Jump to content

Kjøpt av brukt seilbåt Hanse 371 eller Gibsea 41 - Tips ønskes

Barbaria

Recommended Posts

Jeg har tenk å se på to båter til helgen, Hanse 371 og Gibsea 41. Er det noen som har noe vondt eller godt å si om disse? Jeg har sjekket Sailguide, men alle tips og særlig svakheter som jeg bør se etter på en brukt båt settes pris på. Båten skal brukes til turseiling.

Jeg har lest meg til på det store nettet at Hansen kan ha følgende problemer:

Rorstamme i aluminium som svekkes av galvanisk tæring??

Rorblad som faller av?? (høres ikke fristende ut)

Vaske-kummer som tetter seg lett.

Lekkasjer i ankerbrønner og vinduer.

Tæring på fenderlister.

Knirkende dørker.

Dårlige innfesting av batterier.

Salingshorn ujevne.

Mye tæring der altså, det hørest jo nesten ut som den ramler samme allerede i mine øyne..Jeg holder øynene oppe etter tæring.

På Gibsea 41 har jeg ikke klart å finne noe informasjon av nytte, så det hadde jeg satt pris på om noen har.

Redigert av Wesling490 (see edit history)

Høres ut som om Hanse har en del problemer uten at jeg kan si hverken for eller imot det. Vet også at Hanse har et relativt stort hovedseil med mye krefter, kanskje ikke en nybegynnerbåt (hvis du er det). Hanse har også selvslående forseil. Hvis jeg ikke tar feil så var det en Gibsea 41 som ble brukt av de 3 politibetjentene (blåtur)som var på langtur i 3 år. Det virket som om de var fornøyd med båten. Hanse har kanskje et mere moderne preg?

Jeg har lest meg til på det store nettet at Hansen kan ha følgende problemer:

Rorstamme i aluminium som svekkes av galvanisk tæring??

Rorblad som faller av?? (høres ikke fristende ut)

Vaske-kummer som tetter seg lett.

Lekkasjer i ankerbrønner og vinduer.

Tæring på fenderlister.

Knirkende dørker.

Dårlige innfesting av batterier.

Salingshorn ujevne.

Regner med at du har sett den Hansen som ligger ute. Stikkord: blå, overpriset.

Den har fått utbedret samtlige av de feilene over, untatt muligens fenerlistene. Kjenner eieren og han har holdt den veldig godt men er slitt i gelcoaten.

jøran123: Jo det kan jo høres ut som de har mye problemer, men det er kun en post på Hanseforumet, så jeg vet ikke helt om det er representativt for båtene. Det virker som de fleste er fornøyd med 371. Jeg har også lest om Blaatur og de virket fornøyde med båten. Enig at Hansen ser mer moderne ut på bilder, den seiler nok også vesentlig bedre. jeg får danne meg et bedre inntrykk når jeg er å ser på den.

Kristian_H: Jeg er ikke sikker på hvem du mener, men den jeg skal se på ligger i Sverige. Den er hvit og, tja, jeg vet ikke om den kanskje er overpriset, det finner jeg ut når jeg ser på den og vi evnt. blir enige om pris. Jeg ser det ligger en blå en på Finn. Og den ser litt overpriset ut i forhold til Svensken ja.

Det er ikke noe vanlig problem at roret faller av en Hanse eller at rorstammen tæres, det finnes noen eksempler på at roret har delaminert og løsnet og vel bare ett eksempel på at det har falt helt av og der ble konklusjonen at autopiloten var feilmontert. Slike problem finnes for alle båter, Hanse får frem sine problem gjennom sitt globale forum www.myhanse.com på en ikke alltid gunstig måte og problemer blir "verdens kjent" på en helt unik måte ifht for andre merker. Dette forumet har derfor vært vurdert stengt flere ganger, det er Hanse UK som driver det og de har jobbet for å unngå nedleggelse fordi det også gir enormt mye nyttig informasjon for båteierene, men som sagt, det har sine ulemper også som produsenten i perioder har sett seg lei på. Det er rart hva en kan skrive også når en er veldig skuffet over ett produkt:) Slik jeg ser det så er dette forumet unikt både for eiere og potensielle kjøpere av Hansebåter, for det er ikke mye som ikke kommer frem i lyset når det gjelder Hansebåter og det gir også en god trygghet å vite at det som er feil, ja det kommer stortsett frem her. I motsetning til andre merker der det blir mye mer tilfeldig hva du finner på nettet!

Jeg hadde ikke vært redd en Hanse 371, båten er svært solid bygd, det er laminerte skott, bunnsolid kjølinnfestning, røstjerninnfestninger mv. Her er det store forskjeller rundt om. Jeg skal ikke rakke ned på Bavaria, men jeg har likevel studert min 350 mot nabobåten en B36-2002 modell og det er veldig stor forskjell på kjølinnfesting og røstjerninnfestning, men likevel så seiler det B36 på alle verdens hav uten større utfordringer...

371 har en påkostet innredning ifht andre billigbåter fra den tiden, høyglans innredningen ser nydelig ut dersom den er tatt vare på, båten seiler bra og det er jo en misforståelse å si at ett stort storseil ikke passer til nybegynnere, dette er et veldig sikkert og trygt oppsett. Ingen fare for problem med rullesystemet til storseilet, det er en forutsetning av en klarer å reve et storseil selvsagt, men det er veldig lett med singelline rev fra cockpit og med selvslående fokk har du et perfekt oppsett for en nybegynner etter min vurdering. Setter en da inn ett 3. rev i seilet så er en også forberedt på å treffe skikkelig hard vind.

Jeg tror sjekklisten ikke skal være så veldig forskjellig fra båt til båt. En brukt båt må sjekkers veldig grundig uansett merke. Det er klart det er greit å vite om vinduslekkasjeproblemer f.eks, men alle båter må sjekkes for lekkasjer over alt. Merk også at vinduslekkasjeproblemet til Hanse var absolutt størst på nyere båter enn dette, 2008 modeller som min var jo en katastrofe, men det skyltes ny løsning med limte vindu. Her har det vært en stor kampanje for å få byttet alle vinduer på 2008 modellene.

Jeg sier ikke at Hanse er det eneste riktig, det finnes mange flotte båter så jeg kan bare ønske lykke til, det er jo også et godt utvalg om dagen og med så gunsidig Euro som nå ville jeg nok sett mer mot utlandet...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

kanskje ikke en nybegynnerbåt (hvis du er det). Hanse har også selvslående forseil.

Det kan jeg ikke helt forstå....

Tror ikke det er mange båter som er så lettseilte som Hanse? I alle fall på kryss så er det en lek med den selvslående fokka! :sailing:

Har selv en H 400 som første (store seilbåt) og den syns jeg i alle fall er veldig grei å håndtere

Det blir jo subjektivit selvsagt, men jeg har samme oppfatning som Alidal. I fjor seilte jeg regatta med B31 og B36 og jeg ble overrasket over hvor slitsomt det var å seile disse båtene med 140% genao ifht en genao 3.

På unnavind er det selvsagt ikke optimalt med en selvslåer, ofte er det bedre å rulle den inn hvis du ikke har en spribom å spri med, men med en gennaker på rulle så har du et veldig greit oppsett for enkel seilhåndtering. Rullestorseil er selvsagt fristende, men det er noe med det enkler og trygge å kunne reve enkelt ned og opp som gjør at jeg ikke hadde bestilt rullestorseil på neste båt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Gibsea 41 ble vurdert fabrikkny av meg i 2004. Falt igjennom pga lav stabilitet, dårlig stueplass og hva skal man egentlig med 3 dasser i en 41-foter? Generelt mye billigere løsninger i forhold til hanse 371. Fordelen er at man kan plukke de opp relativt rimelig som ex-charterbåt. Og 41 fot er jo selvfølgelig større enn 37....

Motorbåt er harry - A. Rosèn

bjoris : Godt å høre at det ikke er bare sorgen med Hanse, jeg begynte å få litt kalde føtter når ingen har noe positivt å si om de. Jeg skal ta en nøye titt på Ror og overføringer på denne allikevel. Jeg har allerede vært i kikket på en Bav 36-2 og den passet oss i grunnen fint. Lett adkomst og oversiktlig i rommet under cocpit må jeg si, kjølbolter og innfesting så solid ut i mine øyne. Litt trang bakover i cocpit kanskje og litt snau takhøyde for meg på 1.84, men den var dessverre alt for dårlig vedlikeholdt.

Om der er en nybegynnerbåt eller ikke er ikke vesentlig for meg, jeg kan lære fort. Jeg vil heller lære meg inn i noe, fremfor å lære meg ut av noe.

Sun Flyer: Ja, jeg så den hadde 3 dasser, hva skal man med det var min tanke også…Vi blir jo bare to, av og til en guttunge også. Men så fikk jeg en tanke til, man kan vel bruke ett, eller kanskje to, av rommene til utstyr, mekkerom, watermaker, aggregat tja you name it. Gibsea har en fordel for oss ved at den kun stikker 1,7, fremfor Hansen som stikker 2m. Jeg hadde tenkt meg en kanaltur opp fra middelhavet og det kan jeg glemme med Hansen, i hver fall igjennom Frankrike. Men vi har funnet ut at ruten kan justeres dersom vi finner en veldig godt utstyrt båt, eller en med vesentlig bedre seilegenskapene/sikkerhet. Vi ser helst at båten ikke stikker dypere enn 1,8m.

Vi blir kanskje naboer i båt til vinteren du og jeg, hvis du skal bo i Horten. Jeg sykler forbi deg nesten hver dag.

Jeg takker for flere innspill i båt debatten, jeg er også åpen for forslag som ikke står i emnefeltet.

Redigert av Wesling490 (see edit history)

Jeg ser på ulempene med den grunne kjølen som store. Det er jo jernkjøl og? Hanse har bly, tror jeg, og det er jo en mer påkostet løsning som også er lettere å holde vedlike.

Men folk er forskjellige....

Forlater horten i slutten av juni og bor i bergen neste år. Så naboer blir vi nok ikke i denne omgang. Men stikk gjerne innom for en prat engang.

Ps, vurderer å selge sun flyer. Noe for deg?

Det er lenge siden jeg var her nå, men det som skrives om Hanse 371 er feil. Det er riktig at det er en Hanse 371 som mistet roret i Irske sjøen for noen år siden. Vedkommende hadde montert autopilot med en bolt av syrefast stål tversgjennom rorstammen av aluminium, da ber man om trøbbel og fikk det også. Båten ble hevet og feilen konstatert. En Hanse 371 "mistet" rorbladet for noen år siden i kuling utenfor Færder. Det var veldig mye "vrakgods" i området og man antok at rorbladet hadde truffet en gjenstand i sjøen. 371 båtene var meget godt bygget, det var alle 370 båtene fram til 2008, det var først da det begybte å bli problemer med lekasjer rundt vinduer.Hanse båtene seiler generellt sett veldig bra og det er ikke mange turbåter som kan matche 124-126 i lystall. Mitt råd, kjøp Hansebåten og en ny genoa 3. til den så har du en super båt

Sun Flyer: Vi har egentlig ikke satt noe krav om blykjøl, men jeg ser poenget ditt med mindre arbeid.  Hvilke store ulemper har det for oss som turseilere om kjølen er 30cm kortere? Jeg kan se ulemper i større avdrift på kryss, men hvor mye snakker vi om, og er det ikke mulig å korrigere med kursvalg når du begynner å kjenne båten?

Jeg ser flere ulemper med å ha for lang kjøl, men nå er jeg en motorbåt type og er ikke vandt til at ting stikker langt ut.

1. Problemer i grunne utehavner

2. Navigering (passe på hele tiden)

3. Tidevann (passe mer på)

4. Høy på land (kanskje?)

Jeg har for øvrig fått bekreftet at begge båtene har blykjøl, så den er grei. Ah, det var jo synd at du flytter da, det hadde vært nyttig å suge ut litt kunnskap av naboen i bytte mot noe sterkt i koppen :sailing: Så skal du selge, hva, hvor mye og når er det nærliggende å spørre. Du kan jo sende en PM hvis du vil.

Union: Godt å høre at det er en solid båt. Det er bla. med en Genua 1 Mylar. Lind Sails.

Avdriften håndterer du greit. Det er ikke sååå mye. Men gib sea 41 har ganske lett og grunn kjøl. Og grundt ror. Derfor blir det litt dårligere stabilitet. Og den kaster nok styringen med relativt lite krenging. Velter jo selvfølgelig ikke og virker nok veldig stabil i forhold til motorbåt. Men det gjør at den kan være litt kilen å håndtere hvis man blir overrasket av vindøkning og ikke rekker å reve tidlig nok. Men du håndterer det greit når du blir vandt med det, altså:) Hanse 371 er vensentlig bedre der. Selv om lys-tallet på 1,24-26 er for høyt.

Kommentarer til listen din:

1. Det er uthavner nok til alle. Å gå over til seilbåt innebærer at båtlivet blir annerledes. Noen steder blir mindre brukt mens andre blir mer aktuelt.

2. Hvis du tror det går fint å seile på steder der det bare er 2 m dypt pga av båten stikker 1,7....jaja da varer du ikke lenge :) Du skal alltid vite hvor du er på kartet. Uansett båt. Ellers smeller det.

3. Fortøyer du longside på kai og vannet forsvinner; det går helt fint hvis du gjør det riktig. Båten står greit på kjølen.

4. Jepp, men de 30 cm i forskjell gjør ganske lite. Min derimot stikker 2.55. Da er det høyt.

Nekter å tro at gib sea 41 har blykjøl. Det var ikke et tilvalg som jeg kunne velge når jeg undersøkte for noen år siden ihvertfall.

Jeg vurderer å selge for å skifte til katamaran. Prisen blir rimelig. Men kan nok ikke sammenligne med hanse 371, altså. Litt i det blå ennå.

2. Navigering (passe på hele tiden)

3. Tidevann (passe mer på)

Det er jo noen fordeler med kort kjøl som du nevner, men disse to ovenstående er *ikke* blant dem. Minner om de to «gutta» som ble stoppet i halvfylla for et par år siden (muligens en vandrehistorie ...). De mente de ikke trengte kart når det var lavvann, for da stakk jo alle skjærene opp så man kunne se dem!

Ville lagt større vekt på forskjellen jern/bly, hvis ikke seilegenskapene er veldig sentrale.

Når det gjelder bly/jern-kjøl må det også nevnes på turseilere at blykjøl som absorberer støt bedre er anleggsflaten mot bunnen gjerne mindre. En jernkjøl har større anleggsflate. Hadde jern på forrige, og bly på nåværende. Men jern smeller mer da. Så det beste er å holde seg unna moder jord :yesnod:

Litt mere påkostede båter har gjerne en mer omfattende innfesting av kjølen. En ramme som er trekt mer ut på sidene.

Men sjekk gjerne Bavaria Match 42. En undervurdert båt med modifiserte kjøler og meget god innfesting. Selges rimelig. Seiler meget godt og tåler MYE vind. Enkelte Hansemodeller er etter min mening over-rigget. Men de er gjerne litt større. Kjenner ikke de mindre så godt. En annen meget bra Hanse er 411. Samme finnish som 371. Delphia er også en meget bra båt som bør sees. Den er undervurdert. Elan en annen. Tidligere hadde vi Bavaria 42 Cr. Også en båt som er populær og seiler godt. Forrige modell av Bav 38 Cr frem t o m 2005 bør også vurderes. Jeanneau Sun Fast/Od. 40/40,3 er også flotte båter. Bør sees. Nå kjenner jeg ikke prisene helt, men X-båter er gjerne velholdte selv om de er noen år gamle. Bør også sjekkes.

Ellers har Rastløs her på forumet en nesten ny Bav 36 med det meste av utstyr som skal selges.

Utvalget er stort, og det er kjøpers marked! Derfor kan drømmebåten være nærmere en du tror :yesnod:

Vi sees!

Jeg har en IMX-40, akuratt samme skroget som turseileren x-40. valgte denne fordi jeg ikke liker teak, men mer karbon. disse er jo egentlig regattabåter som bare det , men med utstyr som er godt overdimensjonert skal det ikke mye til før man har en sportslig crusier. jeg vil bruke den med en genoa 4 på rull, fordi båtene har alt for mye seilareal. Min båt ble solgt godt under prisforlangende og var nok et godt kjøp. x-yachts er bare å anbefale, godt dimensjonert utstyr av beste kvalitet er brukt på de fleste modeller.

Sun Flyer: Det høres ikke veldig positivt seilmessig for Gibsea`n, vil ønsker jo å ha styring på båten dersom det skulle friske på. Men, som nybegynnere så vil vi nok gå med svært lite seil i starten til vi blir mer vant til sakene. Med ”navigering” så mener jeg uti fjorden her som jeg er kjent, vel, jeg var kjent med motorbåt, men seilbåt så kan jeg ikke lengre kalle meg ”kjent” og må stirre på kart hele tiden for å sjekke dybden. Det er nok en vane som jeg venner meg til etter hvert.

Hmm, selgeren har bekreftet av det er blykjøl og sendt meg dette bilde, det sier ikke meg noe om det er bly eller jern, sier det deg noe?

gibsea.jpg

quantumduck: Ref. Kjent i fjorden som nevnt over.

baatsman: Det er jo faktisk en viktig sikkerhetsfaktor som vi ikke har tenkt på. Vi har sett et par Match 35 og 42 som ligger ganske lavt i pris ja. Vi regnet med at det bare var for regattafolket. De andre merkene har vi også sett litt på, så langt har det vært enten for dyrt, eller dårlig med utstyr. Vi kommer mest sannsynlig til å kjøpe en Svensk båt siden vi bor der, men Norsk er ikke utelukket.

Kristian_H: X hørtes dyrt ut, men fint. Vi kikker på den som lå på båtmessa i Gtb. flott båt, men milevis unna kontomessig.

Sen som var på gtb nessa så vi også på, ikke veldig imponert. x-yachts høres og var velsig dyrt nytt, brukt har de sunket mye i pris og min lå nesten 2 mill under prisen ny for 10 år siden. det samme gjelder x-40en som ligger på finn. jeg ville også tatt en titt på first 40,7 og 44,7 veldig gode båter å seile som går ganske høyt og fort.

Husk at alt blir dyrere på en større båt, jeg ville ikke kjøpt større enn nødvendig. Som eksempel så jeg når jeg kjøpt nytt storseil til min 350 nå at storseil til 430en var nøyaktig dobbelt så dyrt. Kjekt med ett hav av plass, men det skal håndteres og betales også:)Baatsman, hvilke Hanser er overrigget? Tror jeg tør påstå at ingen Hanse med selvslåer er overrigget, men dette blir jo en definisjon av hva en mener med overrrigget, du må reve en Hanse i 7-8 ms hvis du ikke vil kjøre storseilet hele tiden, noen av de andre turbåtene holder seilene betydlig lengre, men prisen å betale for dette er dårlige seilegenskaper i lite vind. På tur tar vi ofte 2 rev i lett vind, men det er for å hindre mye krenging slik at barna kan vandre rundt også på kryss, det er overraskende hvor bra båten går med 2 rev i lett vind. Med singleline rev og lazybag er det en lek å reve når en har lært det.Elan ble nevnt, en flott og velseilende båt, men du betaler i høy pris og lite plass. Hvis du ikke skal seile regatta på ett litt høyt nivå ser jeg ikke helt poenget med en slik båt. Jeg drømmer ofte om Dehler, men det er det samme der, lite plass for pengene, men knall båt...Du skriver at du syns kjølboltene til B36 så solide ut, det er de, men bare en rund skive pr bolt er noe annet enn heldekkende 2 cm plater som ligger mellom hver bunnstokk på Hansen min iallefall og som fordeler kreftene mye bedre. Sikkert ikke nødvendig, men det gir meg en trygghet når været blir dårlig og en trenger å stole på farkosten:) Jeg trives heller ikke med alt knirket som er i denne generasjon Bavaria, gir ikke gofølelsen jeg trenger for å føle meg trygg.Ellers enig i at det vanskelig å seile opp Lys på en Hanse, det krever timer på fjorden og skikkelige seil. Båtene blir ofte også altfor tunge når en har lasset dem ned med alt mulig rart og så skal seile nesten like raskt som performance båter som i utg pkt ofte er minst ett tonn lettere. Merker stor forskjell på min i liten vind bare jeg har tømt vanntanken på 260 liter i baugen... Men nå skled jeg litt ut:)

Overrigget. Mulig feil ord, men en venn kjøpte seg en Hanse 470. Hanse`n har en mast som er ca 25 m høy og ditto seil. I forhold til hans gamle First som vant veldig mye, er det helt anderledes å seile denne Hansen. Reves veldig tidlig. Nå er det sikkert mye mer trening for å bli bedre kjent med båten, men føler vel at den krenger mer en den skyter fart. Roret slipper lett og er nå modifisert. Kjølen er den dype på 2,70. Men som du skriver er det kanskje mer en "lettvinds-mygg". Mao, her trengs å tenke helt andeledes. Skagen-race med kryss og tunge bølger i 2011, var ikke akkurat noen høydare. Men potensialet er der. Bare ikke fått det ut enda. Men Hanse skal ha ros for design, 470 er lekker innvendig og utvendig. Og denne har alt av utstyr:)Både innen seil og utstyr.

Men uansett, jeg liker Hanse sitt konsept med selvslåer. Og at de har bra balanse mellom storseil og fokk/genoa.

MEN

En Bav 42 Match føles mye mer som et lokomotiv i tung sjø. Tryggere etter min mening. Har seilt match-racing med denne i forskjellige vinder.

Men her er vi sikkert forskjellige.

Vi sees!

Hanser med selvslåer er ikke lettvindsmygg heller så det hørtes litt rart ut dette, men jeg har ikke seilt 470. Vi har en slik her som seiler som charter jevnlig til Shetland og Nord-Norge så jeg vil tro at det er en god mann å prate med ang 470 og eventuelle tips til det dere sliter med, http://www.apollosailing.no/

Når du sier at båten krenger mer enn den skyter fart så høres det jo veldig ut som om seilene ikke er optimale, enten veldig feil trimmet eller utblåste. Det er jo ikke allverdens kvalitet på standardseilene, men storseilet er jo ikke ille normalt. Mitt storseil har forsåvidt holdt greit i 4 sesonger, men jeg har slitt mer og mer med høyden og mener selv at dette skyldes at det er blitt utblåst og dermed har for mye bus, jeg har derfor kjøpt nytt kevlarseil til denne sesongen og er veldig spent på effekten. Jeg fikk satt inn cunningham i mitt storseil, det hjalp mye på muligheten for å få flatet det ut, det er en rimelig investering i denne sammenheng om han da ikke har det.

Merk at en høy smal selvslående fokk er et veldig vanskelig seil å få til, det krever ofte stiv duk som jo Dacron ikke er. Jeg fikk satt inn spiler i akterliket på denne, det hjalp en god del fordi problemet før jeg fikk spilene var at jeg måtte stramme altfor mye i akterliket for å få bort blafringen, resultatet ble at når blafringene var borte hadde jeg fått en sekk til forseil...!

Jeg har brukt mye tid og penger på få fart på Hansen. Jeg har jo samtidig lært meg å seile så jeg ville nok fått fart på båten uten alle investeringene også, det tar som du skriver tid å finne ut av en båt og Hansen er nok litt mer kilen enn en båt med stor genao som drar godt med litt stikk i skjøtene, lite forseil krever mer slik jeg vurderer det. Jeg innser iallefall at jeg ikke er god nok til å trimme motoren ombord i Hansen som er storseilet, genoaen syns jeg er lettere å trimme, men det er kanskje bare jeg som er sånn...

Vil jo tro at Matchen du har seilt har mye bedre seil enn en standard Hanse, det har nok mye og si, men som sagt jeg har aldri seil 470, jeg syns jo den har et brutalt LYS på 1,41, det er jo snakk om en veldig tung tur båt med høy mast og veldig smalt forseil. Tror du skal være ekstremt god til å seile for å seil opp 1,41 på den båten. Ser at H445 nå fikk 1,32 og har lest at enkelte mener den seiler omtrendt som en 470 så...

Redigert av bjoris (see edit history)

Hanse 470 har de råeste seilene. Ingen fare med det. Og kan se av loggen at den har vært oppe i over 20 knop. Men heller at som du sier at Hanse må reves mye tidligere en gamle Firsten. Og selvfølgelig tar det tid og bli kjent med den. Han som eier den, er en "rev" og meget kompetent. Men, det kommer nok i år.

Ellers synes jeg Hanse 445 er spennende, men det er en mer familie-rigget versjon en Hanse 470.

Den 470 som jeg refererer til er optimalisert for regatta. Ekstra dyp kjøl, 2,70 modifisert slik at den ikke slipper så lett. Og selvfølgelig en bitteliten Gennaker :thumbsup: .

Selvslåern blir bare brukt under familie-seiling. Men uansett er det genialt for familie. Tror faktisk at det er flere som krysser med båten når de har en slik. Kona mi følger punkter på land, skjer det ikke noe særlig i løpet av 3 minutter, skrikes det etter jerngenoa.

Vi sees!

Ok, nå tar det helt av. Jeg skal ikke ha en Hanse 430/470 det ligger utenfor budsjett. Jeg vet ikke helt hva det vil si for med i praksis om den er underrigget eller overrigget, men jeg har en følelse at det går bra enten eller. Iflg. eieren så seiler den veldig bra i lett vind og de bruker omtrent aldri motor, noe som motortimeantallet antyder (95t).

Seil som er angitt:

Storsegel Dacron heavy duty,fullspile, for långsegling, med Rutgersson travare och 2 single-hand reef.

Lind sails Lazy-Bag-system

Genua 1 Mylar. Lind Sails

Klyvare med insytt solskydd. Lind Sails

Fock anpassat självslående (original North Sail)

Stormfock. Lind Sails

Kapell till försegel. Lind Sails

Gennacker med strumpa. Original Hanse med strumpa från Lind Sails

Original North Sail storsegel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...