Ajax Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 ...kom godt ut i sammenlikningstest Seilas gjorde... Var de ikke galvanisk isolator som fikk Axel i Seilas til å se stjerner? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 6.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 Tankte jeg skulle oppdatere med å si at vi ikke fikk den Hanse båten. Så nå leter vi videre. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Barbaria Svart 12.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Hei folkens. Jeg skal ned å kikke på en ny (brukt) båt i dag og lurer på noe. Denne har grunnstøtt i 2010 i ca. 2 knop, blykjølen fikk et merke som er sparklet igjen ,men ellers ingen skader iflg eieren. Båten ligger på land nå. Hvordan kan man se om det er en begynnende delaminering, og hvor ser man det best? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Kristian_H Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Påbegynt delaminering er lettest å finne rett bak kjølen, ta med en liten hammer/ skiftenøkkel eller lignende du kan banke lett på skroget, titt også under bunnplatene inne om ramma har bøyd seg. Er lydene veldig ujevne om du banker jevnt under skroget, uten noen forklaring fra innsiden som forsterkninger eller lignende så er det trolig delaminert. Se også etter sprekker i gelcoat, men siden det er dekket av bunnstoff blor del selvsagt vanskelig. Tror det er tvilsomt at det er store delamineringer etter 2 knop, menkab selvsagt hende. Hva slags båt er det? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 12.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Takk for det, jeg har med verktøykassa. Må sjekke så godt jeg kan, blir jeg i tvil så må jeg få en proff til å se på det. Det er en Ocean 40 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
baatsman Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Bavaria Ocean 40? I så fall snakker vi om kostbare båter med center cockpit. Høy kvalitet tvert i gjennom. Er vel 1 eller 2 her som har den. Send en im til GeirT Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Hva er det som gjør at disse har høyere kvalitet enn andre bavariaer av samme generasjon? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Langs land Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Godt spørsmål, det har jeg også lurt fært på! Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Hva er det som gjør at disse har høyere kvalitet enn andre bavariaer av samme generasjon? JEg ville tro at alle båtene av samme generasjon er av omtrent samme kvalitet, men denne generasjonen var vel også av veldig mye høyere kvalitet enn nyere generasjoner, og det er vel også færre solgt, mer utstyr, og brukt mer tid på interiør og layout. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Dette var båter som skulle konkurrere mot Svenske Orustbåter. Har fortsatt høye bruktpriser. Høyere priser ute enn i Norge. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Framtia Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Her er en Ocean 44 fra 2002 som annonseres for 1.790.000 SEK, så de er ikke billige Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Fint det. Men hvorfor? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Barbaria Svart 13.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Da har jeg vært og kikket på denne. Utvendig: Det er en 2002 mod. lite brukt, fin og blank i skroget, ingen skader i gelcoat noe sted, ingen synlige skader under vannlinjen. Knakket med hammer rundt og bak kjølfeste for å sjekke delaminering, det høres bra ut, ingen sprekker å se inne eller ute. Kjølbolter rene/pene og viser ikke tegn til å ha vært i kontakt med vann. Gammel sparklet skade undersiden av teakfenderlist midskips BB side. Mulig at en 15 cm. flis har løsnet og at hullet er sparklet igjen, ikke proft utført, men syntes kun fra undersiden av båten. Alle rekkestøtter har rester av gammel silikon rundt basen mot teak fenderlisten, ikke proft utført, mulig lekkasje i fremtiden. Ingen sprekker i innfestning på støttene, alle virker solide. Dekk og dekksutstyr ok, ingen skader/slitasje utover normalt observert. Tegn til krakelering i glasset på de store dekksluker (vanlig for alder?). Tetningslist på begge bakre stuerom er løsnet i limet og må byttes. Innvendig: Mulig lekkasje i et vindu BB side nede ved gulvet i cockpit (striper på vegg), ellers ingen tegn til gammel lekkasje innvendig observert noe sted. Løse pyntelister innvendig på alle vindu, sitter kun med borrelås (bavaria?). Sterk septiklukt i området ved bad/wc, slager er av original modell og må skiftes ut. Silikon pålagt på utvendige flater/skjøter i dusj, ikke proft og mulig lekkasje der. Begge skrogventiler mot sjø fra septik/toalett sitter fast, kan ikke åpnes/lukkes. Ingen tegn til vannrester i kjølsesvin. Ellers normal til liten slitasje innvendig. Motor og El.anlegg: Motor ren og pen (som nytt). Ingen rust, slanger og klemmer ok. Ikke klarlagt om belgen er byttet. Alt elektrisk virker profesjonelt lagt opp, overdim på kabel hele veien, ingen skjøter eller strømtyver på kabler observert. Batteribank 2x130 + 1x75 + 1x65 + 2 stk. egne batterier til baugpropell under køye i baug (nye). Original belysning under dekk (ikke LED). Kretser er ikke funksjonstestet. Varmer er montert på skott innefor luke ved akterkøye, mulig støykilde, slanger ikke isolerte. Seil / rigg: Ikke sjekket (avmastet). Må sjekkes sammen med funksjonstest på sjøen. Konklusjon. Fin båt i god stand bortsett fra det som er nevnt. Kvaliteten virker på meg som den samme som f.eks. Bavaria 37-02 som ligger for salg på Heitmann til 750 og som jeg også har sett på. Hva betaler man ekstra for på en Ocean kontra andre? Et megastort akter ”soverom” kontra krypinn som det normalt er på en seilbåt. Glassruter foran i cockpit er fint, samt mye dekksplass bak cockpit til sol osv. Et veldig stort og oversiktlig motorrom med fin plass masse ekstra ting f.eks. watermaker eller annet snacks. Er det vært 200-300 tusen over tilsvarende, nei det syntes jeg kanskje ikke. Jeg legger inn et bud som jeg syntes er passende, som forutsetter at rigg, seil, motor er ok og som beskrevet. Så er det opp til selger. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Sun Flyer Svart 14.April.2012 Link til dette innlegget Svart 14.April.2012 Det var en grundig gjennomgang. Høres ut som et trygt kjøp. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 14.April.2012 Link til dette innlegget Svart 14.April.2012 Den Bavarian som ligger hos Heitman kjenner jeg godt. Eieren er meget pendantisk, samt han er meget teknisk. Seil, skjøter, elektronikk er nytt. Den bør sees. Eieren har ikke spart på kroner ved oppgradering. Og den oppgraderes hele tiden. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Barbaria Svart 14.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2012 (redigert) Dessverre ble ikke vårt bud godtatt og vi har ingen muligheet til å gå høyere. Fin Båt folkens, en av de bedre vi har sett på og nå har vi sjekket over 15 båter fra Ballad til 45 Långedrag. I morgen tidlig går turen for å se på en Bav Cruiser 42, håper snart vi finner drømmebåten Baatsman. Jeg har sjekket den på Heitmann, litt for mye slitt etter min smak. Matt i skroget og dekoren. Gode seil og godt utrustet, men ikke helt i mål på el-installasjonen. Jeg så lednings skjøter med åpne klemhylser flere steder, uryddig kabelgang som tyder på selvgjort. Masten har vært skadet (knekt), men fikset opp. Ferskvann i kjølesvin (ja, jeg smakte) til tross for at eier oppgir ingen lekkasje. Men det som ikke passet meg, var dårlig ståhøyde i det langsgående pantryet, den buede hytten gjør at jeg skaller i taket når jeg lager mat. Båten er etter min mening er taksert for høyt. Redigert 14.April.2012 av Wesling490 (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Barbaria Svart 15.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Gåtta banen å mye frosk en skal se på før man finner noe bra.. Bavaria 42C fra 05 som er så slitt, falmet, rusten, muggen og med tvilsom vanninntrengning må vel si noe om vedlikehold på lavnivå, eller tvilsom kvalitet. Så det var gjort med et par øyekast å fraskrive oss den, snakk om kapitalødeleggelse. Med tid til overs og litt med fruen gikk turen til Orust for å se på en Sweden Yachts 340. Og det må være intet mindre en magi! Hvordan kan en båt fra 80 tallet holde seg så godt, og samtidig være så bra innredet? Båten er strøken, blank, luktfri og, tja, jeg hadde ikke trodd jeg skulle si dette, men den hadde noe som man kan forelske seg i. Vi satt på hver vår side i cockpiten og hadde 1000 meters blikket..for en båt! Vi er fremdeles usikre på hvorfor vi ikke eier en SWY 340 nå.. Den stikker 1.95 dypt, vi har kanalplaner med vår båt og maks dybde er 1.80 mange steder. Vi tar en kraftig vurdering om vi må ta kanaler i Frankrike... C'est la vie. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Framtia Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Løp og kjøp, det er noe eget med svensk håndtverk Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Langs land Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Og det må være intet mindre en magi! Hvordan kan en båt fra 80 tallet holde seg så godt, og samtidig være så bra innredet? Båten er strøken, blank, luktfri Fordi den sikkert er lite og pent brukt av voksne eiere, lagret innendørs hver vinter, og selvfølgelig fordi den er bygget av båtbyggere på et kvalitetsverft. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Jo, første eier var en voksen kar, men nå var det en ung herremann som har brukt båten mye med sin familie og små barn. Ja den har vært lagret og håndtert på "varv" som det heter her, men det var 42 Cruiseren også. Det er helt klart forskjell på hva folk har råd til å la varvet gjøre også. Æsj, skulle ønske jeg ikke hadde kikket på den, nå får jeg den ikke ut av hodet.. Følelsene sier Sweden Yachts, fornuften sier Ocean 40 og lommeboka sier Oceanis, herregud dette skal ikke bli enkelt. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Framtia Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Følelser er viktigere enn både fornuft og lommebok når man velger dame/båt. Er ganske sikker på at eierstoltheten din vil bli mye større med den svenske damen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjappfot Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Har dere falt for Sweden Yacht'en er det ikke vits i å lete mer. Flotte båter Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Barbaria Svart 17.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Framtia: Sant nok, men nå har jeg allerede en Svensk dame som er ganske krevende , hun leser forhåpentlig ikke dette. Jeg er helt sikker på at eierstoltheten hadde vært på topp, det kjentes bare jeg satt i båten..uten at jeg var eieren. Hvordan er disse gamle 2003 volvo motorene da tro? Den var i "perfekt stand" iflg. eieren og den så bra og tørr ut. Kjappfot: Hehe, det er lett å si. men det er mye penger for en gammel dame. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Iwrig2 Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Ligger en SY 36 på finn for en billigere penge enn 340 du har sett på. Båtene er jo gamle, men holder veldig god kvalitet og er etter min mening vakre båter. Uten tvil blandt mine favoritter. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 (redigert) Da seiret fornuften til slutt over kjærligheten og banken Takk for alle input folkens! Da blir det allikevel en Bavaria Ocean 40 som blir vår båt, etter budgivning og argumentering fra begge parter ble vi til slutt enige om hvordan det skulle bli. Nå gjenstår bare funksjonstest i sjøen før penger og overtagelse. Regner med at det blir henting i starten av mai. Så får vi se om det blir en hentetråd, selv om den kanskje blir kort. Redigert 18.April.2012 av Wesling490 (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.