetakter. Det er mye mer komfortabelt enn en evig dur fra en liten motor som må kjøres på maks for å holde noen få knop.

 

Så var det dette med pris da.. :rolleyes:

 

red- Det var heller ingen motvind da vi testet den lille 5 hesteren;)

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er også enig med Geir, mange(de fleste) båter oppfører seg helt annerledes med mindre vekt på hekken enn de er designet for, om du går for en lett liten motor er det viktig ihvertfall å få inn ekstra ballast langt bak i båten. I fjor slepte jeg båten til en kamerat et stykke uten motor på, og det var kjempevanskelig helt til jeg ba han om å gå å stille seg helt bakerst i båten vi slepte, da gikk det som en drøm.

 

Dersom du kjøper en 25hk fremfor en 9.9 vil jeg også tro at du vil spare endel brennstoffutgifter da du kan kjøre motoren mye roligere. 4 takt 25hk og litt ekstra vekt baki tror jeg ville passe veldig bra. Propellvalg er også relevant.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

25hk blir over budsjette sia det skal vere nytt, men ein 15hk kan eg kjøpe, tror eg går for det fremfor 9,9.

Ivar ja synest 1500 høres tungt ut også men kan stemme sia det er ganske tjokkt skråg/bunn på den sia det ikke er dobbelbunn, gammel båt fra 78.

 

ellers nå som båten var komt på land fekk eg sett litt på den under og er det meninga bunnsmøring skal farge av? strauk eg fingen over ble det blått på fingen..

Link to post
Share on other sites

eg driver og skal gjøre akkurat det samme som du. Mercury har noe de kaller bigfoot. Dette er en serie laget for kraft og ikkje for fart. Altså normalt sett ikkje helplanende fremferd. De har girhuset fra modellen over med lavere utveksling. Altså får en skyvet som en 20 elr 25hk(husker ikkje hvilket det var pr nå) på en 10 hk motor. Stor propell med lav turtall er alltid veien å gå for godt drag. Typisk brukt på seilbåt, flåter osv.

 

Mange andre merker har også tilsvarende dette men koster da skjorta i forhold til std modellen. Iflg Bakken prislisten så koster 9.9 Bigfoot modellen bare 1000 kr mer enn std modellen.

Link to post
Share on other sites

ja bigfoot har eg og hørt om, dem har vel 4 blads propell også, kansje det er vegen og gå, 20k dersom med kontrollboks noe eg skal ha, så blir jo litt billigere en ein 15hk. får høre va dem seie ut hoss forhandleren imorra.

men er jo og greit med ein motor som ikke er bigfoot viss den skal brukes til anna båt i fremtiden.

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke gå for noe større, pent brukt? 9,9hk på den tunge båten blir garantert ingen suksess! Jeg ville uansett ha prøvd med en lånt motor først, for å se hvordan båten takler det. Kanskej motorforhandleren har en motor å låne deg for å prøve litt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

er 3 blads. Ja er samme tanker eg har gjort meg..

Eg for min del skal ha el.start, fj.kontroll og lang stamme. Bruktutvalget i den kategorien innen rekkevidde er latterlig dårlig så ender vel opp md nytt..

El.start kan eg leve uten mn fordelen der er at de ofte har større ladekapasietet.

Og å kjøpe en motor uten fj.kontroll har ikkje noe for seg det heller da de ombyggingskitta er så svinedyre + en må kjøpe til sjølve kontrollboksen..

 

Blir vel nytt her og om det ikkje er håp for den eg har. Du får rapportere hva det ble og hvordan det går på sjøen :flag_bp:

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen, det ble ein ny 15hk suzuki 4 takt, og eg er fornøgd, fekk farta eg ønska + litt til, så eg kan kjøre på halv gass og likavell ha ei ok fart som eg er fornøgd med, er fornøgd med bensinforbruket og, der 115hesteren brukte 25 liter (ca 1 time) på sakte fart, brukte den nye motoren kansje 3 liter hehe, viste knappt på nåla.

Her er eit bilde av hekksjøen med full gass.

 

bilde0149.jpg

Link to post
Share on other sites

Sjå der ja, går så fjordane blåna den der :thumbsup: Fikk du 10 knop og hvor havner beste cruisefart?

 

Hmmm 25 liter på sakte fart?? nå er det ikkje godt å vite ka du meine med sakte fart men eg antar du snakker planefart elr nasen rett opp og ikkje tuslefart.

På 25 liter kunne eg nå vær utpå i fleire timer med variert kjøring md Optimaxen (135)

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hehe:D

sakte fart til og fra, 70% av tida låg eg kansje rundt 17-1900rpm ca 10knop kansje og 4000rpm ca 22knop ca 30% av tida, mens maks fart var da opp til 5500rpm da jekk den ca rundt 35knop men der var ikke eg.

2 takter 2003 tohatsu. du har kansje noe nyere du.

 

 

15hk tipper eg eg fekk 10 knop på full gass ja, men blir jo endel turtal da som ikke helt passer for farten hehe, så eg kjørte med halv gass til litt under halv gass, usikker på fart men jekk greit nokk da og.

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Søskenbarne mitt hadde ein 2003 modell mariner 25hk, så vi gjorde ein liten bytte deal så nå bruker eg den, greit og ha litt ekstra og gå på, tipper ca 12-13knop toppfart nå, sån ser hekksjøen ut på fullt nå:

Den planer ikke men kansje eit par flaps hadde gjort susen? men tviler, men hadde vert kjekkt og testa ut hehe, litt artig om denne store greia hadde plana med 25hk da:p

 

bilde0176.jpg

 

Ellers litt oppdaterte bilde av båtn:

 

baat001.jpg

 

bilde0172.jpg

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...