Jump to content

Kjøpt av brukt seilbåt Hanse 371 eller Gibsea 41 - Tips ønskes


Barbaria

Recommended Posts

Hei

 

Hadde for noen år siden en Hanse 400. Var vel noelunde fornøyd med båten. Det var mye feil med båten fra verft. Mye dårlig dekksutstyr, blokker, sjakler , fall og skjøter.

Hanse har et forholdsvis høyt lystall noe den ikke fortjener. 1.29 til 1.31 er i drøyeste laget. Ville tro at 1.25/1.26 hadde vært mer riktig. Med selvslående fokk på rundt 36 kvm seiler båten ok over 10 knops vind. Under dette ble det litt stusselig. Med selvslåer er båten enkel å seile. Krysset på strekninger vi nå ikke gidder å slå oss frem. Absolutt en fordel. Det er jo fullt mulig å sette på et større forseil på Hansene. Kunne mange ganger ønsket meg at båten vår nå også var rigget med selvslåer.

Må nok innrømme at vi ikke ble helt familiær med Hanse under le. Var ikke så komfortabel eller koselig.

Båten virket på meg solid i skrog og dekk. Lydløs selv i mye sjø. Har man hatt en Bavaria tidligere vet man å sette pris på stillheten.

Link to post

Ok, nå har vi kikket på begge båtene og Gibsea er helt ute av dansen, det er ikke båten vi skal ha. Derimot var Hansen interessant siden denne kanskje har en mulighet til å være innen vårt budsjett.

 

Den har ikke vært i bruk siden 2010 og ligget ute siden da, den er seilt en gang i 2011. Den er, for å si det mildt møkkete og full av grønnske på utsiden. Den har fått en skade på begge fenderlister fra et løft med kran som hadde for smal travers. De er liksom vridd av på et par steder (se bilder), jeg kunne ikke se noen andre følgeskader utover dette.

 

10.jpg

 

20.jpg

 

Alle fall må byttes, fulle av grønnske osv. Så ut som Windex`n var borte. Cocpit kalesjen av kaputt, sprayhood kan nok brukes etter vask.

Hvor vrient/kostbart er det å bytte/reparere en slik list? Hva koster nye fall komplett til denne båten sånn ca? Takker for svar.

Link to post

Jeg ville sjekket dette med skade etter løft veldig grundig, det er ingen garanti for at det ikke har skjedd skader du ikke ser her. Generelt liker jeg båter som ikke har blitt brukt dårlig, hvordan var luften innvendig, var varme/lufttørker brukt. Har du sett på den til 820 i Oslo?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg ville sjekket dette med skade etter løft veldig grundig, det er ingen garanti for at det ikke har skjedd skader du ikke ser her. Generelt liker jeg båter som ikke har blitt brukt dårlig, hvordan var luften innvendig, var varme/lufttørker brukt. Har du sett på den til 820 i Oslo?

 

Vel, jeg sjekket ganske nøye rundt omkring skaden, og det så ut som den var dratt løs i det løftereimene strammet seg. Jeg så ikke sprekker eller deformasjon utover fenderlisten, men det kan det kanskje være.

Båten var tørr og fin inne, ingen lukt. Jeg har sett den på Finn og den ser fin ut, mangler vel bare en autopilot og en del seil og annet snacks.

Link to post

Jeg kjenner ikke alle detaljene rundt skaden, eller hvorfor den ikke har blitt fikset. Man skulle tro at det er en forsikringssak, og det er jo mulig at eieren har fått oppgjør og ikke utført reparasjonen. Båten har ligget i vannet lenge uten at det har blitt gjort noe som helst utvendig. Jeg har fått en forklaring på hvorfor den bare ligger der, og den virker troverdig. Spørsmålet er hva det ca. koster med en ny original list, eventuelt om vi kan benytte en annen type fenderlist.

Link to post

Er det slik trelist? Ser at det er ganske kostbart som ekstrautstyr på disse båtene, ikke noe jeg selv ville valgt, men ser de fortsatt har dette som ekstrautstyr. Tror du må regne med at det blir skikkelig dyrt, hvis alt må byttes. Kommer ikke langt med 10.000 tror jeg, regn med 20-30.000...

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hei, jeg har kontaktet leverandøren (Fjordsailing) og de kunne skaffe denne til ca. Kr.450 pr.m. + frakt. Så det er sikkert ok, hvis ikke jeg velger en annen list. Det må vi se nærmere på hvis vi får båten :rolleyes:

 

Akkurat nå er det litt "tråkig" siden selger har valgt en annen kjøper....så vi får se om pengene er der. Hvis ikke blir den vår forhåpentligvis.. Håpe håpe håpe... Vi er litt solgt på Hanse 371 nå må jeg si.

Link to post

Baatsman: Jeg har lest litt på nettet om disse, og de får liksom ikke helt toppscore på noe. Det ser også ut som den egentlig er en liten 37 foter. Dassen har ikke ståhøyde (180), og lavt kjøkken. Seilegenskapene er heller ikke helt på stell virker det som, stivheten mangler. Den ser pen ut med sine futuristiske "øyne" (vinduer), men jeg er redd den ikke er så praktisk som en 371. 

Delphia annonse.

 

 

Framtia: Ja det stemmer det blir nok en Svensk båt, jeg får dog ikke frem den annonsen du linker til. Kanskje den er kanskje solgt? Prisen vår blir max SEK 800, og det er egentlig litt mer en hva jeg kunne tenke meg å bruke.

 

Bjoris: 820 norske er en formue i svenske kroner :). Regner med at den er ganske enkel å skifte, den så ut til bare å være skrudd fast. Mulig jeg velger å bare skifte en del av lista, men det må jeg se nærmere på hvis vi får tilslaget. Båten skal løftes på land for inspeksjon på mandag, så får vi se. Det blir en ganske lang hentetur hvis det blir kjøp.

Link to post

Her var det et par båter også, litt over budsjett dog, men sikkert prutbare :rolleyes:

 

Diger båt...

Hanse 400

 

Hva er egentlig problemet med å få tatt bilder av sin egen båt kan man jo lure på. Å se søsterskipet på land er meningsløst, kunne liksågodt lagt ut et bilde av kona der :giggle:

Hanse 371

Redigert av Wesling490 (see edit history)
Link to post

Hanse 371 har dårlig strømopplegg, ikke mulig med tilgang om man trenger reparasjon ved nødsituasjon. Luftslanger til dieselvarmer er av dårligste kvalitet og bør byttes ut, meget arbeid der tilgang er vanskelig. Inntak til dieselvarmer er for nærme skott og varmer har vanlig ikke optimal levetid. Innfesting i uncderkant av innretniger er lagd av fure og har jeg sett råte i noen av dem.

Notabene, disse båtene er bygd i samme verdensdel og Trabant kom fra !

Link to post

Vel, det hadde vært fint med en litt mer utdypende forklaring på dårlig el-opplegg. Den vi kikket på hadde lagt opp masse ekstra trekkke-rør og kabler klare for nytt utstyr eller reperasjon. Selve elpanelet i salongen så meget ryddig ut og hadde enkel adkomst så langt jeg kunne se. Varmeren er ettermontert i Sverige og sitter montert i det store stuerommet, meget lett adkomst.

Redigert av Wesling490 (see edit history)
Link to post

Ahh, du skal ikke ta den til Norge? Sorry har ikke fulgt med da, ser jeg. Angående udokumenterte påstander fra Ajax, sjekk heller Myhanse.com og 371 sidene, du finner ikke generelle svakheter som ikke har kommet frem der. En må dog ha rimelige forventninger, dette er rimelige båter der du finner rimelige løsninger på enkelte områder. Min Hanse har ett rimelig bra el anlegg, kom godt ut i sammenlikningstest Seilas gjorde, men blant billig båtene er det vel Delphia som er konge på el området. Men jeg falt ikke for Delphia, traust og kjedelig syns jeg, men sikkert en veldig bra bygd båt. Den vant testen når 34-35 fordrevne ble testet i 2009 eller var det i 2010...?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...